Brev:
Covid19 regler og eksponering for sol
24. april 2020
Alder:
13 mdr.
Covid19 regler og eksponering for sol
Hej.
Min dreng på 13 mdr er startet hos privat pasningsordning. Hun gør det faktisk ret godt. Jeg har dog en bekymring.
De er ude hele dagen, samtlige minutter undtagen når de skiftes.
Til spisning er der etableret et spisebord ude på den sydvendte del af matriklen. Når jeg henter omkring kl 14:30 er det kun lidt over halvdelen af bordet der er dækket af skygge, og resten er badet i fuld sol. Med 4 børn og en voksen (som i øvrigt sidder i skyggen) betyder det at børnene kun delvist sidder i skygge. På resten af matriklen ved sandkasse osv er der heller ingen skygge. Der er heller ikke skygge på 4-Pers klapvognen hun bruger på tur.
Jeg smører ham ind under masser af gråd og protest hvor han gnider hænderne i ansigtet igen og igen, mens jeg febrilsk forsøger at få ham smurt ind igen og håbe noget bliver. Men i dag kan jeg fx se at næsen er svagt rød, og hænderne.
Kan solcreme faktor 50 overhovedet holde risikoen nede når de er SÅ eksponeret, eller får vi en generation hudkræft ud af de yngste, som regeringen har sendt afsted?
Regeringen har sendt dem udenfor men glemt at angive retningslinjer for håndtering af soleksponering.
Jeg døjer selv med solskader selvom jeg har passet på hele tiden, og min søns hud er også af den sarte skandinaviske type, børneeksem, blå øjne, lyst hår osv.
Hilsen