Søvn og vågentid baby 6 måneder

25. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og vågentid baby 6 måneder

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål til dig vedrørende vores søns vågen og søvn rytme. Han runder 6 måneder om en uge.

For 2-3 uger siden begyndte han at sove virkelig dårligt... igen.

Du får lige lidt historik.
Til han blev omkring de 3 måneder, sov han kun 30-40 min og var vågen 45 min.
Vi fik hjælp fra en søvncoach, som hjalp os med at komme ud af denne rytme.
Det lykkedes blandt andet ved at strække hans vågentid længere og sikre at han blev ammet på det ene bryst efter søvn og begge bryster inden søvn.

Indtil for nogle uger siden, har han altså sovet de første to lure på 1,5-2 timer og den sidste så mellem en halv og en hel time alt afhængig af, hvordan de første lure blev. Han var således også vågen typisk 2 timer mellem lurerne.

Ét problem ved ovenstående rytme, som stadig er et problem, det er, at han begynder at være træt og pjevset allerede efter at have været vågen i en time.
Han gider ikke at lege mere og vil bare gerne være hos os. Er det normalt?

Vi har prøvet at have komplet ro på i den time og også aktivere ham - det er ikke fordi, vi mærker nogen forskel på humøret.

For 2-3 uger siden stoppede han så også med at sove de lange lurer. Og han vågner også tidligere end tidligere fra natten. Før vågnede han typisk ...

Annonce

... kl. 7 – nu vågner han mellem kl. 5 og 6. Han puttes for natten mellem kl. 19-20. Natten går i øvrigt og har altid gået helt fint.

I dag sover han meget let – et sted mellem 30 og 50 min. Medmindre jeg triller med ham – så kan han godt sove i 1,5-2 timer som tidligere. Heldigvis for det gode vejr, for jeg får lidt kilometer i benene :-) Han vil heller ikke længere ammes inden lureren – hvilket måske kan være årsagen til problemet, men jeg kan simpelthen ikke få ham til det.

Vi kan ikke se, hvordan vi kommer tilbage. Vi synes heller ikke, at vi har gjort noget for, at hans rytme skulle "komme ud af balance" igen, som det har gjort.

Håber ikke, det er for kaotisk, men her til en opsummering på brevet:
- Hvordan bør søvnen se ud for baby på 6 måneder?
- Er det fint, at han er ved at være brugt efter en time vågen? Eller hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?
- Hvad kan vi gøre for, at han får lidt længere lurer?

Det skal ellers siges, at han er en rigtig glad og smilende dreng.
Han er ret godt med motorisk – han er aktiv (kaster med arme og ben), triller og kan faktisk næsten sidde selv.

Vi vil bare så gerne, at han også får indhentet den søvn, han skal. Uden det bliver en masse "småtterier".

Håber, du kan hjælpe – og på forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor