Brev:
Søvn og vågentid baby 6 måneder
25. april 2020
Alder:
6 mdr.
Søvn og vågentid baby 6 måneder
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til dig vedrørende vores søns vågen og søvn rytme. Han runder 6 måneder om en uge.
For 2-3 uger siden begyndte han at sove virkelig dårligt... igen.
Du får lige lidt historik.
Til han blev omkring de 3 måneder, sov han kun 30-40 min og var vågen 45 min.
Vi fik hjælp fra en søvncoach, som hjalp os med at komme ud af denne rytme.
Det lykkedes blandt andet ved at strække hans vågentid længere og sikre at han blev ammet på det ene bryst efter søvn og begge bryster inden søvn.
Indtil for nogle uger siden, har han altså sovet de første to lure på 1,5-2 timer og den sidste så mellem en halv og en hel time alt afhængig af, hvordan de første lure blev. Han var således også vågen typisk 2 timer mellem lurerne.
Ét problem ved ovenstående rytme, som stadig er et problem, det er, at han begynder at være træt og pjevset allerede efter at have været vågen i en time.
Han gider ikke at lege mere og vil bare gerne være hos os. Er det normalt?
Vi har prøvet at have komplet ro på i den time og også aktivere ham - det er ikke fordi, vi mærker nogen forskel på humøret.
For 2-3 uger siden stoppede han så også med at sove de lange lurer. Og han vågner også tidligere end tidligere fra natten. Før vågnede han typisk kl. 7 – nu vågner han mellem kl. 5 og 6. Han puttes for natten mellem kl. 19-20. Natten går i øvrigt og har altid gået helt fint.
I dag sover han meget let – et sted mellem 30 og 50 min. Medmindre jeg triller med ham – så kan han godt sove i 1,5-2 timer som tidligere. Heldigvis for det gode vejr, for jeg får lidt kilometer i benene :-) Han vil heller ikke længere ammes inden lureren – hvilket måske kan være årsagen til problemet, men jeg kan simpelthen ikke få ham til det.
Vi kan ikke se, hvordan vi kommer tilbage. Vi synes heller ikke, at vi har gjort noget for, at hans rytme skulle "komme ud af balance" igen, som det har gjort.
Håber ikke, det er for kaotisk, men her til en opsummering på brevet:
- Hvordan bør søvnen se ud for baby på 6 måneder?
- Er det fint, at han er ved at være brugt efter en time vågen? Eller hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?
- Hvad kan vi gøre for, at han får lidt længere lurer?
Det skal ellers siges, at han er en rigtig glad og smilende dreng.
Han er ret godt med motorisk – han er aktiv (kaster med arme og ben), triller og kan faktisk næsten sidde selv.
Vi vil bare så gerne, at han også får indhentet den søvn, han skal. Uden det bliver en masse "småtterier".
Håber, du kan hjælpe – og på forhånd tak!