Svar: Søvn og vågentid baby 6 måneder

25. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine tanker - og velkommen til:)

Jeg kan ikke ud af dit brev tyde, hvorvidt I er begyndt med skemad, men det ser ikke umiddelbart sådan ud... og for mig at se, at der ingen tvivl om, at det vil være rigtig godt, at I tilbyder jeres dreng skemad nu. Det vil for det første være med til at skabe mere rytme hele dagen igennem, det vil også stille og roligt kunne mætte ham lidt mere, så han måske igen begynder at kunne sove lidt bedre, det vil sikre ham mere energi, og han har samtidig en alder, hvor I naturligt skal anerkende hans lyst til at være mere aktiv, sidde med ved bordet osv.

Du skriver, at han ikke lærere virker interesseret i brystet før putning, og du nævner, at du efter råd fra en sovecoach har ammet ham både, når han vågner, og før han skal sove. Det skal ændres... I stedet for brystet, når han vågner, skal han nu hjælpes til en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og vand af kop - og så skal han ammes før putning.

Det vil være rigtig godt, at du begynder med lidt grød til frokost, start med 3-4 skefulde og øg stille og roligt til ca. ½ dl. grød - bibehold dette i nogle dage, og når det fungerer og maven følger med, så må du meget gerne begynde at give ham grøntsagsmos om aftenen. Også her starter du med 3-4 skefulde og øger til ca. ½ dl. og stille og roligt øger du så indtaget lidt både frokost og aften. I løbet af 1-2 uger vil han sandsynligvis kunne spise 2 måltider dagligt ½-¾ dl. af gangen, og når han kan det, så introducerer du morgengrød, så han får 3 måltider dagligt.

Da han er 6 måneder om en uge, så kan du gå forholdsvist hurtigt frem og variere mellem grød og mos, - introduktionsperioden vil være betydeligt kortere, end når man starter i 4-5 måneders alderen. Du skal dog stadig ikke "overfylde ham", men give hans mave mulighed for at følge med og hele tiden forsøge også at lytte til hans signaler og behov. I 6 måneders alderen begyndes også med mellemmåltider og kød og fisk i grøntsagsmosen... :)

Mit forslag til en dagsplan lige nu ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Vågner og dagen begynder, I hygger, leger, pludrer...

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur - det er helt okay, hvis det er en kort lur på dette tidspunkt.

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været... og du må meget gerne trille ham med barnevognen her, så du på den måde hjælper ham til en længere middagslur

Eftermiddag 16: Ammes

Puttes til dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre

Midt nat 03: Ammes kortvarigt og stille og roligt trappes denne amning ud i takt med at indtaget af skemad øges.

Som du kan se, så ligger amningerne med ca. 3-4 timers mellemrum fordelt øver døgnet, og det vil være rigtig fint til at ...

Annonce

... dække jeres drengs behov for mælk. Derudover skal han så starte med skemad og antallet af skemåltider øges gradvist de næste ca. 3 uger...

Du skriver, at han er begyndt kun at være vågen i en times tid, så virker han træt og pjevset og vil helst bare sidde hos jer... Du skriver også, at I har forsøgt at have "komplet ro i den time og også aktivere ham" - og jeg tænker faktisk, at han har brug for aktivering og stimulering. Skemaden vil være en del af dette, det at sidde i den høje stol, blive tilbudt skemad ved bordet osv. vil være god stimulering både motorisk og mentalt. Skemaden vil samtidig give lidt ekstra energi og hans vågenperioder vil naturligt på denne måde blive længere.

Jeg vil også anbefale jer, at I lægger et bad ind før middagsluren. Et bad på dette tidspunkt vil aktivere ham rigtig godt og igen forlænge hans vågenperiode lidt - og når han så ammes før middagsluren, så er der stor sandsynlighed for, at han vil kunne tage et lidt længere søvnstræk der. Som du kan se af dagsplanen, så anbefaler jer, at du netop udnytter middagsluren til en tur med barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Du behøver ikke også trille ham formiddag, men en længere lur midt på dagen vil være rigtig godt :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 2 lure og en powernap og afhængig af, hvor lange lure de tager, og hvor tidligt de står op, så vil mange gradvist begynde at kunne springe powernappen over sidst på dagen og sover således to længere lure om dagen. Da jeres dreng lige nu står tidligere op og ikke sover så lange lure, så er det super med de 3 lure dagligt jf. dagsplanen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at den træthed som jeres dreng signalerer godt kan handle om, at han har brug for mere rigtig mad, og også brug for mere aktivitet i løbet af dagen. Han er en aktiv lille baby nu, som naturligt rigtig gerne vil følge med, opleve, mærke verden, og det er vigtigt, at I anderkender dette. Dermed dog ikke sagt, at I skal holde ham vågen imod hans vilje - hvis han tydeligt er træt og har brug for at sove, så skal naturligvis putte ham.

Der sker udviklingsmæssigt også rigtig meget med ham lige nu, og det betyder, at han har en alder, hvor han kan virke meget utilfreds.. mange forældre beskriver, at børn netop i 6 måneders alderen er svære at hjælpe, og det kan let føles som om, at man gir og gir og kun får utilfredshed tilbage.. sådan er det naturligvis ikke, men det kan godt føles sådan, og det handler alt sammen om den store udvikling, som han går igennem. Det er her vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at aktivere ham og også hjælpe ham til ro - men også forsøger at anerkende, at når han nogle gange virker utilfreds, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt og har brug for søvn, men kan også være fordi han keder sig og har brug for, at der skal ske noget nyt, også selvom I igen og igen faktisk forsøger med nye ting... det er bare lidt svært lige nu... :)

Jeg håber, at mit forslag til dagsplan vil give lidt idé om, hvordan søvnen og rytmen ofte ser ud for børn på knap 6 måneder og at I også får lidt idé til, hvordan I kan hjælpe ham til en længere lur midt på dagen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre