Svar: Grøn tynd afføring

27. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med, at I har fået en lillesøster, hvor er det dejligt - og velkommen tilbage :)

Afføringen hos børn kan se meget forskellig ud, men jeg forstår godt, at du bekymrer dig, når din datters afføring pludselig skifter fra gul til at blive grøn. Det er også rigtig godt, at du har fået lægen til at tjekke, og så er det super godt, at du fornemmer at lillepigen trives, er glad og tager på :)

De første ca. 2 måneder har børn ofte gul afføring, herefter vil man hos ca. 1/3 af alle børn opleve grønlige afføringer - præcis som du beskriver. Og når jeres datter begynder med skemad, så vil hendes afføring atter skifte farve og blive mere brun. Farven på barnets afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos børn, som ammes.

Den grønne afføring skyldes først og fremmest, at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Hos de fleste børn er afføringen lysegrøn og den kan godt være lidt tynd og skummende i konsistensen, og nogle gange også have en lidt syrlig lugt. Afføringen kan dog også være grøn som pesto og nogle gange - dog sjældent - være meget mørkegrøn.

Børn der ammes vil ofte have hyppigere og ofte også tyndere afføringer, end børn der ernæres med modermælkserstatning. Og du har naturligvis en pointe i forhold til vigtigheden af, at din datter ligger så længe ved brystet, at hun "får den fede mælk med ud", så hvis hun kan spise i 10 minutter, så er det altså bedst med 10 minutter på et bryst og ikke 5 minutter på hvert bryst. Hun behøver dog ikke spise i 20 minutter eller mere for at få sit behov dækket. Hvis hun har en rigtig god sutteteknik, og du har godt med mælk og en hurtig nedløbsrefleks, så kan det sagtens tænkes, at hun får sit behov dækket ved hurtigere amninger - igen skal du se på, hvordan hun trives :)

Hold endelig fast i den rytme du har med at tilbyde samme bryst, som hun spiste af sidst, for at være sikker på, at hun "tømmer" brystet godt. Nogle gange kan du også "snyde" hende til at spise i længere tid på samme side. Når hun har diet og slipper, så ...

Annonce

... tager du hende op, giver hende en bøvsepause eller lignende, du kan også lægge en skiftning ind undervejs og bagefter lægge til samme bryst, men i tvillingestillingen. Det kan gøre, at hun tror, at hun er lagt til modsatte side og derfor tager fat og dier lidt mere på samme bryst :)

Nogle kvinder oplever - det er der dog ikke nogen undersøgelser, som beviser - at det de spiser påvirker deres mælk og dermed også barnets afføring. Altså, hvis de f.eks. spiser banan, spinat, grønkål eller lignende, så kan det ses på barnets afføringen og afføringens farve efterfølgende. Du kan derfor også overveje, om der kan være en sammenhæng mellem dine spisevaner og din datters ændrede afføring...

Vi har alle sammen forskellige bakterier i vores mave og tarm, som hjælper med til at opretholde en god og sund bakterieflora, en balance i vores fordøjelse. Når det lille barn bliver født, så har der kun været fostervand i barnets mave og tarmsystem, og barnets bakterieflora i mave og tarm skal stille og roligt bygges op. Det sker på flere måder, og det har blandt andet noget at sige, om barnet fødes vaginalt eller ved kejsersnit, ligesom amning, modermælkserstatning osv. spiller ind.

Nogle børn har glæde af at få mælkesyrebakterier som dråber. Probiotiske mælkesyrebakterier fæstner sig på tarmens overflade og kan dermed udkonkurrere de dårlige sygdomsfremkaldende bakterier og på den måde både forebygge men også afhjælpe, hvis barnet har urolig mave... Flere modermælkserstatning er blandt andet tilsat mælkesyrebakterier af denne grund.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du vil se, om mælkesyrebakterier kan gøre en forskel hos jer, så er der forskellige muligheder. Du kan købe D-vitamindråber, der er blandet med mælkesyrebakterier. Du kan også købe mælkesyrebakterier, som ikke indeholder D-vitamin... Du kan spørge på apoteket og få mere at vide om de forskellige produkter :)

Som du beskriver din datter, så lyder det for mig som om, at det er helt naturligt med den grønlige afføring, og hun lyder til generelt at trives :)

Håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.