Grøn tynd afføring

27. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Grøn tynd afføring

Kære Helen.

Jeg har fået meget hjælp af dig vedrørende min søn på nu 4 år. Tak :)

Nu skriver jeg angående min datter på 13 uger. Indtil for to uger siden, havde hun gul remouladelignende afføring ca. 1 gang om ugen. De sidste to uger, har hun dog haft tynd, nærmest vandet (og nogle gange skummende) grøn afføring ved nærmest hver eneste amning. Hun er blevet podet hos lægen, og der var hverken tegn på virus eller bakterier. Hun trives - er glad, frisk og sover rigtig godt, 11-12 timer om natten, afbrudt af korte amninger hver 3-4 time. Om dagen sover hun 4-6 timer på korte og længere lure - ingen fast rytme endnu. Lægen mener ikke, der er grund til bekymring pga. hendes fine trivsel.

Jeg undrer mig dog over den pludselige ændring i afføringen og har været bekymret for, om hun tog nok på, når hun har afføring ved hver amning (bortset fra om natten). Jeg fik hende derfor vejet hos sundhedsplejerskerne i dag. Hun er født d. 28.11 hvor hun vejede 2880g, en uge før termin. ...

Annonce

... I dag vejede hun 5320 g. For to uger siden vejede hun 5100g. Hun har derfor vel taget nok på, siden den hyppige tynde afføring startede for to uger siden? Men da hun er en lille en, kan jeg ikke lade vær med, at bekymre mig ift. amningerne, grundet hvad man også kan læse om grøn afføring - får hun mon kun den tynde mælk osv.

Hun ammer meget kortvarigt - højst 5-7 minutter af gangen, hver 2 time om dagen. Større interval om natten. Man læser jo ofte at det er bedre at amme 20 min. På et bryst end 10 min. På hver. Hun spiser dog kun 5. Min ad gangen, nogle gange op til 10 min. maks, men kun hvis der er gået 3 timer siden sidste amning.

Jeg sørger for, at hun tilbydes samme bryst, som hun spiste af sidst for at sikre mig, at hun tømmer det og får den fede mælk. Ofte afviser hun det dog og spiser fint af det andet.

Har du nogle bud på, hvad den hyppige grønne og vandede afføring kan skyldes? Eller er det mon normalt, at afføringen bare kan være sådan?

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig