Brev:
Grøn tynd afføring
27. februar 2020
Alder:
3 mdr.
Grøn tynd afføring
Kære Helen.
Jeg har fået meget hjælp af dig vedrørende min søn på nu 4 år. Tak :)
Nu skriver jeg angående min datter på 13 uger. Indtil for to uger siden, havde hun gul remouladelignende afføring ca. 1 gang om ugen. De sidste to uger, har hun dog haft tynd, nærmest vandet (og nogle gange skummende) grøn afføring ved nærmest hver eneste amning. Hun er blevet podet hos lægen, og der var hverken tegn på virus eller bakterier. Hun trives - er glad, frisk og sover rigtig godt, 11-12 timer om natten, afbrudt af korte amninger hver 3-4 time. Om dagen sover hun 4-6 timer på korte og længere lure - ingen fast rytme endnu. Lægen mener ikke, der er grund til bekymring pga. hendes fine trivsel.
Jeg undrer mig dog over den pludselige ændring i afføringen og har været bekymret for, om hun tog nok på, når hun har afføring ved hver amning (bortset fra om natten). Jeg fik hende derfor vejet hos sundhedsplejerskerne i dag. Hun er født d. 28.11 hvor hun vejede 2880g, en uge før termin. I dag vejede hun 5320 g. For to uger siden vejede hun 5100g. Hun har derfor vel taget nok på, siden den hyppige tynde afføring startede for to uger siden? Men da hun er en lille en, kan jeg ikke lade vær med, at bekymre mig ift. amningerne, grundet hvad man også kan læse om grøn afføring - får hun mon kun den tynde mælk osv.
Hun ammer meget kortvarigt - højst 5-7 minutter af gangen, hver 2 time om dagen. Større interval om natten. Man læser jo ofte at det er bedre at amme 20 min. På et bryst end 10 min. På hver. Hun spiser dog kun 5. Min ad gangen, nogle gange op til 10 min. maks, men kun hvis der er gået 3 timer siden sidste amning.
Jeg sørger for, at hun tilbydes samme bryst, som hun spiste af sidst for at sikre mig, at hun tømmer det og får den fede mælk. Ofte afviser hun det dog og spiser fint af det andet.
Har du nogle bud på, hvad den hyppige grønne og vandede afføring kan skyldes? Eller er det mon normalt, at afføringen bare kan være sådan?
På forhånd tak :)