Svar: Søvn, mme og lære at kravle

16. oktober 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det er gået godt i dagplejen og det lyder som om, at det fungerer :)

Jeres dreng har brug for 3 flasker mme i døgnet, og jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis han kunne nå op på godt 500 ml, fordi det sikrer, at han får sit behov for kalk, jern osv. fint dækket. Det lyder som om, at jeres dreng ofte indtager ca 350 ml og det er derfor lidt i underkanten...

Jeg anbefaler normalt, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Man kan naturligvis godt vælge at tilbyde ham flaske kl 04, når han efterspørger den, men jeg tænker, at du har helt ret i, at det ville være dejligt, hvis han ikke behøver mælk midt nat, men kan fortsætte med at sove igennem til næste morgen tidlig.. og da han ofte kan hjælpes videre med blot en sut, så synes jeg faktisk, at I skal forsøge at bibeholde dette.

Det er flasken om aftenen, som er for lille - du skriver, at han ofte drikker ca. 70 ml før han puttes, og det ville være rigtig godt, hvis I kunne få ham til at drikke en lidt større mængde der. Så ville det netop passe med flaske før middagslur, aften og sen aften og dagen og natten kunne hænge sammen for jer... :)

Hvor stor en portion aftensmad spiser han? Måske skal han tilbydes lidt mindre grøntsagsmos og aftensmad, så han har plads i maven til at drikke en større flaske, før han puttes?

Alternativet kan være, at I tilbyder ham mme af kop sammen med aftensmaden, så han drikker lidt ekstra den vej igennem og som således kommer ud over hans indtag af flasken, når han puttes. Det tænker jeg faktisk godt ville kunne lade sig gøre:) Derudover skal han naturligvis stadig have mme i sin grød og mos, så han også får mme den vej igennem...

Mit forslag til derfor være, at han tilbydes flaske som nu kl 12.30, mme af kop kl 17 til aftensmaden, flaske ved putning kl 18.30 og så drømmeflasken kl 23-24.

Når han bliver 10 måneder, vil det være passende med to flasker i døgnet, og det er lidt forskelligt, hvornår de to flasker ligger bedst. De kan f.eks. godt ligge før middagslur og aften, men de kan faktisk også ligge før middagslur og sen aften... Og det kunne faktisk godt lyde som en god løsning hos jer, at det netop er flasken før potningen om aftenen, som han trapper ud af først. Det vil altså være naturligt, at hans mælkeindtag nu trappes lidt ned og måske er det dette, som han begynder at vise jer behov for...

Jeg tænker derfor, at en god overgang til de to flasker kunne være at bibeholde nuværende rytme og blot tilbyde mme af kop til aftensmaden og så gradvist gå over til helt at undvære putteflasken om aftenen :)

Med hensyn til opvågninger om natten og utilfredse lyde, så hænger dette sammen med hans alder og udvikling. Han drømmer rigtig meget og har mange forskellige lyde ...

Annonce

... i drømme, og han får sig ganske givet også lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra - og bliver derfor frustreret og utilfreds - og har brug for din hjælp til at blive lagt ned igen :)

Med hensyn til at kravle, så er der mange børn, som kravler med det ene ben under sig, som det lyder som om, at jeres dreng gør dette - og det er ikke farligt, eller fordi der er noget galt, sådan er der bare børn som gør :) Med hensyn til de to hjernehalvdele, så er der ikke noget galt med jeres drengs hjerne. Det kiropraktoren sandsynligvis har talt om er, at når børn kravler rigtigt, så krydskoordineres deres bevægelser og deres to hjernehalvdele arbejder sammen :)

Det er vigtigt, at jeres dreng kan stå fast, når han forsøger at komme op i kravlestilling. Har I meget glatte gulve, så kan det være en idé med nogle gulvbrikker, som han kan stå fast på, eller I kan måske træne hos bedsteforældre eller andre I kender, som har fastliggende gulvtæppe :) Det kan også være en rigtig god idé at lade ham kravle med bare ben, fordi han så bedre kan stå fast - det kan dog være lidt hårdt, så I kan også med fordel give ham "skridsikre knæbeskyttere" på se f.eks. gobabygo.dk :)

I må meget gerne hjælpe ham med at rokke frem og tilbage, når han ligger i kravlestilling. Sæt jer bag ham og lad hans fodsåler støtte mod jeres knæ, hold ham om livet og hjælp ham med de rokkende bevægelser. Det er fra rokkende stilling, at han lærer at kravle, finde ud af at vægtfordele og skubbe sig fremad - ofte går det dog baglæns i starten, når han selv skal forsøge sig, og det er også helt okay.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er forskel på at krybe, møve sig fremad og kravle rigtigt. Og det er godt, hvis I kan hjælpe ham med at kravle - det vil sige, hvor han skiftevis bruger arm og ben til at komme fremad, så han laver det man kalder krydsbevægelser. Når børn kravler, så skal deres krop være løftet fra gulvet og arme og ben arbejde modsat. Nogle børn er rigtigt dygtige til at krybe og bruger skiftevis arme og ben, som en soldat der kryber fremad :) Men det er ikke at kravle rigtigt - derfor skal I hjælpe ham op i kravlestilling :)

Det er også rigtig vigtigt, at I hjælper ham med at blive bevæget. At I tumler med ham, triller, gynger, vender ham på hovedet, drejer ham rundt osv. Jo mere I kan tumle med ham, jo bedre er det. En babygynge, som han kan sidde i og gynge frem og tilbage kan være et hit i denne alder (IKKE en hoppegynge, men en babygynge). En snurre, en tummelumsk med flad bund, bilibo og lignende kan være en god idé - de kan evt. købe billigt brugt.

De fleste børn går ikke før de er mellem 12-18 måneder gamle, så der er tid endnu og først skal hans balance og styrke være der - og det starter med at kravle :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor