Svar: MME i grød og uld til børn med eksem

24. september 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære A´s mor

Tak for dit brev :)

Når du koger grøden op - uanset om det er i mikroovn eller gryde, og derefter kommer modermælkserstatning i, så vil der naturligt godt kunne ske et lille tab af næringstoffer. Det burde dog ikke være noget, der påvirker grødens indhold af vitaminer osv. i øvrigt, så du kan godt bruge den fremgangsmåde du allerede har.

Alternativt kan du lave modermælkserstatning på forhånd, det kan stå klar i en flaske i køleskabet eller du kan bruge MME på brik. Når det står i køleskabet er det koldt og vil derfor, når det kommes i grøden, være med til at gøre grøden lidt køligere, samtidig med at grøden kan blive lidt mere lind i konsistensen.

Det anbefales normalt, at man tager grøden af blusset eller lader grøden køle lidt, før du kommer mme i, men du har naturligvis ret i, at det kan være svært at ramme 40 grader - og det er helt okay i denne situation :) Du skal dog være opmærksom på, at hvis du køber modermælkserstatning som er tilsat pro- og probiotika, så vil du ikke få effekt af disse, hvis opvarmingen er mere end 40 grader. Mælkesyrebakterierne ødelægges ved højere temperaturer, så hvis du kun bruger mme i madlavningen og derudover ammer fuldt, så er der ikke grund til at betale ekstra for erstatning, fordi der er tilsat mælkesyrebakterier, hvis din dreng ikke får glæde af dem...:)

Med hensyn til uld, så kan det være en rigtig god idé til børn, som sparker dynen af om natten. Uld er med til at holde din dreng varm og tør natten igennem - og nej - ulden påvirker ikke barnets temperaturcenter, men hjælper barnet fordi uld består af lange snoede fibre, der skaber millioner af små luftlommer omkring barnets hud. Samtidig kan uld suge op til 40% af sin egen vægt og selvom barnet sveder, så vil ulden derfor stadig føles tør. Det er en myte, at hvis man en gang har brugt uld, så skal man altid bruge uld. Man kan sagtens skifte mellem f.eks. uld og bomuld alt efter tidspunkt på ...

Annonce

... dagen og også efter årstid :)

Så er der det med børneeksem... Hvis din dreng er meget plaget af børneeksem, så er det ikke sikkert, at han vil trives med uld - hos nogle børn går det fint, hos andre er løsningen et blandingsprodukt og hos atter andre dur ulden slet ikke...

Ulden har nogle små fimrehår, som kan irritere barnets hud, hvis det har børneeksem. Nogle blandingsprodukter laves sådan, at når man væver f.eks. uld og silke sammen, så væves det på en måde, hvor ulden kommer udad og silken f.eks. vender ind mod huden. På den måde kan barnet stadig få glæde af ulden, men uden at huden bliver generet at uldens små fimrehår. Samtidig har f.eks. silke nogle af de samme gode egenskaber, som ulden, - det er godt til at temperaturregulere... bomuld, har ikke de samme egenskaber, og jeg ved desværre ikke nok om bambus... Det skulle efter sigende virke lidt som silke og godt kunne bruges til børn med eksem, men jeg ved ikke hvilke undersøgelser, der er lavet omkring det :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Børn med børneeksem kan også nogle gange reagerer på lanolin, som findes i uld. Lanolin er et fedtstof, som udvindes af fåreuld, og som bruges mange steder f.eks. også i sæber, cremer, kosmetik osv. Hvis din dreng reagerer på lanolin, så bør du undgå at bruge dette, ikke kun ved at undgå uldundertøj, men også ved at undgå det i sæber og lignende.

Så... det må komme an på en prøve, og hvis du gerne vil forsøge med uld, så vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du forsøger med en blanding af f.eks. uld og silke, og hvor det er vævet sådan, at silketråden vender ind mod huden og ulden er yderst. Det laver blandt andet Joha... Hvis din dreng reagerer på dette, så vil jeg anbefale dig at bruge bomuld og undgå uld inderst. Og hvis du skønner, at han kan have glæde af uld, så kan du give ham en trøje af uld ud over eller et par små uldsokker på fødderne, men stadig hvor han har bomuld ind mod kroppen...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder