Brev:
7,5 måneder motorisk langt fremme og skemad
25. september 2018
Alder:
7 mdr.
7,5 måneder motorisk langt fremme og skemad
Kære Helen
Min søn er nu 7,5mdr gammel og der er på alle måder fuld gang i ham. Han er så glad og tilfreds og interagerer mere og mere mes storesøster på 4 til også hendes store glæde.
Jeg skriver til sig med to spørgsmål, det ene vedr hans motorik og det andet angående madkonsistens.
Motorisk er han ret godt med. Han kom på alle fire og rokkede frem og tilbage da han var fem måneder gammel og kravlede på alle fire da han var 6,5 måneder. Han har virkelig fået fart på nu. Jeg har ikke haft travlt med at han har skulle en masse ting selv, fx sidde selv, tværtimod og først indenfor den sidste uges tid er han begyndt at sidde selv, sikkert og uden at tilte. Gerne med det ene ben foran og det andet bagved eller hvor han sider “på benene” mens de er bukket.
Siden har var, ja, 5-6 måneder har han kunne rejse sig op selv ved at trække sig op i armene. Vi har indtil nu kunne komme uden om det ved at hjælpe ham ned på alle fire/maven, aflede mm. Nu synes jeg bare ikke han er til at aflede mere og han rejser sig hurtigt nu, uden større vanskeligheder og er er kæmpe smil når han kommer op. På tæerne vel og mærket. Det resultater også i at han får rejst sig uheldige steder, fx op af søsters dukkeseng og andre lette ting, hvor jeg med to børn ikke kan mandsopdække ham.
Han er ret stærk og når han fx rejser sig ved søsters legekøkken og vil banke lågen op og i (det elsker han), så får han en tur af og til bagud med lågen men han slipper ikke med hænderne med det samme.
Mit spørgsmål er, for jeg synes jo stadig det er alt for tidligt, men skal vi understøtte hans lyst og iver til at stå eller hvordan skal vi gribe det an?
Mit andet spørgsmål er vedr mad. I sidste uge fik han sin første tand og samtidig været forkølet (det er han stadig), så han har ikke spist meget men derimod gerne ville til bryst (jeg ammer kun). Det har han fået lov til og jeg har imødekommet hvad han har udvist af behov, altid tilbudt skemad måltider uanset. Nu er han ved at være tilbage til skemaden igen og uden han har ca 7mdr forsøgt med lidt most grøntsager i mad eller ris (jvf din bog). Han virker dog til at have rigtig vanskeligt ved at der skal tykkes og der udløser ofte hans brækreleks, særligt havregrød eller ublendet men fint øllebrød. Han afviser som oftest så at ville spise mere. Jeg er klar over det er forskelligt hvor hurtigt de vender sig til nye konsistenser og han har også både fået klippet tungebånd på hospitalet i Danmark samt laserklip på klinik i Holland af både læbe- og tungebånd så måske han har brug for længere tilvænning?
Skal jeg forsøge som nu eller hvordan? Han er iøvrigt eller rigtig glad for mad, særligt mine grøntsags/kød mos. Vi har forsøgt med glasmad men det afviser han kategorisk.
Til måltiderne har han gerne fået agurkeringe og ristede rugbjælker og lidt frisk frugt (moden melon, mango, appelsin). Jeg er dog tilbageholdende med at ville tilbyde meget andet da jeg selv er certificeret i FOTT, dog er min erfaring inden for der geriatriske område, men det hæmmer mig nok og så især når det er mit eget barn :0) men især når jeg ser han har vanskeligt med mosen, tør jeg ikke prøve for meget andet.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Mor