Svar: Hjælp - 9 uger, græder meget

21. september 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Katrine

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker kan passe til jeres datter og jeres situation :)

Det er rigtig vigtigt, at du får jeres datter tjekket igennem af jeres læge. Når børn græder så meget som jeres lille pige, så er det vigtigt at udelukke, om der er en fysiologisk forklaring. Det kan f.eks. være låsninger i nakke og ryg, som du skriver, at I har fået hjælp til og løst - det er rigtig godt. Men du skal sikre dig, at der ikke længere er disse problemer, ligesom det skal udelukkes, at hun ikke har f.eks. refluks/silent refluks eller andre fysiologiske ting, der kan forklare hendes gråd...

Hvis hun er sund og rask, men stadig græder, så har hun måske kolik. Man mener, at dette skyldes et umodent nervesystem. Hvis jeres datter har et umodent nervesystem, så vil hun ofte let lader sig overvælde af indtryk og kan begynde at græde - og når hun tages op, trøstes og forsøges beroliget, så vil hun ofte ikke kunne falde til ro med det samme. Det tager lidt tid for hende at mærke og fornemme jeres ro, før hun selv kan finde roen. Hun vil altså ofte både kunne græde lidt mere og også græde lidt længere tid af gangen... Kolik opstår ofte i 3-4 ugers alderen og stopper ofte igen mellem 12-16 ugers alderen.

Du nævner, at du nogle gange tolker hendes gråd som overtræthed - og det har du helt ret i. Især når gråden opstår sidst på dagen, så kan dette sagtens være forklaringen. Der er dog mange grunde til at børn græder og gråden lyder ofte lidt forskelligt alt efter, hvad det drejer sig om. Hvis hun f.eks. har ondt, så vil hendes gråd ofte være skrig i meget høje skingre toner. Der kan godt komme en kortvarig pause, men så skriger hun igen i samme styrke. Hvis hun har haft ondt og grædt længe, så kan gråden godt blive svagere og lyder derfor ikke længere som smerteskrig, selvom det er det. Græder hun fordi hun bliver overtræt sidst på dagen, så kan gråden virke mere klagende, stoppende, klagende, stoppende. Gråden vil være lidt mere pjevset og rytmisk, end den er, hvis hun f.eks. har ondt. Det vil ofte hjælpe, hvis I kan gå rundt med hende i jeres favn, vugge hende og uden at søge hendes kontakt...

Når det er sagt, så er det dog vigtigt også at sige, at man ofte er nødt til at bruge udelukkelsesmetoden når man skal vurdere, hvorfor barnet græder. Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", som kan give jer et indblik i hendes gråd, hvad gråden kan skyldes, og hvad I kan gøre ved det :)

Du nævner, at du ammer hende meget hyppigt, og det er rigtig fint, at du har forsøgt at fylde hende op dagen igennem ved at amme, både når hun vågner, og før hun skal sove en lur. Det er som udgangpunkt vigtigt, at du lægger hende til, når hun viser behov for at die, på den måde tilpasser din mælkemængde naturligt sig hendes behov. Det er også sådan, at jo hyppigere du ammer, jo mere øges din mælkeproduktion, ligesom det er vigtigt, at du lægger til i forskellige ammestillinger, fordi hun stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan hun lægges til...

Du nævner dog, at du har ammet op til 20 gange i døgnet, og det er rigtig meget... Kunne det tænkes, at du har problemer med overproduktion? Som udgangspunkt er det rigtig godt, at have masser af mælk, og det er som sådan ikke problematisk, hvis din datter tager godt fra og har let ved at spise ved brystet. Men hvis du har mere mælk end din datter kan håndtere, så kan det faktisk give nogle af de symptomer, som du beskriver. Det kan f.eks. gøre, at hun hun græder meget, virker irritabel og svær at trøste, at hun måske afviser brystet eller kun dier ...

Annonce

... i kort tid - ofte 5-10 minutter af gangen. Amningen kan føles lidt som en kamp, hvor hun tager fat og slipper igen og igen. Hun bøvser måske meget eller har meget luft i maven. Måske er hendes afføring grønlig, tynd, virker eksplosiv.... Sprøjter din mælk, når hun slipper, har du følelsen af overfyldte bryster...

Det kan alt sammen være tegn på, at du overproducerer, og på sigt betyder det ofte en ubalance mellem den vandholdige og den lidt federe mælk. Hvis din datter dier lidt på hvert bryst, dier hyppigt og kortvarigt, så kan det gøre, at hun får for meget vandholdig mælk og dermed ekstra uro i maven - og dermed ekstra gråd. Det er derfor vigtigt, at hun dier så længe fra et bryst af gangen som muligt. Du må meget gerne prøve at lægge hende til samme bryst af to omgange, så når hun f.eks. har spist i 10 minutter, så får hun en pause, bøvser af, bliver måske skiftet, og så lægger du hende til samme bryst igen. Du kan starte med at amme i den traditionelle stilling og efterfølgende lægge hende til samme bryst i tvillingestillingen.

Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så er det helt naturligt, at man sover bedst i mors eller fars arme. Når hun ligger hos jer, så mærker hun jeres varme, kan høre jeres hjerte, hun føler sig omsluttet, kan mærke jeres vejrtrækning osv. og det er alt sammen ting hun kender fra tiden i livmoderen. Derfor er det tryggeste sted i verden netop jeres favn, og derfor sover hun allerbedst der.

Det kan nogle gange være en god idé at bruge et svøb. Svøbet vil give hende en følelse af at være omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Behovet for at føle sig omsluttet og mærke jer helt tæt på, vil naturligt blive lidt mindre med tiden, men det betyder ikke, at I ikke kan begynde at arbejde lidt på at hun sover f.eks. i liften, og her kan svøbet også nogle gange være en hjælp.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du skifter hende kan du med fordel svøbe hende, og så kan du amme hende igen, imens hun er svøbt. Det gør det lettere at flytte hende fra dig efter amning. Det vil være en god idé at lade en sut indgå som en fast del af hendes putteritual. Sutten kan hjælpe mælk og evt. luft igennem systemet og give ro i maven. Den kan evt. kobles til en klud, der dufter lidt af jer. Kluden kan følge med fra favn og give tryghed, når hun skal puttes - I skal naturligvis sikre jer at hun ikke får kluden over ansigtet :)

Amning og det at få mælk skal være en naturlig del af hendes putteritual, og det kan være et forsøg værd at erstatte brystet med sutten og så flytte hende svøbt fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Der skal ikke gå mere end et par minutter før hun efter amning puttes. Går der længere tid, så falder hun for meget i søvn og vil blive frustreret og ked af det og så er det at I risikerer at hun vågner, græder, protesterer og I skal starte forfra...

Børn i denne alder sover meget forskelligt. Nogle børn sover to lange lure i løbet af dagen, andre børn sover 4 kortere lure - og det er helt normalt. Det vigtige er, at I putter jeres datter efter max ca. 2 timers vågenhed, hvor hun så skal have mælk og hjælpes til en lur. Hvis huser svær at aflæse, så prøv at lægge mærke til klokken og lad tiden styre lidt, hvornår I skønner, at det er tid til at spise og derefter blive puttet...

Hvis hun pludselig sover et søvnstræk på 3 timer, så vil hun naturligt være sulten/tørstig, når hun vågner, men hvis hun er ammet godt og kun sover 60 minutter, så vil hun måske godt kunne vente med at få mælk til det bliver sovetid igen, og vil så kunne spise mere, få den lidt federe mælk og dermed så også kunne sove en længere lur derefter...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor