Svar: Ørerens
6. april 2018
Alder:
16 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Hvor lang tid siden af det, at jeres dreng har fået lagt dræn? Hvis det er inden for kort tid, så kan det være en god idé at tale med ørelægen om, hvorvidt jeres drengs ører skal dryppes med nogle øredråber. Det er dog helt naturligt, at der kan løbe snask ud af ørene - selvom der er lagt dræn. Faktisk kan man sige, at drænene jo er med til at sikre, at der er passage, og at betændelsen kan komme ud af ørerne, så barnet netop ikke får mellemørebetændelse :)
Hvis der er tale om helt almindelig dannelse af ørevoks, så må du gerne fjerne dette. Du bør dog ikke bruge en almindelig vatpind og bør ikke stikke noget ind i øret på ham. Så kan du risikere at skubbe ørevoksen længere ind i øret, hvor det kan sætte sig som en prop. Det er også sådan, at ørevoks har en beskyttende funktion, det beskytter mod f.eks. støv og andre partikler, og det har også en bakteriedræbende funktion.
Jeg vil anbefale dig, at du vasker det ydre af ørerne med dine fingre, når han er i bad, og efterfølgende så kan du tørre hans ører og det yderste af øregangen med snippen af en stofble, håndklæde eller lignende. Du må altså gerne vaske og rense den ydre del af ørerne med lidt vand og evt. sæbe, selvom han har dræn, det er ikke noget problem.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
God lørdag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske