Svar: Børste tænder - 17 mdr.
19. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan bryde situationen lidt, så I gør det lidt anderledes, end du plejer - det vil sige, at hvis han plejer at ligge på puslebordet eller sidde i din favn, når du børster tænder, så kan du f.eks. nu prøve at sætte ham op og meget gerne foran et spejl, f.eks. på badeværelsesbordet, så han kan følge med i, hvad det er du laver.
Det kan også være en god idé, hvis han kan spejle sig i dig, så han kan se, at du åbner munden, og det er det, som du vil have ham til. Mange børn vil per refleks knibe munden sammen. Du må også meget gerne sige til ham "åben munden skat, åben munden", så han hører, at det er det, som du forventer af ham nu.
Det er vigtigt, at han ikke bare "går rundt med sin tandbørste i munden", men at I finder nogle faste rutiner omkring det, hvor han sidder ned. Når du hjælper ham vil det være rigtig godt, hvis han kan sidde med ryggen mod din mave, så kan han læne hovedet tilbage og hvile det på dig og du kan børste hans tænder bagfra. Sidder han foran et spejl kan han stadig spejle sig i dig og følge med i hvad der sker.
Med den alder han har nu, så er det også rigtig godt, hvis du kan forsøge at inddrage ham så meget som muligt. Han vil naturligt gerne have mere og mere medbestemmelse og viser mere og mere egen vilje og du kan inddrage ham på forskellig vis. Du kan f.eks. lade ham selv klatre op, hvor han skal sidde. Det at han selv sætter sig parat, hjælper med til at forstå, hvad det er der skal ske nu og det gør han naturligt mere klar, end hvis du tager ham, løfter ham op og siger, at nu skal der børstes tænder.
Lad ham også selv finde tandpastatuben og tandbørsten frem. Lad ham selv skrue låget af tandpastaen og selv komme tandpasta på tandbørsten..
Og så må du som nu gerne lade ham starte med at børste lidt først, hvis du fornemmer, at det virker - og så kan du børste efter bagefter. Eller du lade ham selv gøre alt omkring tandbørsten klar selv, men det er så dig der børster :)
Det er naturligt svært for ham at forholde sig til, hvor lang tid tandbørstningen tager. Her kan det være en god idé at synge en tandbørste-sang, som hjælper ham med at fornemme hvornår tandbørstningen er slut - når sangen er slut, er tandbørstningen slut.
Nogen børn har også glæde af en elektrisk tandbørste. De synes det er sjovt når tandbørsten kører rundt, fordi det kilder lidt.. Og nogle el-tandbørster til børn spiller en lille melodi eller siger sjove lyde undervejs i tandbørstningen, der også kan gøre at nogle børn synes det er sjovere...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske