Svar: Børste tænder - 17 mdr.

19. oktober 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan bryde situationen lidt, så I gør det lidt anderledes, end du plejer - det vil sige, at hvis han plejer at ligge på puslebordet eller sidde i din favn, når du børster tænder, så kan du f.eks. nu prøve at sætte ham op og meget gerne foran et spejl, f.eks. på badeværelsesbordet, så han kan følge med i, hvad det er du laver.

Det kan også være en god idé, hvis han kan spejle sig i dig, så han kan se, at du åbner munden, og det er det, som du vil have ham til. Mange børn vil per refleks knibe munden sammen. Du må også meget gerne sige til ham "åben munden skat, åben munden", så han hører, at det er det, som du forventer af ham nu.

Det er vigtigt, at han ikke bare "går rundt med sin tandbørste i munden", men at I finder nogle faste rutiner omkring det, hvor han sidder ned. Når du hjælper ham vil det være rigtig godt, hvis han kan sidde med ryggen mod din mave, så kan han læne hovedet tilbage og hvile det på dig og du kan børste hans tænder bagfra. Sidder han foran et spejl kan han stadig spejle sig i dig og følge med i hvad der sker.

Med den alder han har nu, så er det også rigtig godt, hvis du kan forsøge at inddrage ham så meget som muligt. Han vil naturligt gerne have mere og mere medbestemmelse og viser mere og mere egen ...

Annonce

... vilje og du kan inddrage ham på forskellig vis. Du kan f.eks. lade ham selv klatre op, hvor han skal sidde. Det at han selv sætter sig parat, hjælper med til at forstå, hvad det er der skal ske nu og det gør han naturligt mere klar, end hvis du tager ham, løfter ham op og siger, at nu skal der børstes tænder.

Lad ham også selv finde tandpastatuben og tandbørsten frem. Lad ham selv skrue låget af tandpastaen og selv komme tandpasta på tandbørsten..

Og så må du som nu gerne lade ham starte med at børste lidt først, hvis du fornemmer, at det virker - og så kan du børste efter bagefter. Eller du lade ham selv gøre alt omkring tandbørsten klar selv, men det er så dig der børster :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er naturligt svært for ham at forholde sig til, hvor lang tid tandbørstningen tager. Her kan det være en god idé at synge en tandbørste-sang, som hjælper ham med at fornemme hvornår tandbørstningen er slut - når sangen er slut, er tandbørstningen slut.

Nogen børn har også glæde af en elektrisk tandbørste. De synes det er sjovt når tandbørsten kører rundt, fordi det kilder lidt.. Og nogle el-tandbørster til børn spiller en lille melodi eller siger sjove lyde undervejs i tandbørstningen, der også kan gøre at nogle børn synes det er sjovere...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre