Ift. umodent nervesystem

19. oktober 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Ift. umodent nervesystem

Kære Helen.

Tak for dit svar og din beskrivelse af kolik/umodent nervesystem. Det var ny viden for os.

Vi var ved lægen med vores datter da hun var 4 uger gammel pga. hendes skrigeri. Her konkluderede hun, at det skyldtes kolik mavesmerter pga. umodent tarmsystem (tænk at der kan være så mange umodne systemer hos en baby).
I dag (3 mdr. gammel) er maven væsentlig bedre og vi har ikke fornemmelse af, at hun har ondt i den længere. Dog skriger og græder hun fortsat rigtig meget! Vi troede at det ville være bedre når maven var i orden.

Hun sover egentlig ok om natten. Der går 2-3 t mellem hver amning og hun græder ikke i løbet af natten, men sover når hun ikke spiser.
Men om dagen ser det noget anderledes ud. Hun er maks. vågen 1-1,5 t mellem hver lur (som er maks 1 t i slyngevugge af gangen). Over halvdelen af tiden (nok nærmere 75%) går med gråd og skrig i endes vågne tid. Hun kan sidde og hygge sig hos en og smile og pludre, for så pludseligt ud af det blå at blive helt ulykkelig og begynde at græde rigtig meget ofte udviklende sig til skrig. Det eneste der kan trøst hende er at sætte sig på yogabolden med hende. Størstedelen af hendes vågne tid foregår derfor herpå med hende i armene.

Vi har prøvet om det er fordi hun er træt, men det kan komme 10 min efter lur. Vi har prøvet at skifte ...

Annonce

... aktivitet og underholde, men det går slet ikke. Hun græder og græder. Vi kan heller ikke lægge hende fra os, da hun så også begynder at græde. Hun vil intet og virker helt ulykkelig. Det er blevet særlig slemt de sidste 3 uger.

Hun er meget nysgerrig og virker til utrolig gerne at ville opleve og være med i alt, men kan samtidig ikke helt magte det. Hun sidder på armen stort set al tiden hun er vågen og gerne så hun vender ud af og kan kigge rundt (ellers bliver hun sur).

Om aftenen (omkring kl. 17) tager det rigtig til og er nærmest konstant skrigeri til vi får hende i seng (ved 21-tiden). I denne periode skriger hun indtil hun falder i søvn på armen for så kort efter at vågne igen og begynde forfra. Vi sidder skiftevis hele aftenen på yogabolden og har ofte også føntørren kørende, da den kan få hende til at falde til ro.

Det er utrolig hårdt at have et barn (som er verdens dejligste pige når hun er glad, hvilket bare er alt for lidt) som virker ulykkelig og utilfreds stort set hele tiden. Vi kommer til at tvivle på os selv som forældre og på om vi gør noget forkert.

Vi vil gerne høre dine tanker om dette? Giver det mening ift. umodent nervesystem? Kan hun bare slet ikke finde ud af det hele endnu og reagerer derfor med gråd på stort set alt?
Eller kan der være noget galt?

Med venlig hilsen
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder