Svar: Mange konflikter og kede af det børn
31. januar 2017
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor til de allerdejligste :)
Åh, der er bare ikke noget, der bekymrer mere end når man har på fornemmelsen at børnene ikke rigtig trives. Hvis børnene ikke har det godt, så har vi det heller ikke godt...
Derfor er det rigtig godt, at I har talt med institutionen om de problemer, som I oplever - og det er naturligvis problematisk, hvis der gennem længere tid har været problemer i personalegruppen. Det vil altid påvirke børnene, også selvom de voksne forsøger at skjule det og derfor er det begrænset, hvor længe personaleproblemer bør stå på. I har forsøgt at tale med med pædagogerne omkring det, men det lyder ikke som om, at det rigtig bliver hørt, eller at det ændrer noget...
Jeres børn er 2 år og 9 måneder - skal de ikke snart i børnehave? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, at I finder en børnehave til dem, som kan give dem mere stabilitet i hverdagen. Prøv at undersøge mulighederne i kommunen, hvor I bor. Besøg nogle forskellige steder og se om ikke I kan finde et sted, som i værdier, børnesyn osv. passer til jer og jeres børn og et sted, som har ry for at fungere godt :) Måske er de i en integreret institution, og det er vigtigt lige at nævne, at børnehaven godt kan fungere helt anderledes end vuggestuen - der kan være forskel...:)
Selvom man hører til de ældste i børneflokken, så skal man ikke være overladt til sig selv og man skal ikke være ked af at komme af sted. Det skal være dejligt at være i institution og være noget man ser frem til. Man skal føle sig set, mødt og anerkendt. Man skal vokse af at være der - og skal bestemt ikke have en følelse af at være forkert. Det er vigtigt, som I skriver, at jeres datter ikke bliver ramt på sit selvværd. Det er naturligvis ikke okay.
I spørger om det er normalt for alderen - og generelt kan man sige, at det er svært at være 2.5 år. Det er en alder, som kræver rigtig meget omsorg, nærhed, forståelse. Jeres børn er rigtig godt i gang med at udvikle deres selvstændighed og finde ud af, hvem de selv er - og det giver ekstra udfordringer i hverdagen, hvor barnet naturligt oft gerne vil det modsatte af de voksne. Det hører med til en naturlig udvikling - man kna ikke udvikle sig selv og finde ud af, hvem man er og hvad man står for, hvis man altid skal gøre det, de voksne siger... Og derfor har man ofte konflikter med børn i denne alder.
Men det ved veludannede pædagoger jo godt. De er uddannet til netop at kunne møde børn, anerkende dem hver især, se dem og forstå, hvad der ligger bag deres handlinger - og netop se, hvordan man kan gøre det sjovt og dejligt at være den man er - også selvom man måske ikke altid kan få sin vilje, er nødt til at tage hensyn til de andre, skal dele legetøj eller hvad det nu kan være...
Man siger, at børn i denne alder er godt i gang med at udvikle deres selvbillede. Et led i dette er f.eks. at barnet begynder at sige "Nej!", "Det er min, MIN!" - også om ting, som ikke er deres. Og det har netop stor betydning, hvordan barnet bliver mødt i disse situationer. Selvom det kan være svært at finde tid til alle børn og de yngste måske skal mere på skødet, hjælpes med at spise osv. så skal de større børn stadig ses og også støttes og guides. Og det skal der naturligvis være mulighed for i en institution, de skal ikke være overladt til sig selv :)
Jeg tror bestemt, at der er en sammenhæng mellem jeres datters grådlabilitet og at det lige nu ikke fungerer særlig godt i institutionen. Og jeg tænker, at det bliver godt for hende at skifte til børnehave - det bliver højst sandsynligt også godt for storebror.
Og så sådan rent praktisk, så kan det nogle gange være rigtig svært for børn at skifte verden. Det er svært at blive afleveret, nu havde de det jo hyggeligt derhjemme, så hvorfor skal de af sted - og det er svært at blive hentet og komme hjem. Det er svært at komme fra institutionens verden og ind i hjemmeverdenen. Det er super godt, at du prioriterer at sidde med dem, giver dem masser af nærhed og tæt kontakt, læser bøger eller lignende, så der er ro på, når I kommer hjem. så du på den måde lige lader dem lande.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan give dem noget at spise. Deres blodsukker og dermed deres humør, kan godt være lavt om eftermiddagen og det vil hjælpe med lidt mad. Faktisk må du også meget gerne tage noget med, som de kan få allerede, når du henter dem og I er på vej hjem, fordi det også kan være med til at hæve humøret og overskuddet lidt :)
Med hensyn til at styrke jeres datters (og også jeres søns selvværd), så er det vigtigt at kende forskel på selvværd og selvtillid:
Selvtillid handler om tillid til sine evner. Det betyder, at man har tillid til, at man kan finde ud af det, man skal. Det er f.eks. når barnet siger "jeg kan selv tage blusen på".
Selvværd handler om at være, om at have værdi. Det er en indre fornemmelse for at man er okay - ikke fordi man kan noget, men blot fordi man er den man er. Jeg har værdi, fordi jeg er mig.
Lad jeres børn mærke, at de betyder noget for jer hver især, fordi de er den de er. "Du er den dejligste 2 årige pige, jeg kender". Vær opmærksom på at de er forskellige, selvom de er tvillinger, og at de godt kan have brug for at høre, hvorfor de hver især er noget særligt. Pas på ikke altid at omtale dem som "tvillingerne", men se dem som individer og giv dem følelsen af at have betydning hver især:)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan du læse meget mere om f.eks. selvværd og selvtillid.
Jeg vil også anbefale dig den bog, som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Den hedder "Ha en god dag, skat". Og den handler netop om, hvordan vi skaber en god hverdag for vores børn i institution. Om at aflevere dem, hente dem på en god måde, komme godt hjem osv. Ligesom du kan læse om, hvad du f.eks. kan lægge mærke til, når I skal vælge børnehave og finde ud af, om det er et sted for jer og jeres børn :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske