Svar: Gode bøger- sprogtræning

8. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit korte og præcise spørgsmål :)

Generelt vil jeg sige, at det er rigtig godt at læse bøger for sin 3 årige. Det kan være bøger, som handler om hverdagen, ting barnet oplever og kan genkende. Det kan være bøger, som indeholder forskellige illustrationer, hvor barnet skal lede efter bestemte ting, hvorved man får nævnt ord igen og igen og i forskellige sammehæng.

Det kan også være en idé, at du kikker efter bøger, der er bygget op omkring det, der kaldes dialogisk læsning. Det er med til at udvikle barnets sprog og de fås, så de passer til barnets alder. Dialogisk læsning betyder, at man som voksen bevidst inddrager barnet i læsningen, i historien. Du skal stille barnet spørgsmål undervejs i læsningen, du kan gøre barnet til din medfortæller, du kan spørge ind til barnet og ind til, hvad barnet får ud af det, du læser højt, tilføje ny viden undervejs i historien osv.

Du kan sagtens inddrage dit barn i en bog, en historie, ...

Annonce

... uden at bogen er bygget dialogisk op - måske gør du det allerede helt af dig selv og uden at tænke over det. Men for nogle kan det være en kæmpe hjælp med bøger, der giver mulighed for en mere planlagt samtale og på den måde hjælper lidt på vej :)

Når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at finde ud af, hvorvidt barnet har behov for en særlig indsats i forhold til sit sprog. Hvis det viser sig, at din dreng har svært ved nogle bestemte sproglyde, så kan det være en god idé at låne eller købe bøger, der har fokus på netop dette. Men her skal en talepædagog vejlede dig, så I får det helt rigtige materiale at bruge i hverdagen - og gør det på den rigtige måde :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan søge på dialogisk læsning, sprogstimulerende materiale eller sprogtræning børn, så kommer der flere muligheder frem. Du kan også downloade forskellige apps, der kan være med til at stimulere børns sprog...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder