Svar: Jeg skal opereres i næste uge

22. juni 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig igen og velkommen tilbage :) Jeg er ked af at høre, at du skal opereres - det er dog godt, at det ikke lyder til at være noget livstruende, og dit humør lyder til at være okay efter omstændighederne...:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan malke lidt ud på forhånd, så din dreng kan få udmalket modermælk - evt. suppleret med modermælkserstatning - imens du er indlagt. Da han ikke umiddelbart er vant til erstatning, kan det godt være lidt hårdt for hans mave, hvis han pludselig skal have erstatning gennem et halvt eller helt døgn.

Du skal også tale med anæstesilægen (lægen som skal bedøve dig) om, hvordan du skal forholde dig med hensyn til amning efter narkosen. Det kan godt være, at du er nødt til at malke ud efterfølgende, fordi der er noget i narkosen, som din dreng ikke bør få, og som naturligt vil være i din mælk. Samtidig vil det naturligt også påvirke din mælkeproduktion, hvis du ikke ammer i et halvt døgn eller mere, ligesom du kan risikere at få en brystbetændelse, fordi mælken står i brystet og ikke kommer ud... du er derfor nødt til også at lave en aftale med sygeplejerskerne på afdelingen omkring malkemaskine...

Med hensyn til smertestillende og amning efterfølgende, så lyder det som om, at du allerede har talt med lægen omkring dette, og at der ikke umiddelbart er problemer her. De bør naturligvis give dig præparater, som kan fungere sammen med amning.

Hvis det er lang tid siden, at lillebror sidst er ammet, så kan du med fordel tage ham op og lægge ham til om morgenen, før du skal af sted. Ellers kan du også vælge at malke ud og lade ham sove - og så kan far give ham din udmalkede mælk, når han vågner. Det vil under alle omstændigheder være godt, at du får "tømt" brysterne ud før operationen, da der går mange timer, før du kan blive "tømt" igen...

Lillebror må tilbydes flaske, og det er fint, at han har ville tage den indtil videre. Netop fordi det er far, som giver den, og far ikke forbindes med amning, så er ammemuligheden jo udelukket. Hvis det så viser sig, at han alligevel ikke vil flaske, så må far trække ...

Annonce

... mælken op i en 10 ml sprøjte (engangsprøjter kan købes på apoteket) og så give ham mælken i munden med sprøjten. Far kan også forsøge med en lille kop...

Med hensyn til storesøster, så er det vigtigt, at I forklarer hende, at du er på sygehuset, skal opereres, men kommer hjem igen. Jeg synes, det er vigtigt at være nogenlunde ærlig - hun hører jo, at I voksne taler om det, at I taler med bedsteforældre osv. om det, og det er vigtigt, at hun derfor får fortalt en vis grad af sandhed - naturligvis uden at hun på nogen måde skal bekymre sig eller blive bange. Hvis du f.eks. får et ar efter operationen, så skal hun vide, at du er opereret. Det kan sandsynligvis heller ikke undgås, at hun efterfølgende hører, at du har været på sygehuset - og så er det vigtigt, at hun ved, at du har været der... derfor dur det ikke blot at fortælle hende, at "mor har ondt i maven" eller "mor ligger og hviler sig derhjemme" eller lignende. Hun er nødt til at vide lidt om, hvad der sker, og hvor du er :)

Hun må stadig gerne overnatte hos bedste, som hun er glad for. Det er helt fint, at de to hygger sig sammen, det giver også far mulighed for bedre at tage sig af lillebror. Men hun må ikke tro, at hun bliver sendt væk eller være bange for, at der sker dig noget - så er det bedre, at hun er derhjemme og fornemmer, at far er helt okay og helt rolig - jo mere hun kan spejle sig i den ro, jo bedre :) Det afhænger således også meget af, hvordan bedste har det, og hvad hun signalerer i situationen :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du kommer hjem samme dag, er det rigtig dejligt for jer alle - viser det sig, at du skal overnatten, må I vurdere situationen og overveje, om storesøster skal besøge dig på hospitalet, simpelthen for at se, at du er okay og blive betrygget i, at du kommer hjem næste dag. I er nødt til at vurdere det i selve situationen...

Far skal så vidt muligt forsøge at skabe den rytme, som lillebror plejer at have - jo mere hverdagen ligner sig selv, jo bedre vil det være :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med operationen - det lyder som om, at alt nok skal gå godt :) Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin