Jeg skal opereres i næste uge

22. juni 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Jeg skal opereres i næste uge

Kære Helen

Jeg er så heldig at være mor til to sunde og raske børn. En pige på 4 år og en dreng på 4 mdr.

Jeg er desværre mindre heldig med mit eget helbred og i næste uge skal jeg igennem en operation, hvor jeg skal i fuld narkose.

Hvis alt går vel, kan jeg komme hjem samme dag. I bedste fald, er jeg kun væk hjemme fra i lidt over 6 timer i alt. Jeg får morfin med hjem til 10 dage, fordi der vil være smerter efter operationen. Jeg må ikke løfte min dreng, men jeg må gerne amme. Min mand har fået flyttet sin ferie, så han er hjemme i 14 dage efter operationen.

Jeg bekymrer mig meget over, hvordan vi håndterer det hele med børnene.

Da jeg var gravid, var jeg også meget syg og indlagt to gange. Jeg havde svær hyperemesis og var i behandling på sygehuset. Da jeg var 27 uger henne fik jeg veer og blev indlagt i en uge. Det lykkedes at stoppe processen og holde på lillebror. Han kom dog til verden en måned før termin, men vejede over 3 kg. Og er, som sagt, sund og rask.

Det var en hård tid for hele familien og vores (lille) store pige er stadig meget opmærksom på, hvordan jeg har det og hun spørger mig tit, om jeg har ondt osv. Vi har ellers prøvet at skåne hende så meget som vi overhovedet kunne, men hun var meget mærket af, at måtte undvære mor i så mange måneder.

Vi talte dengang med hende om, at mor har ondt i maven, men hun bliver rask igen. Vi kædede det ikke sammen med graviditeten og lillebror, for vi ville ikke ”give ham skylden”, for at jeg havde det dårligt. Nu, hvor den ...

Annonce

... del er overstået, fortæller jeg hende tit, at jeg har det rigtigt godt og er glad osv. Hun har det meget bedre og i børnehaven ser de igen en glad pige. Hun er utroligt glad for sin lillebror.

Nu er jeg så blevet syg igen. Det er ikke noget livstruende, men operationen er uundgåelig og der er jo altid en lille risiko for, at der sker noget utilsigtet.

Hvor meget skal vi fortælle hende? Jeg tænker, at hun ikke nødvendigvis behøver at vide, at jeg bliver opereret. Hun kan sagtens være en overnatning hos Bedste, som hun er så tit. Og så kan vi nøjes med at fortælle, at jeg har ondt i maven eller lign. og derfor skal far bære lillebror og jeg skal hvile mig i løbet af dagen. Hvad tænker du om det?

Mht. lillebror, så tænker jeg, at jeg vil vække ham, før jeg tager af sted tidligt om morgenen og amme ham, så han bliver ammet så meget som muligt den dag. Eller skal jeg hellere lade ham sove, så han følger sin normale rytme? Far er hjemme med ham hele dagen og giver ham flaske.

Jeg ammer min dreng fuldt ud, men han vil godt tage en flaske. Han har dog aldrig fået mere end en flaske om ugen før.

Jeg vil gerne gøre det så godt som muligt for ham, men også gerne gøre hvad jeg kan for ikke at forstyrre mælkeproduktionen alt for meget.

Hvad tænker du om det hele? Har du et godt råd til, hvordan jeg forbereder begge børn og er der noget særligt far skal tænke på, når han skal passe lillebror alene en hel dag for første gang?

På forhånd mange tak for din hjælp.

Hilsen den bekymrede patient-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger