Svar: Hvordan beskyttes min datter mod solen?

30. marts 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Helt små børn, der ikke kan kravle eller gå, skal så vidt muligt ikke opholde sig i solen og behøver derfor ikke solcreme. Men hvis I tager til stranden, rejser syd på eller lignende, og jeres datter ikke kan undgå at blive udsat for direkte sol, så skal I bruge solcreme. Det er altid bedre at bruge solcreme, end at udsætte barnet for en solskoldning.

Når UV-indekset er 3 eller mere, anbefales det at beskytte børnene mod solen. Du kan følge UV-indekset på DMI.dk eller downloade en app. Det har kræftens bekæmpelse blandt andet lavet:)

Der er tre "S´er" at huske på: Skygge, Solhat og Solcreme:

Skygge: Du skal hjælpe din datter med at undgå solen mellem kl 12-15. Her vil hun ofte sove til middag og det passer derfor fint. Sover hun inde, er hun naturligt beskyttet mod solen. Sover hun middagslur udenfor, skal du sikre dig, at barnevognen står i skygge og du skal holde øje med temperaturen i vognen. Det kan hurtigt blive meget varmet og iltfattigt i en barnevogn om sommeren.

Skygge skabes også ved at du bruger parasoller og/eller solsejl i haven, ligesom du også kan sætte en parasol på barnevognen/klapvognen, når I kører tur. Er der mulighed for at søge skygge under et stort træ eller lignende, så er det også en rigtig god idé.

Solhat: Du skal give din datter en solhat på, som beskytter ansigtet, ørerne og nakken. Hun skal have tøj på, som sidder løst. Gerne luftigt med stadig tætvævet stof. Gerne bluser med ærmer, der når til albuen og bukser der går til knæene.

Hvis I tager til stranden eller rejser til udlandet, hvor solen er endnu kraftigere end i Danmark, kan det være en rigtig god idé at købe f.eks. badetøj, der indeholder indbygget solbeskyttelse.

Solcreme: Hun skal smøres ind i solcreme, gerne 20 minutter før I går ud i solen og hun bør altid få solcreme på der, hvor hun ikke har tøj - f.eks. ansigt og hænder. Brug rigeligt med solcreme og vælg mindst en faktor 15 og gerne vandfast. Tager I til stranden eller til udlandet, vil hun have brug for en højere faktor f.eks. faktor 30. Hvis hun har været i vandet eller er blevet tørret med et håndklæde, så skal hun smøres med solcreme igen.

Køb så vidt muligt solcreme, der er svanemærket og ...

Annonce

... uden parfume. Det er din garanti for, at der ikke er hormonforstyrrende stoffer i solcremen.

Med hensyn til vandtemperatur og badning, så må du gerne tage hende med i vandet. Det kan også være dejligt for børn med en "dukkert" :) Vandet skal dog være ret varmt, helst over 30 grader:

26 grader er en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.

28 grader er koldt, men en OK temperatur for voksne, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.

29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.

30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.

32 grader er minimum i et varmtvandsbassin, hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for, at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.

33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.

34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig. Det er en god temperatur at gå rundt i vandet med sit barn, hvilket man jo skal når man f.eks. går til babysvømning.

Det kan være en idé at tage et lille sammenklappeligt babybadekar eller babybassin med og fylde lidt vand i. På den måde bliver det hurtigere varmt, det kan samtidig flyttes ind i skyggen og I kan på den måde stadig give jeres datter oplevelsen af at være i vand. Hun skal naturligvis altid være hundrede procent under opsyn.

Tager I sydpå, tager til stranden eller benytter jer af en udendørs pool, så må I prøve at vurdere temperaturen og have hende på armen hele tiden - og sikre hende skygge.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig