Svar: Søn vil ikke i dagpleje
8. januar 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du er ked af det på din drengs vegne, for det er bestemt ikke rart, når han siger, at han ikke vil i dagpleje - og især ikke når han nu giver udtryk for at det er fordi dagplejer ikke er sød ved ham… Og et eller andet sted, så skal du jo lytte til ham og det han signalerer.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har forsøgt at tale med dagplejer om det, for at høre hendes version og hun synes tilsyneladende at det går godt. Men det ændrer jo ikke på at din dreng reagerer og selv når hun spørger ham, om han ikke synes hun er sød, så siger han nej. Det må hun jo et eller andet sted også reflektere over...
Det lyder som om at du lige nu ikke har så mange andre muligheder end at sende ham af sted, og om 3 måneder skal han så i børnehave, hvilket sansynligvis bliver et dejligt skift for ham. Men det kan godt blive 3 lange måneder…
Jeg synes faktisk, at du skal prøve at kontakte den tilsynsførende pædagog og drøfte det med hende. Hun kan evt. besøge dagplejen og få lidt fornemmelse for, hvad det handler om. Måske er der startet flere nye små børn, som tager dagplejers tid, hvorfor din dreng bliver overladt lidt til sig selv. Det kan også være, at din dreng føler, at han får lidt for meget skæld ud - helt naturligt at reagere på. Det kan også være at dagplejer generelt skælder ud og mangler til at have overskud, hvilket kan han reagere på - også uden at det går direkte ud over ham.
Han er stadig så lille, at det er begrænset, hvor meget han kan sætte ord på sine følelser, men han prøver, og jeg synes det er vigtigt at lytte til ham:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske