Svar: Baby udenfor

29. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Lige nu er jorden alt for kold at ligge på - også selvom det er på et tæppe. Vi skriver den 1. maj og selvom solen skinner, så er jorden kold. Men når vi forhåbentlig får rigtig sommer, når vi når ind i juli måned og solen har fået lidt mere fat, så vil det være rigtig dejligt for både dig og din datter at kunne være på et tæppe ude på græsplænen.

Det vil være en god idé, hvis I kan sidde under et stort skyggefuldt træ, eller du kan sætte en parasol op, så I stadig er i skyggen.

Med hensyn til tøj, så skal du prøve at vurdere, hvor meget tøj du selv har på. Hvis du selv har brug for en lille trøje, fordi det trækker lidt, så skal din datter have en lille ekstra trøje på. Hvis du bevæger dig meget rundt og din datter ligger helt stille, så vil hun sandsynligvis også have brug for lidt ekstra tøj. Men det er ikke sikkert at hun altid har brug for et lag ekstra tøj - det afhænger helt af, hvor varmt det er, hvor I opholder jer, og hvordan hun virker til at have det bedst.

Det er lidt svært med de små og du er ...

Annonce

... derfor nødt til at prøve dig frem, mærke lidt på hende - vurdere om hun virker til at være lidt kold på fødderne, hvis hun gør det, så får hun et par små bomuldsstrømper på - vurdere om hun virker lidt kold på kroppen, så får hun måske en ekstra trøje, eller måske virker hun varm og så skal hun i stedet have lov til at ligge i sin bodystocking og sin ble… Det afhænger helt af situationen.

Lige nu vil det være bedst at du har hende på skødet eller at hun ligger i sin barnevogn, når I f.eks. sidder på terrassen - men når det bliver sommer, må hun gerne ligge på et tæppe på jorden.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og ja - hun skal være i skygge, hvor du så naturligvis skal være opmærksom på at det kan være noget koldere end i solen :)

Hvis du synes det er rigtig svært at finde ud af temperaturen, så kan det være en god idé at købe et par termometre og lægge dem, hvor din datter opholder sig. Det kan være et termometer i barnevognen eller et andet sted. Så får du lidt idé om, hvor varmt eller koldt det reelt er, hvor hun ligger :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre