Svar: Start i vuggestue
2. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Det er altid et stort skift, når man skal aflevere sit barn i dagpleje eller vuggestue. Og der går naturligt rigtig mange tanker igennem dit hoved ...
William er kun 9 måneder gammel og det kan på mange måder gøre det lidt lettere at aflevere ham men det kan også gøre det sværere. Det kan være lettere, fordi han er så lille at han naturligt har brug for meget hjælp og du ved, at han ikke bliver overladt til sig selv, han vil naturligt være meget i favn. Men det er svært, fordi han jo ikke vil kunne flytte sig, ikke vil kunne fortælle hvad han vil eller ikke vil - på samme måde som man kan, hvis man først starter, når man er 14 måneder, som storebror gjorde.
Mit forslag til en indkøringsplan ser således ud:
2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres dreng at her er hyggeligt og dejligt at være. Så han er helt tryg ved stedet.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres dreng prøve at spise alene med de andre, lader ham blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan han reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så han får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer ham i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper ham videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres dreng spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når han har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)
I kan godt opleve at indkøringen går rigtig godt. Han græder næsten ikke, virker til at stortrives og har det super - og så pludselig efter nogle uger, så vil han pludeslig ikke, græder, protesterer osv. Det er helt naturligt at reaktionen kan komme forsinket - det virker som om at det der pludselig går op for dem, at det er hver dag og at det derfor ikke kun sjovt og spændende. Det skal der naturligvis være plads til og derfor er vil det være rigtig godt, hvis I har mulighed for at være lidt fleksible i jeres arbejdstider - ikke bare lige de dage, hvor han køres ind, men også i ugerne senere. Så I kan prøve at tilpasse det hele efter hans behov og de signaler han sender.
Det kan være en rigtig god idé at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og William vinker farvel til far, storebror osv. så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når han skal afleveres i vuggestue.
Med den alder han har, vil det også være rigtig godt at lege "borte-tit" fordi det også giver ham lidt fornemmelse for at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne :)
Jeg tænker at det alt andet lige må hjælpe at Valdemar går i børnehaven og at storebror måske derfor kikker forbi til William en gang imellem - måske de ses på legepladsen. Ikke at Valdemar skal føle sig forpligtet til det, men mon han kan lade være med lige at gå hen til sin lillebror, som naturligt vil blive rigtigt glad for at se et kendt og trygt ansigt :)
William skal have sin putte-nusseklud med i vuggestuen - kan det ikke være den samme som han allerede har og bruger hjemme? Du kan naturligvis også prøve at købe en ny og ja - den bør i givet fald introduceres i løbet af dagen, når han skal sove eller når du vil trøste ham eller når du f.eks. giver ham mælk. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en klud eller puttebamse til sig, men der sker ikke noget ved at forsøge at introducere en allerede nu.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med indkøringen i vuggestue:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske