Svar: Start i vuggestue

2. februar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maibrit

Det er altid et stort skift, når man skal aflevere sit barn i dagpleje eller vuggestue. Og der går naturligt rigtig mange tanker igennem dit hoved ...

William er kun 9 måneder gammel og det kan på mange måder gøre det lidt lettere at aflevere ham men det kan også gøre det sværere. Det kan være lettere, fordi han er så lille at han naturligt har brug for meget hjælp og du ved, at han ikke bliver overladt til sig selv, han vil naturligt være meget i favn. Men det er svært, fordi han jo ikke vil kunne flytte sig, ikke vil kunne fortælle hvad han vil eller ikke vil - på samme måde som man kan, hvis man først starter, når man er 14 måneder, som storebror gjorde.

Mit forslag til en indkøringsplan ser således ud:

2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres dreng at her er hyggeligt og dejligt at være. Så han er helt tryg ved stedet.

2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres dreng prøve at spise alene med de andre, lader ham blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan han reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så han får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer ham i favnen på en pædagog, der så trøster og hjælper ham videre i dagens aktiviteter og så kommer I igen lidt senere.

2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres dreng spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når han har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)

I kan godt opleve at indkøringen går rigtig godt. Han græder næsten ikke, virker til at stortrives og har ...

Annonce

... det super - og så pludselig efter nogle uger, så vil han pludeslig ikke, græder, protesterer osv. Det er helt naturligt at reaktionen kan komme forsinket - det virker som om at det der pludselig går op for dem, at det er hver dag og at det derfor ikke kun sjovt og spændende. Det skal der naturligvis være plads til og derfor er vil det være rigtig godt, hvis I har mulighed for at være lidt fleksible i jeres arbejdstider - ikke bare lige de dage, hvor han køres ind, men også i ugerne senere. Så I kan prøve at tilpasse det hele efter hans behov og de signaler han sender.

Det kan være en rigtig god idé at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og William vinker farvel til far, storebror osv. så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når han skal afleveres i vuggestue.

Med den alder han har, vil det også være rigtig godt at lege "borte-tit" fordi det også giver ham lidt fornemmelse for at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tænker at det alt andet lige må hjælpe at Valdemar går i børnehaven og at storebror måske derfor kikker forbi til William en gang imellem - måske de ses på legepladsen. Ikke at Valdemar skal føle sig forpligtet til det, men mon han kan lade være med lige at gå hen til sin lillebror, som naturligt vil blive rigtigt glad for at se et kendt og trygt ansigt :)

William skal have sin putte-nusseklud med i vuggestuen - kan det ikke være den samme som han allerede har og bruger hjemme? Du kan naturligvis også prøve at købe en ny og ja - den bør i givet fald introduceres i løbet af dagen, når han skal sove eller når du vil trøste ham eller når du f.eks. giver ham mælk. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst tager en klud eller puttebamse til sig, men der sker ikke noget ved at forsøge at introducere en allerede nu.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med indkøringen i vuggestue:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.