Eftermiddagslur inde på eget værelse

3. februar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Eftermiddagslur inde på eget værelse

Kære Helen

Jeg har længe haft behov for at skrive til dig vedr. hjælp til at kunne putte min søn på 27 måneder inde om eftermiddagen, og nu går den ikke længere.

Min søn startede med at putte inde lige da han blev 2 år, han havde lige fået ny dagplejer, og kort tid derefter begyndte den nye dagplejer at putte ham inde, og det er gået så godt i dagplejen med at sove inde om eftermiddagen. Jeg og min mand har kun kunne gøre det 3 gange, andre gange har vi måtte droppe eftermiddagsluren eller putte ham i sin barnevogn med dertil hørende gåtur. Jeg havde tænkt at hvis jeg blot gjorde ligesom om aftenen med en godnathistorie osv. så skulle det nok gå, men han rejser sig i sengen græder, beder om vand, mad, beder om at trille i barnevogn osv. og dette kan stå på i så lang tid at det til sidst slet ikke kan betale sig, at putte ham for klokken er blevet for mange.

Han er ikke stor nok til at kravle ud af sin tremmeseng endnu, men han ...

Annonce

... forsøger og hænger med det ene ben over sengekanten, og jeg tør derfor ikke lade ham være alene på værelset alt for lange af gangen, når han bliver "desperat" for at komme op. Det der altid virker er en køretur et sted hen, og må da også indrømme at han 2 gange har sovet i bilen med tæppe over sig og med flyverdragt på, men det er heller ikke optimalt at have ham sovende i bilen synes jeg.

Jeg mener selv at det er for tidligt at droppe eftermiddagsluren helt, også selvom det kun vil være i weekenden, men han sover typisk kun 10 timer om natten. Han kommer i seng omkring kl. 8.15 og står op omkring kl.6.15-6.45. Vil egentligt også gerne kunne putte ham således han sov kl.7.30 om aftenen, men der er han bare ikke klar og har alt for meget lyst til leg osv. Jeg håber du kan hjælpe mig til at starte på en frisk med putning til eftermiddagsluren inde således han får sin søvn uanset om han er hjemme eller i dagplejen.

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S