Svar: Mellemørebetændelse, søvn og kost
14. juli 2004
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg kan godt forstå din frustration, for det er hårdt at have et barn som er sygt og det kan være svært at finde overskud, når man ikke selv får sovet meget om natten.
Der er dog flere ting, som spiller ind på situationen.
For det første er det ikke nogen løsning at lave de store ændringer med hensyn til søvn, kost, amning, nu hvor din datter er syg. Hun er nødt til at blive rask og smertefri først. Lige nu har hun bare behov for al den tryghed og omsorg hun kan få.
For det andet, så er det synd for hende at hun skal have ondt. Har lægen givet hende penicillin? Og hvad med smertestillende? Det vil være en god idé at give hende en stikpille panodil, når hun skal sove, så hun sover mere end 30 minutter. Du skriver at det hele startede for 4 uger siden, men det lyder bestemt ikke som om hun er blevet rast endnu, så måske skulle du få tjekket ørerne igen.
For det tredie, så er det uhensigtsmæssigt at du bliver ved med at amme så meget om natten. Mælken tager pladsen op for den egentlige mad, som hun har behov for, for at vokse og trives. Om natten kan hun tilbydes vand. Du kan fortsat amme hende om morgen og også når hun skal sove, da dette er det mest trygge hun kender og en del af det putteritual I har.
For det fjerde, så skal hun til at have mere fast føde. Her frem mod 9 mdr´s alderen skal hun overgå til at spise det samme som jer. Hun må fortsat gerne få grød om morgenen, men grøntsager osv. begynder du at servere i små stykker, som skal tygges og hun skal også tilbydes rugbrødshapser med forskelligt pålæg. Ærter kan hun fint spise og med dem kan hun øve pincetgreb, så du behøver ikke længere at servere ærtemos for hende:o)
En plan kan se således ud:
Morgen: grød og evt. bryst
Formiddag: grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapsere gerne med ærter, majs, kogt gulerod og lign. som tilbehør.
Eftermiddag: ½ bolle med ost og frugt i stykker
Aften: Aftensmad som I får, men serveret i stykker så hun selv kan være med til at spise det, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: vælling og/eller bryst
Hvis hun har behov ofr bryst, så er det vigtigt at hun dier hos dig om dagen og ikke om natten.
Jeg kan godt forstå at i øjeblikket er et rarest at I ligger sammen, men overvej om ikke I også forstyrrer hinanden. Det er lettere at give hende brystet, når hun ligger lige ved siden af dig i sengen, end hvis hun lå for sig selv. Det er vigtigt for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn og derfor kunne det være en mulighed at flytte hende, så I ikke vækker hinanden unødigt. Dit 'serviceniveau' er højt og det skal du skrue lidt ned for, din datter skal fortsat have omsorg, men der er forskel på service og omsorg, hvis du forstår hvad jeg mener.
Der skal ske flere ændringer i jeres lille familie, men det første må være at din datter ikke har smerter, når hun skal sove, så længe hun har det, kan I ikke komme videre. Næste skridt er amingen om natten, som du skruer ned for, hvilket hænger sammen med, hvor hun sover. I takt med at hun ikke spiser så meget hos dig, bliver der også plads til anden mad og den sørger du så for at hun får om dagen:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske