Svar: Mellemørebetændelse, søvn og kost

14. juli 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære fortvivlede mor

Jeg kan godt forstå din frustration, for det er hårdt at have et barn som er sygt og det kan være svært at finde overskud, når man ikke selv får sovet meget om natten.

Der er dog flere ting, som spiller ind på situationen.

For det første er det ikke nogen løsning at lave de store ændringer med hensyn til søvn, kost, amning, nu hvor din datter er syg. Hun er nødt til at blive rask og smertefri først. Lige nu har hun bare behov for al den tryghed og omsorg hun kan få.

For det andet, så er det synd for hende at hun skal have ondt. Har lægen givet hende penicillin? Og hvad med smertestillende? Det vil være en god idé at give hende en stikpille panodil, når hun skal sove, så hun sover mere end 30 minutter. Du skriver at det hele startede for 4 uger siden, men det lyder bestemt ikke som om hun er blevet rast endnu, så måske skulle du få tjekket ørerne igen.

For det tredie, så er det uhensigtsmæssigt at du bliver ved med at amme så meget om natten. Mælken tager pladsen op for den egentlige mad, som hun har behov for, for at vokse og trives. Om natten kan hun tilbydes vand. Du kan fortsat amme hende om morgen og også når hun skal sove, da dette er det mest trygge hun kender og en del af det putteritual I har.

For det fjerde, så skal hun til at have mere fast føde. Her frem mod 9 mdr´s alderen skal hun overgå til at spise det samme som jer. Hun må fortsat gerne få grød om morgenen, men grøntsager osv. begynder du at servere i små stykker, som skal tygges og hun skal også tilbydes rugbrødshapser med forskelligt pålæg. Ærter kan hun ...

Annonce

... fint spise og med dem kan hun øve pincetgreb, så du behøver ikke længere at servere ærtemos for hende:o)

En plan kan se således ud:
Morgen: grød og evt. bryst
Formiddag: grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapsere gerne med ærter, majs, kogt gulerod og lign. som tilbehør.
Eftermiddag: ½ bolle med ost og frugt i stykker
Aften: Aftensmad som I får, men serveret i stykker så hun selv kan være med til at spise det, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: vælling og/eller bryst

Hvis hun har behov ofr bryst, så er det vigtigt at hun dier hos dig om dagen og ikke om natten.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan godt forstå at i øjeblikket er et rarest at I ligger sammen, men overvej om ikke I også forstyrrer hinanden. Det er lettere at give hende brystet, når hun ligger lige ved siden af dig i sengen, end hvis hun lå for sig selv. Det er vigtigt for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn og derfor kunne det være en mulighed at flytte hende, så I ikke vækker hinanden unødigt. Dit 'serviceniveau' er højt og det skal du skrue lidt ned for, din datter skal fortsat have omsorg, men der er forskel på service og omsorg, hvis du forstår hvad jeg mener.

Der skal ske flere ændringer i jeres lille familie, men det første må være at din datter ikke har smerter, når hun skal sove, så længe hun har det, kan I ikke komme videre. Næste skridt er amingen om natten, som du skruer ned for, hvilket hænger sammen med, hvor hun sover. I takt med at hun ikke spiser så meget hos dig, bliver der også plads til anden mad og den sørger du så for at hun får om dagen:o)

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder