Svar: Vække for at amme om natten?

2. juni 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Milles mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige og velkommen til:)

Hmm.. jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt du skal vække din datter, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Hvis amningen kører, og alt bare fungerer, så er der i princippet ikke noget i vejen for, at du lader Mille sove 6 timer om natten. I kan begge have stor glæde af den sammenhængende nattesøvn, og hvis hun spiser rigtig godt om dagen og ofte her spiser ca. hver 3 time eller mere, tager rigtig godt på osv. så kan det være okay, at I sover om natten. Faktisk kan det, at hun nu er begyndt at sove længere søvnstræk om natten godt være tegn på, at amningen netop begynder at fungere bedre for jer.

Men, da du har haft lidt ammeudfordringer, og hun har haft svært ved at holde sin vægt, og da hun stadig ikke er mere end 4 uger gammel, så vil jeg umiddelbart anbefale, at du ammer hende en gang i løbet af natten. Hvis du bare er dødhamrende træt og ingen af jer vågner, så er det naturligt ...

Annonce

... sådan, men hvis du visse nætter alligevel vågner op, så synes jeg faktisk, at du skal lægge hende til brystet, lade hende spise og så putte hende igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det handler både om, at hun skal holde vægten, men det handler faktisk også om, at det kan være godt for din mælkeproduktion at amme om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og natamningen er derfor vigtig for opretholdelsen af din mælk. Samtidig spiller hyppigheden af amning også ind på mælkedannelse/mælkeproduktion. Så lige nu, hvor hun er så lille, og amningen stadig skal tilpasse sig, og mælkeproduktionen holdes godt igang, så synes jeg, at du skal lægge hende til om natten, når du alligevel er vågen. Hen af vejen, i takt med at hun bliver ældre, så er det ikke længere nødvendigt, og du kan bedre lade hende selv styre, hvornår hun ammes, men lige nu lyder det som om, at det vil være godt at give hende den ekstra mælk:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie i tiden frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland