Svar: Vække for at amme om natten?
2. juni 2023
Alder:
1 mdr.
Kære Milles mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige og velkommen til:)
Hmm.. jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt du skal vække din datter, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Hvis amningen kører, og alt bare fungerer, så er der i princippet ikke noget i vejen for, at du lader Mille sove 6 timer om natten. I kan begge have stor glæde af den sammenhængende nattesøvn, og hvis hun spiser rigtig godt om dagen og ofte her spiser ca. hver 3 time eller mere, tager rigtig godt på osv. så kan det være okay, at I sover om natten. Faktisk kan det, at hun nu er begyndt at sove længere søvnstræk om natten godt være tegn på, at amningen netop begynder at fungere bedre for jer.
Men, da du har haft lidt ammeudfordringer, og hun har haft svært ved at holde sin vægt, og da hun stadig ikke er mere end 4 uger gammel, så vil jeg umiddelbart anbefale, at du ammer hende en gang i løbet af natten. Hvis du bare er dødhamrende træt og ingen af jer vågner, så er det naturligt sådan, men hvis du visse nætter alligevel vågner op, så synes jeg faktisk, at du skal lægge hende til brystet, lade hende spise og så putte hende igen.
Det handler både om, at hun skal holde vægten, men det handler faktisk også om, at det kan være godt for din mælkeproduktion at amme om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og natamningen er derfor vigtig for opretholdelsen af din mælk. Samtidig spiller hyppigheden af amning også ind på mælkedannelse/mælkeproduktion. Så lige nu, hvor hun er så lille, og amningen stadig skal tilpasse sig, og mælkeproduktionen holdes godt igang, så synes jeg, at du skal lægge hende til om natten, når du alligevel er vågen. Hen af vejen, i takt med at hun bliver ældre, så er det ikke længere nødvendigt, og du kan bedre lade hende selv styre, hvornår hun ammes, men lige nu lyder det som om, at det vil være godt at give hende den ekstra mælk:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie i tiden frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske