Svar: Natamninger - knap 9 mdr.

14. februar 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Line og Mathias

Tak for jeres brev - og hvor dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage og stort tillykke med, at I har fået en lillebror:)

Jeg tænker, at der især er to ting, som spiller ind hos jer - det ene er, at jeres dreng er i separationsfasen og derfor naturligt ekstra tryghedssøgende - og dermed brystsøgende. Det andet er væskeindtaget i løbet af dagen :)

Separationsfasen ses især i den alder, hvor børn begynder at kravle og opleves ofte mest svær i 8-10 måneders alderen. Det er en alder, hvor der sker rigtig meget både motorisk og mentalt, og det giver ekstra urolig søvn om natten og dermed også ekstra behov for fysisk nærhed, og bryst.

Det er naturligvis vigtigt at imødekomme dette, så jeres dreng mærker, at I stadig er der for ham, og han beroliges og betrygges - men det er også vigtigt at medtænke, at han bliver mere og mere bevidst nu, og derfor også mere bevidst om f.eks. brystet. Han søger naturligt brystet mere, fordi det er det mest trygge han kender, men jo mere han ammes, jo mere øges mælkemængden, og jo mere han drikker hos mor, jo mindre indtager han af vand og mad i løbet af dagen - og jo mere søger han så brystet igen. Derfor er du nødt til at holde igen med brystet om natten, samtidig med at væskeindtaget om dagen skal sættes op.

Nogle gange er løsningen, at mor og søn sover sammen, så mor ikke forsvinder fra ham, men naturligt stadig er der til at give ekstra nærhed - men mor tager en t-shirt eller lignende på, så der er lukket for mælkebaren og han ikke selv kan søge brystet om natten. Han har en alder nu, hvor han er bevidst om, at mor og bryst ikke længere er et hele - I er adskilt og han ved godt, at hvis han f.eks. bider i brystet, kan han få en reaktion fra dig. Derfor kan det være en løsning, at han stadig har mor hos sig, men ikke længere brystet.

Andre gange er løsningen, at mor sover i et andet rum og lillebror sover sammen med far i dobbeltsengen. Far kan give masser af nærhed og tæt kontakt, de to kan ligge og putte sammen, og der er masser af tryghed og beroligelse - men det er ikke muligt at få bryst. Det vil ofte give lidt protester og gråd i starten, men stille og roligt vil far ofte kunne fornemme, at gråden bliver betydeligt mindre og far kan bedre og bedre trøste. Man siger normalt at efter 3 nætter vil far kunne mærke tydelig forskel, det er ikke nødvendigvis løst efter ...

Annonce

... 3 nætter, men det går langt bedre...

Hvis man ammer en del, så er det generelt en god idé at trappe ud af amning, så man fjerner en amning af gangen. Det vil være med til at nedsætte din mælkeproduktion, så din krop kan følge med, og du ikke pludselig står med en brystbetændelse, fordi du ikke bliver tømt ud. Derfor kan det hos jer f.eks. være en rigtig god idé, at du f.eks. springer nogle af natamningerne over, så du f.eks. starter med at springe amningen kl. 00.30 over først, men bibeholder 03.30, og derefter så springer amningen kl 05.15 over og i stedet starter dagen med morgengrød.

Det kan også være en idé at se. om du kan skubbe aftenamningen til senere, så han ikke ammes allerede kl. 22, men først kl. 23, fordi det kan gøre det lettere at springe natamningerne over... Nogle gange kan det være en idé at indføre et godnatmåltid, før putning, så han er fyldt lidt ekstra op til natten og derfor ikke burde være sulten og derfor søge brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han er nødt til at blive ammet, fordi nætterne ellers ender i skrig og ulykkelighed, så kan det være nødvendigt, at du lige nu lægger ham til brystet, men du bør så afkorte amningen mere og mere, så han trøstes og ikke fylder sig med mælk. Det kan være bedre at tilbyde ham brystet, lade ham finde roen og så trække brystet til sig, og han så roligt hjælpes til at sove videre - end at han ender med at blive så ked af det, at han har endnu mere brug for brystet og ender med at die i rigtig lang tid, før han finder ro.

Prøv derfor om du kan lirke brystet ud af munden på ham, når han har diet lidt, fundet roen og se om du med din nærhed, dine hænder og kærtegn kan lulle ham videre i søvnen men uden at han fyldes med mælk:)

Og så skal han drikke rigtig meget vand i løbet af dagen. Jeg vil anbefale, at I køber en sugerørskop, drikkedunk eller lignende, som kan stå fremme, så han nærmest støder ind i den, når han kravler rundt. Det er vigtigt, at han får rigtig meget vand at drikke - ikke kun til måltiderne, men også mellemmåltiderne. Når han vågner af en lur, før han puttes til næste lur osv. hele dagen igennem, så han fyldes tilstrækkeligt op med vand - og så I er sikre på, at han ikke søger brystet om natten, fordi han reelt er tørstig :) Camelbak Eddy+ kids eller lignende kunne f.eks. være en mulighed...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.