Natamninger - knap 9 mdr.

14. februar 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Natamninger - knap 9 mdr.

Kære Helen

Tak for en god og inspirerende brevkasse. Vi håber, at du kan hjælpe os lidt på vej.

Vi har en dreng på 9 måneder d. 22. februar. Han er utrolig rolig, mild og glad og generelt meget veltilpas.

Han bliver fuldammet og har indtil nu fulgt dine dagsplaner for mad, amning og sove. Omkring 5 måneder begyndte han at spise skemad, og han har siden da været meget glad for mad. Han spiser det meste selv med hænderne. Det skal også tilføjes, at han har fået en del tænder, så han spiser godt igennem hele dagen.

Den sidste måneds tid har han ændret ammemønster i løbet af natten.

Jeg skal starte på arbejde d. 7. Marts, hvorfor vi gerne vil have styr på natamningen inden da, hvis jeg skal hænge sammen, da jeg generelt ikke sover så godt. Han sover stadig i soveværelset, men han skal flytte på eget værelse inden for den næste uges tid.

Dagsplan:

Vågner mellem 6-6.30 for tiden

7.15-7.30 grød med frugtmos

9.00 brød, havregrødsklatkager, hokkaidovafler eller lignende, frugt i hånden og frugtmos

9.30-11.30 sover formiddagslur ca. 2 timer

12.00 frokost bestående af rugbrød med smøreoplæg, rester fra dagen før, eksempelvis pasta, fisk, kød, bagte eller kogte grøntsager, ris, nudler og lignende. Han spiser altid et rundtom bondebrød med pålæg

13.30-14.00 ammes fra begge bryster

14.30-15.30 eftermiddagslur 1 time

16.00 tilbydes frugtmos og brød, men spiser sjældent ret meget her

17.15-17.30 aftensmad. Spiser virkelig meget mad. Masser af bagte og kogte grøntsager, da han ikke vil spise mos om aftenen mere, fisk eller kød. Og ellers vores mad ved siden af.

Et sted mellem 18.45-19.15 ammes han godnat fra begge bryster. Lægges i sin seng og falder selv i søvn med det samme. ...

Annonce

...

22.00 ammes fra begge

00.30 ammes fra begge

3.30 amme fra begge

5.15 ammes fra begge

Tidligere blev han ammet godnat ved 18.45-19.15 tiden, omkring kl. 23-00 og tidlig morgen mellem 4.30-5.00 og vågnede kl. 7.30-8.00.

Vi har prøvet at give ham lidt aftengrød inden putte-amning, flaske med min mælk eller med MME, men lige lidt hjælper det. Han er heller ikke glad for flaske, heller ej MME.

Han er rigtig god til at drikke meget vand i løbet af dagen. Når han vågner om natten, har vi prøvet med vand, men han bliver tosset. En af os prøver at vugge ham, men han er meget tydelig, når han er sulten. Han siger mam mam og begynder at skrige, hvis jeg ikke lægger ham til. Hvis han ikke er sulten og vågner, kan vi godt få ham til at sove igen ved at give sutten eller putte ham i dynen.

Jeg kan jo læse mig frem til, at de kære små i en tidlig alder egentlig godt kan undvære mælk om natten og sove igennem (5 timer), hvilket han også gjorde før.

Nu fylder han jo 9 måneder, så jeg tænker, at han i hvert fald godt kan undvære nogle af natamningerne, men det er her, vi har brug for hjælp, for hvordan gør vi det bedst muligt?

Flere vi kender, har vugget indtil de faldt i søvn igen, selvom de har skreget og skreget. Vi har også forsøgt at vugge ham selvom han blev rasende og skreg og faldt i søvn on/off over 2 timer. Til sidst gav vi op, og jeg ammede ham.

Vi har også fået råd om, at det skal være min mand, der tager en kold tyrker med ham, og at det først kan lade sig gøre, når han flytter på eget værelse, så ergo har vi brug for din hjælp til at lykkes med at skære ned på amningerne, så det bliver en “god” oplevelse for os alle, og så jeg kan starte frisk på job.

Mange hilsner
Mathias og Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika