Baby sover kun ved bevægelse

17. februar 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Baby sover kun ved bevægelse

Kære Helen

Tak for en god brevkasse!

Min datter på 10 uger sover kun, når hun er i bevægelse.

Op til at hun var omkring 4-5 uger, kunne hun sagtens sove på brystet af mig eller hendes far, eller i armen hos nogle, men nu SKAL hun vugges, bæres i bæresele, køres i barnevogn osv. De andre babyer i min mødregruppe kan falde i søvn på deres mors skulder eller i deres sleep carrier på gulvet, mens jeg står med hende i bæreselen og hopper.

Generelt om hendes søvn, så er hun en baby, der skal hjælpes i søvn. Hun falder ikke bare i søvn sådan uden lige. Vi er meget obs på hendes træthedssignaler og putter hende, når hun har været vågen længe nok. I hendes vågen tid får hun mad (bryst), kommer på maven, leger alene på aktivitetstæppet, bliver snakket med og får ren ble, hvorefter vi putter hende i hendes dyne og enten går med hende i barnevognen uden for eller lægger hende i slyngevuggen (med motor). Hun har typisk én lur i barnevogn eller bæresele og de resterende i slyngevuggen.

Hun sover typisk én længere lur på 1,5 - 2,5 time om dagen og to/tre mindre lure på 30-40 minutter. Indtil for nyligt har hun selv styret, hvornår hun sover "for natten". Altså er hun faldet i søvn kl. 22, så har hun sovet der fra og til hun vågner - hun sover ...

Annonce

... typisk 11-13 timer. Men vi vil gerne have lidt rytme tilbage, og skal også starte til babysvømning i næste uge, så vi er begyndt at gøre en aktiv indsats for at få hende puttet i god tid, mellem kl. 19-20, så hun kan få sine 11-13 timer.

Om natten ammer jeg hende hver 2-3 time, nogle gange hver 1,5 time. Det gør jeg liggende og mens hun sover, så hun er slet ikke vågen om natten - og det er jo helt vildt rart for os alle.

Men igen, når vi putter hende for natten, så er det i slyngevuggen, for det er kun bevægelse der dur, og når der så er gået et par timer, og jeg selv er klar til at sove, så tager jeg hende med i seng, mens hun sover og ammer hende, så hun sover videre i sengen hele natten mellem mig og hendes far. Dette er det eneste tidspunkt hun kan sove uden at være i bevægelse.

Jeg tænker meget på, om vi burde gøre noget anderledes. Jeg bruger meget tid på at bekymre mig om hun får nok og ordentlig søvn osv. Og så er det bare en smule besværligt og til tider fysisk hårdt for både mig og far, at hun kun kan sove, når hun er i bevægelse.

Er den adfærd normal? Og har du nogle råd til, hvordan vi kan øve at sove uden bevægelse? Og generelt ift. hendes søvn, er vi på rette vej?

Tusind tak!

Med venlig hilsen
Karlas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!