Svar: Meget sparsom afføring og luft i tarmene, baby på 12 uger

5. oktober 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev, hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og stort tillykke med, at I har fået en lillebror. Det lyder så dejligt! :)

Det er normalt, at der kan gå flere dage uden afføring, så længe din dreng ammes fuldt. Og det er sjældent, at børn der lever udelukkende på modermælk får forstoppelse. Du fortæller, at du har prøvet massage af maven, et termometer i måsen, glycerinsuppositorier, og det har ikke rigtig nogen effekt, og du fortæller også, at afføringen IKKE er hård, når den endelig kommer ud. Det lyder umiddelbart som normalt, da han ammes.

De første uger efter fødslen skal barnet helst have hyppige afføringer, men i takt med at mælken løber til, og barnet bliver ældre, så vil afføringshyppigheden ændre sig. Hos de fleste vil man opleve en ændring i 2-3 måneders alderen. Her sker der nogle ændringer i barnets mave- og tarmsystem, mælken optages på en anden måde, og det betyder, at der går længere tid mellem afføringerne.

Det betyder faktisk, at der hos børn, der ammes fuldt, godt kan gå 7-10 dage mellem afføringerne, uden at dette behøver være problematisk. Børn der får modermælkserstatning, bør derimod have afføring en gang i døgnet.

De første ca. 8 uger efter fødslen vil afføringerne være gule og tynde i konsistensen. Herefter får ca. 1/3 af børnene grønne/grønlige afføringer, og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun, ligesom konsistensen bliver mere fast. Farven afhænger dels af, hvad barnet får at spise, og hvilken bakterieflora barnet har i mave og tarm.

Hos børn der ammes er bakterien laktobacillus bifidus dominerende. Den grønlige farve, som afføringen ofte får, skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, der omdannes af bakterier, og dermed bliver afføringen grøn.

Modermælk indeholder dog også en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som virker "osmotisk aktive" - det vil sige at de holder på vandet. Derfor vil børn, der ammes, ofte have naturligt tyndere afføringer, end børn der får modermælkserstatning. Samtidig vil man hos ammede børn også ofte se en højere forekomst af motilin, der fremmer peristaltikken og dermed kan give hyppigere afføringer - men dette ændrer sig ofte i takt med at barnet bliver ældre, og generelt siger man, at barnet ofte optager det meste af modermælken, så der er ikke ret mange affaldsstoffer, som skal udskilles, og dermed mindre hyppige afføringer.

Det er rigtig godt, at din dreng prutter, og du ...

Annonce

... fornemmer, at der på den måde er gang i mave- og tarmsystem. Det er vigtigt, at han kommer af med luften, og at der også er godt med tarmlyde. Det er et godt tegn.

Det er også rigtig godt, at du hjælper ham af med luften med mavemassage, bukker og strækker hans ben, trykker ham under fødderne osv. så du på den måde forsøge at hjælpe luften ud.

Det kan være rigtig godt at lægge ham på maven f.eks. hen over dine lår eller på din brystkasse - varmen fra din krop kan hjælpe ham til at slappe af i maven. Du må også gerne bære ham sådan, at han ligger på maven i dine arme.

Hjælp ham også med at trille omkring, dreje om sin egen akse, cykle med benene osv. og på den måde bruge sig selv motorisk - det kan også være med til at sætte lidt gang i maven.

Et bad kan også være med til at skabe ro i maven. Når han ligger i badekarret vil han naturligt slappe mere af i kroppen og dermed også i mave- og tarmsystem. Og med den alder han har nu, vil han godt kunne have glæde af, at I begynder at lave lidt rutiner omkring bad:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn har glæde af et tilskud af mælkesyrebakterier. Det kan være med til at skabe en god bakteriekultur i maven. Du kan blandt andet købe D-vitamin, der er blandet med mælkesyrebakterier og på den måde give din dreng et dagligt tilskud af mælkesyrebakterier, når han alligevel skal have D-vitamin. Der findes forskellige muligheder på markedet... Bor du stadig i udlandet? I givet fald må du spørge på apoteket, hvilke muligheder I har hos jer:)

Bruger han sut? Nogle gange kan det også være en god idé med en sut til natten. Det at sutte virker beroligende, men samtidig sætter det også gang i tarmperistaltikken, uden at der kommer noget ekstra ned i maven. Det kan være med til at føre både mælk og luft igennem systemet og kan derfor have en beroligende effekt på maven.

Kogt vand, afkølet til ca. 37-40 grader kan faktisk også nogle gange hjælpe. Ikke i en mængde, så det tager pladsen op for mælken, men det kan være med til at give ro i maven. Nogle gange hjælper det at tilsætte lidt sukker, fordi sukkervand i sig selv virker smertestillende, men rent kogt vand kan også have effekt. Du kan prøve med f.eks. 25 ml for at se, om det gør en forskel hos jer. Og hvis du vil tilsætte sukker, så vil en lille teske til 100 ml kogt vand være passende i blandingsforhold.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder