Svar: Meget sparsom afføring og luft i tarmene, baby på 12 uger
5. oktober 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev, hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og stort tillykke med, at I har fået en lillebror. Det lyder så dejligt! :)
Det er normalt, at der kan gå flere dage uden afføring, så længe din dreng ammes fuldt. Og det er sjældent, at børn der lever udelukkende på modermælk får forstoppelse. Du fortæller, at du har prøvet massage af maven, et termometer i måsen, glycerinsuppositorier, og det har ikke rigtig nogen effekt, og du fortæller også, at afføringen IKKE er hård, når den endelig kommer ud. Det lyder umiddelbart som normalt, da han ammes.
De første uger efter fødslen skal barnet helst have hyppige afføringer, men i takt med at mælken løber til, og barnet bliver ældre, så vil afføringshyppigheden ændre sig. Hos de fleste vil man opleve en ændring i 2-3 måneders alderen. Her sker der nogle ændringer i barnets mave- og tarmsystem, mælken optages på en anden måde, og det betyder, at der går længere tid mellem afføringerne.
Det betyder faktisk, at der hos børn, der ammes fuldt, godt kan gå 7-10 dage mellem afføringerne, uden at dette behøver være problematisk. Børn der får modermælkserstatning, bør derimod have afføring en gang i døgnet.
De første ca. 8 uger efter fødslen vil afføringerne være gule og tynde i konsistensen. Herefter får ca. 1/3 af børnene grønne/grønlige afføringer, og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun, ligesom konsistensen bliver mere fast. Farven afhænger dels af, hvad barnet får at spise, og hvilken bakterieflora barnet har i mave og tarm.
Hos børn der ammes er bakterien laktobacillus bifidus dominerende. Den grønlige farve, som afføringen ofte får, skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, der omdannes af bakterier, og dermed bliver afføringen grøn.
Modermælk indeholder dog også en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som virker "osmotisk aktive" - det vil sige at de holder på vandet. Derfor vil børn, der ammes, ofte have naturligt tyndere afføringer, end børn der får modermælkserstatning. Samtidig vil man hos ammede børn også ofte se en højere forekomst af motilin, der fremmer peristaltikken og dermed kan give hyppigere afføringer - men dette ændrer sig ofte i takt med at barnet bliver ældre, og generelt siger man, at barnet ofte optager det meste af modermælken, så der er ikke ret mange affaldsstoffer, som skal udskilles, og dermed mindre hyppige afføringer.
Det er rigtig godt, at din dreng prutter, og du fornemmer, at der på den måde er gang i mave- og tarmsystem. Det er vigtigt, at han kommer af med luften, og at der også er godt med tarmlyde. Det er et godt tegn.
Det er også rigtig godt, at du hjælper ham af med luften med mavemassage, bukker og strækker hans ben, trykker ham under fødderne osv. så du på den måde forsøge at hjælpe luften ud.
Det kan være rigtig godt at lægge ham på maven f.eks. hen over dine lår eller på din brystkasse - varmen fra din krop kan hjælpe ham til at slappe af i maven. Du må også gerne bære ham sådan, at han ligger på maven i dine arme.
Hjælp ham også med at trille omkring, dreje om sin egen akse, cykle med benene osv. og på den måde bruge sig selv motorisk - det kan også være med til at sætte lidt gang i maven.
Et bad kan også være med til at skabe ro i maven. Når han ligger i badekarret vil han naturligt slappe mere af i kroppen og dermed også i mave- og tarmsystem. Og med den alder han har nu, vil han godt kunne have glæde af, at I begynder at lave lidt rutiner omkring bad:)
Nogle børn har glæde af et tilskud af mælkesyrebakterier. Det kan være med til at skabe en god bakteriekultur i maven. Du kan blandt andet købe D-vitamin, der er blandet med mælkesyrebakterier og på den måde give din dreng et dagligt tilskud af mælkesyrebakterier, når han alligevel skal have D-vitamin. Der findes forskellige muligheder på markedet... Bor du stadig i udlandet? I givet fald må du spørge på apoteket, hvilke muligheder I har hos jer:)
Bruger han sut? Nogle gange kan det også være en god idé med en sut til natten. Det at sutte virker beroligende, men samtidig sætter det også gang i tarmperistaltikken, uden at der kommer noget ekstra ned i maven. Det kan være med til at føre både mælk og luft igennem systemet og kan derfor have en beroligende effekt på maven.
Kogt vand, afkølet til ca. 37-40 grader kan faktisk også nogle gange hjælpe. Ikke i en mængde, så det tager pladsen op for mælken, men det kan være med til at give ro i maven. Nogle gange hjælper det at tilsætte lidt sukker, fordi sukkervand i sig selv virker smertestillende, men rent kogt vand kan også have effekt. Du kan prøve med f.eks. 25 ml for at se, om det gør en forskel hos jer. Og hvis du vil tilsætte sukker, så vil en lille teske til 100 ml kogt vand være passende i blandingsforhold.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske