Svar: Alkoholfri øl på 0,5 % kombineret med amning
19. juni 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Lucas mor
Tak for dit spørgsmål omkring alkohol og amning :)
Forskere fra SDU kom i 2015 med resultatet af et studie, hvor de havde sammenlignet en lang række forskningsresultater og kom frem til, at alkohol i små mængder ikke er farligt for børn af ammende mødre. I studiet opstillede forskerne et regnestykke, der viste, at et barn bliver udsat for 0.5% af den alkohol moderen indtager. Hvis en ammende mor drikker 4 genstande, så hurtigt hun kan, så vil barnet have en promille svarende til en tiendedel af den tilladte promille for bilister. Vel at mærke hvis barnet bliver ammet, når moderen er allermest påvirket. For et barn på 6kg svarer det til at barnet indtager en femtedel af et snapseglas med øl. Konklusionen var, at børn ikke tager skade af, at en ammende mor drikker en øl eller to...
Man ved, at alkohol går i modermælken, og at mælken opnår den samme promille, som du har i dit blod, og så længe man har alkohol i blodet, vil der være alkohol i mælken. Derfor kan udsættelsen for alkohol mindskes eller undgås, hvis du undlader at amme 2-3 timer for hver indtaget genstand. Derfor har anbefalingen været, at hvis du drak f.eks. 3 genstande, så skulle du undgå at amme i 6-9 timer. Hastigheden af udskillelse afhænger af moderens vægt - jo højere vægt, jo hurigere udskillelse af alkohol. For en kvinde, som vejer 65 kg, vil en genstand ofte være udskilt fra blodet efter ca. 2¼ time, der er dog individuelle forskelle.
Efter forsningsresultaterne fra SDU, så er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at ammende mødre er tilbageholdende med at drikke alkohol, men du behøver ikke undgå alkohol fuldstændig. "Da mængden af alkohol, der overføres til barnet via modermælken er relativt lav, bør et moderat forbrug af alkohol på få genstande om ugen ikke give anledning til ammeophør", skriver de blandt andet i deres bog "Amning - håndbog for sundhedspersonale 2018".
Der burde således ikke være problemer med at drikke alkohol fri øl, heller ikke selvom øllen ikke er helt alkohol fri men på 0.5%.. Hvis du ønsker slet ikke at indtage alkohol, kan du finde øl med 0.0% :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske