Svar: Fortrydelse af ammestop pille

22. februar 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære Signe

Tak for dit brev, og hvor er det godt, du skriver :) Og tusind tak for dine åbne og ærlige tanker.

Jeg synes faktisk, at det lyder som den helt rigtige beslutning for dig at stoppe amning. Du skriver, at du er "fuld af dårlig samvittighed over at have givet let op, bare fordi amningen gjorde dig lidt utilpas" - og den dårlige samvittighed skal du prøve at slippe. For det lyder ikke som om, at amningen har gjort dig "lidt utilpas". Det har været direkte ubehageligt for dig at amme, det har gjort ondt, det har stresset dig og gjort dig usikker på, om du kunne give din dreng mælk nok, og du skriver også, at amningen fik dig til at føle dig "ulækker og fedtet". Samtidig har du det svært med at skulle amme i det offentlige rum, og det er svært for dig, hvis din dreng nogle gange skal trøstes med brystet - og det skal han, når han ammes. Og så er der naturligt hele din baggrundshistorie, som også spiller ind.

Jeg tænker, om din usikkerhed i forhold til dit valg hænger sammen med, at andre mennesker måske begynder at spørge, om du ammer eller stiller spørgsmålstegn ved, at du ikke gør. Det kan være meget svært i dagens Danmark at skulle sige, at man ikke ammer, og der kan meget let komme noget Mom-shaming ind over. Det vil sige, at andre begynder at kritisere dig og de valg du har truffet i forhold til din dreng, og det er ikke rart! Men ikke desto mindre, så lyder det til at være det rigtige valg for jer.

Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres dreng stortrives. Han spiser rigtig godt af sin flaske og tager rigtig godt på af sin erstatning. Han melder sig til måltiderne, spiser hyppigere om dagen end om natten, det kører rigtig godt for jer med flaske og er med til allerede at give jer lidt rytme igennem døgnet, hvilket er super dejligt!

Jeg har også indtryk af, at du nyder at give ham mælken, når det er via flasken, samtidig med at far jo også får mulighed for at kunne deltage i måltiderne. Og nærheden kan jeres dreng stadig få. Du skriver, at du ofte var ængstelig over amningen om dagen, når han skulle lægges til brystet, men at du om natten nød, at I havde alenetid sammen - og jeg tænker, at du netop stadig kan nyde jeres alene tid sammen om natten, ja faktisk også om dagen, netop fordi du giver flaske i stedet for at amme. Det er langt vigtigere for jer begge, at måltiderne er noget I nyder, at det er en hyggestund for jer, end om han får mælken via et bryst eller en flaske.

Når du giver ham flasken, så sørg for at sidde med ham i din favn, så I hygger jer sammen. Hvis du har en ammepude, så bruge den sammen med flasken ...

Annonce

... (faktisk lidt dumt, at det kaldes en ammepude, for den er mindst lige så god ved flaskegivning). Gør måltiderne til noget hyggeligt og rart, hvor I sidder sammen og har fysisk kontakt, øjenkontakt (hvis han kan det, når han spiser:)) og masser af nærhed.

Lad far være med til at give flaske, så det er noget I to hjælper hinanden med og deles om, som det passer bedst i jeres hverdag. Det vil være guld værd for jer begge to, at jeres dreng kan få en flaske og puttes derefter - af både mor og far. Det giver far mulighed for at komme på banen langt tidligere, også i forhold til putning, når I giver flaske. Og det kan være rigtig dejligt, at det ikke er mor, som altid står for måltider og putning, men at far også kan.

Du skal medtænke, at jeres dreng skal have modermælk eller modermælkserstatning til han er et år, så det er rigtig mange mælkemåltider igennem rigtig lang tid. Derfor er det rigtig godt og vigtigt, at det er noget, som I alle tre trives med:)

Du skal prøve at lukke ørerne for folks kommentarer eller upassende bemærkninger og spørgsmål. Du behøver ikke komme med nogen forklaring på, hvorfor du ikke ammer. Du kan bare sige, at det fungerer rigtig godt med flaske for jer, og at jeres dreng trives. Det vil ingen jo kunne sige noget til, for det er jo sandt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal sige til dig selv, at du er en rigtig god mor. Du er den allerbedste mor for din lille dreng. Du ser ham, lytter til ham, opfylder hans behov - og han stortrives! Han har det rigtig godt! Moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet, og du er altså en ligeså god mor, faktisk nok en bedre mor, når du giver flaske og ikke ammer ;) Du gør det så godt, det kan du se på ham, og du skal derfor ikke føle dig forkert eller have dårlig samvittighed. Du skal glæde dig over, at I nu netop kan nyde hinanden, kan være sammen på en rar måde, og at det at skulle spise ikke er forbundet med stress og ubehag.

Prøv at finde roen i, at han får de næringstoffer osv. som han har behov for via sin erstatning. Modermælkserstatning er lavet, så det i sammesætning ligner modermælk mest muligt, og vi har i Danmark meget store krav til modermælkserstatning. Der er ikke nogen dårlige erstatninger på markedet, og du kan trygt give ham erstatning. Og igen - se på ham, og på hvordan han trives :)

- Og trøst kan gives med en sut, så det vil være rigtig godt, hvis I også kan vænne ham til at tage imod en sut, evt. koblet til en klud :)

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen, og jeg sender dig også et stort knus herfra!

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor