Brev:
Ømme brystvorter før fødsel - Raynauds
22. februar 2022
Alder:
0 mdr.
Ømme brystvorter før fødsel - Raynauds
Kære Helen
Jeg døjer med anfald af slemme smerter i mine brystvorter. Det opstår lige pludselig, nogle gange i begge brystvorter, og nogle gange kun i det ene, og det er så modbydeligt og som knive, der skærer inden i vorten.
Jeg er gravid i uge 16, og også i min sidste graviditet led jeg en del af de brystvorte-smerter, der som regel forsvinder efter en halv times tid, og jeg plejer at tage to Panodiler og så opvarme og massere brystvorten lidt, det hjælper, men det er ulideligt, mens det står på.
I min sidste graviditet fik jeg aldrig hjælp omkring det, jeg fik ikke spurgt, fordi der skete så meget andet "rod" ;-)
Men jeg har læst lidt i et andet opslag herinde om Raynauds Syndrom, om det måske kan være det? Men kan det også komme, INDEN man er begyndt at amme, eller er det kun under amning, det kan opstå?
Jeg har også nogle gange oplevet 'anfaldene', mens jeg ikke var gravid. Der går nok 2-3 måneder imellem, hvorimod det sker hyppigere, når jeg er gravid, har jeg bemærket.
Jeg føler selv, at det opstår ved kulde, men jeg er ikke sikker. Og så bliver brystvorten tit lidt hvidlig og/eller blålig i det.
Kan det være Raynauds Syndrom, eller er det noget andet, når jeg nu ikke har født og ammer endnu, tænker du?
De varmeste og taknemmeligste hilsener,
Mai