Svar: Ømme brystvorter før fødsel - Raynauds
22. februar 2022
Alder:
0 mdr.
Kære Mai
Tak for dit brev :)
Det du beskriver kunne faktisk godt lyde som Raynauds Syndrom, og det opstår netop ofte ved kuldepåvirkning, som du beskriver...
Når vi fryser, så trækker blodkarrene i huden sig sammen, fordi vi på den måde bedre kan holde på varmen. Når man lider af Raynauds Syndrom, så er sammentrækningen af blodkarrene så voldsom, at blodforsyningen bliver dårlig, og det gør ondt.
De fleste oplever det i deres hænder. Først bliver fingrene kolde og blege (hvide), de får nedsat bevægelighed, blive stive, og når varmen begynder at komme tilbage, så skifter hænderne til en blålig farve for til sidst at blive meget røde. Man kan også have det i fødderne, næsen, ørerne eller f.eks. i brystvorterne.
Der er en vis arvelighed, mange har problemet i mindre grad og søger ikke læge derfor. Man skelner mellem primær og sekundær Raynauds. Ved primær Raynauds opstår anfaldene isoleret, og uden at man kan finde en årsag. Ved sekundær Raynauds, så opstår det som led i en anden sygdom f.eks. diabetes eller en gigtsygdom, knyttet til visse led- og bindevævssygdomme.
Raynauds Syndrom forveksles ofte med svamp i brystet, fordi det kan give lignende smerter "følelsen af knive der stikkes ind i brystet". Det kan på samme måde komme under amning og imellem amningerne - men der vil ved svampeinfektion ikke opstå farveskift af brystvorten, som man ser ved Raynauds.
Hvis det er Raynauds du har, så vil man normalt stille diagnosen ud fra dine symptomer og ud fra den beskrivelse, som du giver:
- Smerter der kommer i brystet - under, efter og/eller mellem amningerne.
- Smerter udløses især ved kuldepåvirkning.
- Brystvorten skifter farve - hvid, blå, så rød eller nogle gange også blot hvid til blå.
- Lignende gener fra hænder og fødder.
Raynauds under amning vil ofte vise sig, når barnet tages fra eller slipper brystet. Den kølige luft (i modsætning til barnets varme mund), får blodkarrene til at trække sig sammen - det kaldes vasospasmer. Lige når barnet kommer af brystet, vil brystvorten have sin sædvanlige farve, men inden for få minutter, nogle gange sekunder, så begynder brystvorten at blive hvid. Kvinden vil opleve en brændende smerte, når brystvorten bliver hvid. Efter at have været hvid et stykke tid, så vender brystvorten tilbage til sin normale farve (blodet strømmer tilbage til brystvorten), og så starter en dunkende smerte. Brystvorten kan nu gå frem og tilbage mellem farver og ofte også smerter i flere minutter, nogle gange i 1-2 timer. Nogle gange når man som mor ikke at se, at brystvorten bliver hvid, men ser at den ændrer sig fra pink til rød, til blå, tilbage til pink igen.
Og ja - hvis du har Raynauds syndrom, så vil dine brystvorter ikke kun blive påvirket i forbindelse med amning, men også under graviditet (eller i det hele taget). Faktisk har flere kvinder med Raynauds Syndrom problemerne allerede i graviditeten, og oplever at brystvorterne der trækker sig sammen og gør ondt - vasospasmer. Generelt vil dine brystvorter være særligt følsomme under graviditeten, og de ændrer sig også i elasticitet osv. på grund af de hormonændringer, der sker. Man kan sige, at brystvorterne gør sig klar til amning - og det kan naturligt udløse problemerne allerede nu, hvor du er gravid.
Du kan mindske smerterne ved at holde dig varm. Du kan f.eks. bruge uld-ammeindlæg i din BH og generelt sørge for at bruge lunt tøj og sikre, at du ikke får træk. Nogen kvinder har glæde af at sidde med en varmpude. I det hele taget, skal du være opmærksom på at holde brysterne varme - også når du f.eks. går ud af brusebadet, kan det være nødvendigt, at du dækker brysterne med din varme hånd eller har et lunt håndklæde parat.
Du kan også massere dine bryster og brystvorter med lidt massageolie eller f.eks. olivenolie - sørg for at varme olien i dine hænder, før du kommer den på brystet. Nogle kvinder oplever, at netop olie kan vær med til at skabe en "kuldebarriere". Det er dog vigtigt, at olien masseres ind i brystet og ikke kun duppes på.
Du kan også forsøge at massere dine brystmuskler - det vil sige de muskler, som sidder under kravebenet og over brysterne. Det er vigtigt, at massagen her er fast og "kraftig", uden at det gør ondt eller er direkte ubehageligt. Du kan også massere brystmuskulaturen i armhulerne, men denne massage skal være meget blid. Nogen kvinder oplever, at massage af brystmuskulaturen er det, som hjælper allerbedst - og det er vigtigt, at man ikke rører ved eller masserer brystvorterne. Måske kan du få din mand til at massere dig, imens du ligger i sengen og slapper af...
Ovenstående råd kan du godt benytte dig af allerede nu.
Derudover, så er der nogle råd, som kan forsøges, når man ammer:
Det er ikke bevist, men anbefales dog af flere "ammeorganisationer", at man tager et B6 Vitamin Multi Complex, hvis man har problemer med Raynauds Syndrom og amning. Det er bedst, at B6 ikke tages alene, men i stedet som et B-kompleks af vitaminer, der indeholder niacin. Afhængig af den samlede dosis af B-komplekset, bør mængden af B6 i sig selv være 100 mg 2x/dgl i mindst et par uger. Så hvis den samlede kapsel f.eks. er 125 mg B-kompleks, og der kun er 50 mg B6 i den kapsel, så skal du tage 2 kapsler af gangen, svarende til én dosis, og den dosis skal tages 2 gange om dagen. Du skal fortsætte med det, til du er smertefri i et par uger. Behandlingen kan genstartes, hvis nødvendigt. Hvis du har været smertefri i en uge eller to, så skal du forsøge at trappe ud af B6. Hvis det ikke virker efter en uge, vil det sandsynligvis ikke virke. Disse råd er som sagt til kvinder der ammer, og det anbefales ikke de første 3 måneder, da B6 vitamin kan påvirke mælkeproduktionen.
Det anbefale også nogle gange at tage et magnesiumtilskud med tilsat calcium. Der tages 300 mg magnesium sammen med 200 mg calcium 2 gange dagligt. Det skulle især hjælpe, hvis man i forvejen har mangel på netop magnesium og kalk...
Smertestillende som f.eks. Ipren (ibuprofen) har også nogle gange god effekt. Det vil altså være at foretrække fremfor panodil, som du ofte tager - men altså først, når den lille er født. Du bør ikke tage Ipren under graviditet...
Det anbefales også, at du undgår koffein - da det kan virke karsammentrækkende. Det samme kan f.eks. nikotin, hvis du f.eks. er igang med rygestop og bruger nikotinplaster i stedet for cigaretter...
Hvis intet virker, så er der også den mulighed, at man starter med en behandling af Nifedipine, som normalt bruges mod forhøjet blodtryk. Derfor må man heller ikke bruge det, hvis man i forvejen har lavt blodtryk. Det virker ved at afslappe musklerne i blodkarrene, så de ikke trækker sig så kraftigt sammen. Man tager normalt en depot tablet på 30 mg x 1 dagligt, og det vil fjerne smerten ved vasospasmerne. Man tager medicinen i 2 uger og herefter stoppes. Hos de fleste virker det, men hos enkelte vender smerten tilbage, og så kan man starte med give yderligere behandling i 2 uger og så stoppe igen. Nogle gange vil man også ordinere 5 mg x 3 daglig i stedet for depottabletbehandlingen en gang dagligt.
Jeg tænker, at nogle af disse råd også kan bruges, når du er gravid - f.eks. at du skal være opmærksom på koffein, nikotin og andre karsammentrækkende midler. Men forskellige medicin, vitaminer og mineraler vil jeg normalt være påpasselig med at anbefale - både under graviditet og amning. Det bør i hvert fald drøftes med din læge. Alt hvad du spiser, smører dine bryster med osv. vil naturligt i en eller anden grad blive udskilt til dit barn, både via moderkagen under graviditeten og via amning efter fødslen, så derfor skal man altid overveje nøje, hvad man gør og hvorfor.
Jeg håber dog, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat rigtig meget held og lykke med graviditeten. Det lyder som om, at det går stille og roligt fremad - dejligt! :) Glæder mig til at følge med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske