Brev:
Fortrydelse af ammestop pille
22. februar 2022
Alder:
0 mdr.
Fortrydelse af ammestop pille
Kære Helen.
Jeg er i stor tvivl, om jeg har taget det rigtige valg. Min søn blev født den 24. januar, og vi fik etableret amningen på barselsafsnittet de første dage. Han havde taget 120gram på, da han var 4 dage, så noget har fungeret. Min mælk løb hurtigt til i stride strømme, og jeg sad med varmepude i flere dage for at undgå brystbetændelse, fordi det løb så meget ud af mig.
Jeg havde det svært med at amme psykisk, og det stressede mig helt vildt. Tanken om, hvilket bryst han skulle have, hvornår skulle jeg skifte til det andet, og hvad hvis han ikke drak lige meget på hvert. Samtidigt syntes jeg, det gjorde lidt ondt, og hans læber havde vabler, hvilket jeg tror, var pga. forkert sutteteknik, selvom SP sagde, at han greb rigtig fat.
Min nedløbsrefleks var kraftig, og det løb ud af mig nat og dag og spændte helt vildt, hvis der gik mere end 3 timer mellem et måltid pga. en lur kom i vejen. Refleksen fik mig til at følge mig ulækker og fedtet. Tanken om at amme offentlig gjorde mig også meget nervøs, da jeg er et blufærdigt menneske, så det fyldte også en del… Min søn brugte også mine bryster som en sut, og tit hang han bare på brystet uden at spise, men jeg tror, det trøstede ham. Jeg følte mig ængstelig pga. ovenstående, hver gang han skulle lægges til brystet, bortset fra om natten, hvor jeg nød vores alene ammetid sammen.
Jeg valgte i sidste uge (torsdag aften den 17/2) at tage første halve Dostinex pillen, men er begyndt at fortryde det. Skulle jeg have booket en ammevejleder og fået hjælp i stedet til det med refleksen, vablerne og fordelingen af bryst? Jeg er fuld af dårlig samvittighed over at have givet let op, bare fordi amning gjorde mig lidt utilpas.
Det skal lige fortælles, at jeg tidligere har haft anoreksi samt døjer med en angstdiagnose, så min selvopfattelse og mit forhold til kroppen er lidt “twisted” ift. andres. Kan jeg på nogen måde genoptage amningen på trods af pillerne, hvis jeg får hjælp fra en vejleder til det? Hvad tænker du? Det var begyndt at blive lidt bedre, inden jeg tog pillen, og min refleks var blevet mindre voldsom. Måske skulle jeg have givet det mere tid.
Venlig hilsen
Signe