Svar: Tager baby nok på?

22. december 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil naturligvis meget gerne svare og dele lidt tanker med dig :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at WHOs vækstkurver anvendes til monitorering af 0-5 årige børns vækst. Dog anbefales danske kurver ved hovedomfang. Og de fulde kurver kan du finde her:https://www.who.int/tools/child-growth-standards/standar ds/weight-for-age

Det lyder som om, at både jeres sundhedsplejerske og læge er opmærksomme på jeres drengs vækst, og det er også vigtigt, da det, at han tager på og vokser, jo er udtryk for, at han får, hvad han har behov for af mælk og ikke fejler noget, som kan påvirke hans vækst.

Det betyder ikke så meget, om han ligger øverst, i midten eller på nederste kurve, når I kikker på hans vækst - normalområdet ligger mellem percentil 3 og percentil 97... Det betyder mere, at han følger sin kurve, det betyder dog ikke, at hans vækstmønster ikke kan krydse en percentil, det kan godt ske, uden at det betyder noget. Mange børn vokser i ryk, og derfor er det vigtigt, netop at se på mange målinger over tid. Derudover så skal man også altid se på, hvordan barnet trives og ikke kun se på vækstkurverne - og om barnet er i trivsel, vurderes af barnets sundhedsplejerske og læge.

Når man skal tole på barnets vækst, så skal man se på flere ting f.eks.:
- Hvordan er barnets vægt og længde i forhold til barnets alder
- Hvordan passer vægt og længde i forhold til hinanden
- Hvordan vokser barnet over tid, føler barnets sin kurve eller falder/stiger den
- Hvordan er barnet genetisk disponeret - altså f.eks. hvor høje er mor og far

Når dette er sagt, så er jeg dog enig med jer i, at en vægtøsning på 50 gram ikke lyder af ret meget, selvom han er 4 måneder nu, og det kunne godt være tegn på, at han har behov for mere mad - enten mere mælk, så han skal ammes lidt hyppigere eller suppleres med en flaske (det ved jeg, at I tidligere har gjort), eller måske skal han så småt igang med lidt skemad og så stadig ammes, som han plejer ved siden af dette:) Om så lille en vægtøgning er okay afhænger helt af, hvordan han ligger på kurven og igen en vurdering af din amning, men han er jo ikke en meget stor dreng, så umiddelbart lyder det som om, at han har brug for lidt ekstra... Hvis jeres læge eller sundhedsplejerske har sagt, at du bør supplere, så bakker jeg dette op :)

Jeg tænker, at det er rigtig fint, at du ammer liggende. Du har naturligvis ret i, at dit bryst ville blive mere stimuleret, hvis du kunne variere mellem forskellige ammestillinger - men det fungerer ikke for jer, og så er det en god løsning, at du ligger ned og ammer :) Det gør sandsynligvis også, at du slapper mere af, og at mælken derfor flyder lettere til jeres dreng - og det lyder til at være godt, da han jo spiser meget hurtigt og generelt er meget opmærksom på verden, mere end på brystet og spisningen. Det er en fin løsning med den liggende amning, for det hjælper også ham til at finde roen og koble fra:)

Det er naturligt svært at vide, om jeres lidt svære start med indlæggelse, CPAP behandling osv. kan have påvirket din amning - det ville ikke være usædvanligt, hvis det var tilfældet, men der er ...

Annonce

... sandsynligvis flere ting, som spiller ind. Der er rigtig mange faktorer, som har betydning for, hvordan en amning fungerer, og derfor kan de ammeudfordringer I har haft/har have mange årsager...

Det er rigtig dejligt, at du nyder at amme, og det lyder som om, at det fungerer fint, når blot du ammer liggende. Men - du skal naturligvis holde øje med, at han stadig tager på i vægt og vokser som forventet, og at han generelt virker glad og tilfreds, sover godt, har overskud til at lege osv. - ellers kan det som sagt være en god idé at supplere med en flaske eller starte op med skemad, som I nu fornemmer, at han virker parat til og har behov for.

Som jeg læser dit brev, så fungere det især godt om natten, hvor jeres dreng er glad for at die og ikke lader sig forstyrre af andre ting, og det er super godt. Netop natamning er også med til at holde din mælkeproduktion igang. Men, hvis han om dagen igen og igen afviser brystet og sluger en flaske derefter, så lyder det som om, at han er sulten og har behov for flasken her. Det kan derfor godt være nødvendigt at give flaske et par gange dagligt i løbet af dagen og så amme derudover og på den måde give ham både og... Du kan starte med at lægge ham til brystet, og hvis han afviser brystet, så tilbyde en flaske. Det vil naturligt påvirke din amning, hvis du begynder at erstatte amning med flaske, og der er en risiko for, at antallet af flasker sættes op, og amningen derfor stopper, men som du selv skriver, så er det naturligt også vigtigt, at han trives, og at det fungerer for jer - ikke bare nu, men også på sigt.

Du skal derfor også overveje, hvordan han virker, når han får en flaske. Virker han sulten, når han spiser den, virker han gladere roligere, når han har tømt flasken, sover han bedre og længere, når han har fået en flaske.. altså i forhold til, når du ammer ham, så har han måske reelt behov for flasken.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det spiller også ind, hvad du tænker omkring amning fremadrettet. Han har brug for modermælk eller modermælkserstatning, til han er 1 år, så hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme så længe, så er det en fordel, at han er vant til flasken og gerne vil have den. Ellers kan det blive svært at dække hans mælkebehov.

Du skal også overveje, hvor mange kræfter du vil bruge på amning, hvad du vil prioritere og hvorfor. Amning er godt, men det skal ikke være for enhver pris, og man er altså en lige så god mor, selvom man ikke ammer sit barn! :)

Da du lige nu har rigtig meget mod på at amme og rigtig gerne vil fortsætte, så tænker jeg, at du skal fortsætte og blive ved med at lægge ham til og amme liggende. Men jeg tænker også, at det er helt okay, hvis jeres dreng viser behov for en flaske, og han derefter kan finde roen, falde i søvn og sove mere sammenhængende. Søvn er jo også vigtigt for ham, for hans trivsel og udvikling. Dertil kommer, at far også har mulighed for at give flaske, så far kan komme mere på banen, hvilket også kan være guld værd:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt frem og tilbage :) Og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse om begge dele.

Rigtig meget held og lykke - og ha en rigtig dejlig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin