Brev:
Stadig søvnproblemer - 9 måneder
23. december 2021
Alder:
9 mdr.
Stadig søvnproblemer - 9 måneder
Kære Helen,
Glædelig jul og godt nytår
Jeg skriver fordi jeg har fulgt dine råd, men nætterne fungerer bare stadig let ikke.
Jeg tænker måske du kan se nogle ting vi gør nu, guide i en anden retning eller fortælle hvis vi skal holde ved i den retning vi har gang i nu…
Villum er 9 mdr nu. Han er glad. Han pjatter. Han er motorisk med, super stærk dreng. (meget stærk hvis du spørger diverse behandlere) har kravlet længe, løfter sig af ting selv og kravler op på møbler.
Han græder sjældent om dagen og er super god til at kommunikere med os, så vi er aldrig i tvivl om hvad herren ønsker sig ;) Meget bestemt og stædig og meget pjattet.
Villum er en af de babyer der aldrig sidder stille. Har du ham i armene laver han frisbee og vil ud og røre sig. Er han på gulvet, skal han hen til bordet og rejse sig, op i dine arme for at lave frisbee for at komme ud af dem igen, og nu vildere nu bedre. Så en dreng med MEGET fart på.
-Men han er glad, har så meget personlighed, han kommunikerer meget med os og det betyder så meget for os.
Nætterne er dog stadig strenge… hvilket man faktisk ikke mærker om dagen på ham, som er ret imponerende. Hvis bare det var det samme for mor ;)
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud
Kl.5-5:30 kan Villum ikke trækkes længere. Vi står op og leger
Kl.7-7:30 spiser vi morgenmad. Han er ikke super glad for morgenmad, men det er helt sikkert fordi han er så meget på bryst om natten.
Kl. 8:30-9 puttes til første lur i barnevogn (er altid nemt at putte Villum. han sover mellem 1-3 minutter. elsker sin barnevogn)
Kl.10-10:30 Villum vågner og han får tilbudt lidt frugt i hånden og bolle elller grøntsags muffin fx (spiser dog sjældent her)
Kl.12-12:30 frokost – alt fra bondebrød til kød med grøntsagsmos. Grøntsags pandekager / muffins osv.
Kl.14/14:30 bryst og putning i barnevogn. Igen nem putning. Prøver trække denne lur, for hvis han kommer til før kræver det en 3.lur med powernap sen eftermiddag og den føler jeg tit jeg skal vække ham fra da han tror det er nat
Kl:16 vågner og får tilbudt lidt frugt i hånden og bolle elller grøntsags muffin fx (spiser sjældent her)
Kl.17:15/17:30 aftensmad- det vi spiser men med hans behov. spiser flot her
Kl.18:30 bad / massage / nattøj / hygge med sang og bog (lyder idyllisk, men Villum har fart på og sidder ikke stille 2 sek og Villum forstår ikke helt den sidste ½-1 time godt måtte være mere afslapning.. tværtimod..
mærker vi han er for træt her, bliver badet sprunget over. Villum er som det eneste sted rolig i badet og nyder det, men seancen efterfølgende er tit fulgt af gråd, utålmodighed og øffen altid når vi skal have tøj på og aften er mere svær for ham med tøj.
19:15/19:45 bryst og lagt til putning. Er også altid nemt..
..og så starter det… fx med opvågninger kan være hver 10. Minut og kan være hver 1 time.. i få tilfælde kan jeg få 2 timer 1 gang på en nat- men oftes ser aften/nat ud sådan her. Ens for alle opvågninger er at vi intet kan stille op. Villum vil kun bryst at falde i søvn til og gør det også med det samme-
Vi har prøvet alt (beskriver senere i mailen hvad) men prøver altid få ham hen på andre måder, men det ender med bryst.
21:30 første opvågning…
22:30
23:30
24:00
01:00
01:30
02:30
04:00
04:30
04 :45
05:00
05:10
05:20
05:30 står mellem 5:30
Vi har prøvet forskellige muligheder af med de nætter.
Villum har altid sovet i bedside ved min side og sovet igennem før men fra 4 mdr gik det den gale vej og vi gav mange ting skylden, men intet gjorde det bedre.
Tigerspring. Tænder (der er stadig ikke kommet nogen) motorisk uro. Osv
Vi har prøvet
-far tager natten.
-Flaske (nægter)
-Far ringer når det er bryst tid. Har prøvet at køre på hver 3 time som du har forslået, men så ender vi med en dreng der græder hysterisk og ude af kontrol i 3 timer til jeg kommer med bryst. Dette gav vi 1 uge men det var for hårdt for alle.
Din rytme du sendte med kl 24 bryst og igen kl. 4-5 det kan du sikkert høre, er rimelig umuligt. så græder han blot i den tid imellem.
Jeg ville ønske det var den vej men nej..
-Vi har prøvet kold tyrker i 4-5 dage uden mælk om natten kun kl.24 men så græder han fra 21:30 til 24 og 24:15 til 05 – dette var også for svært og ikke en god mavefornemmelse med et barn der er så ulykkeligt.
-Vi har prøvet eget værelse, med madras hvor vi ligger på skift og tager natten
-Vi har prøvet vi sover i rummet ved siden af,
Men det samme sker med eget værelse, og han græder lige så meget og det kræver en del mere af mig/os at han skal op af sengen med tremmer og jeg skal amme på en flad madras og op at stå, ned i sengen igen og så sker det samme 20-30-45 min senere igen…
så efter 3 uger gav jeg op og tilbage i bedside fordi der kan jeg ligge brystet til og selv nemmere falde i søvn igen.
vi har også prøvet,
-musik
-sang
-afledning med snak og bamse med lys. Dette hjælper på gråd, men så snart vi putter ham, lægger ham ned, begynder det forfra
-Løfte hovedgærdet
-give vand eller flaske (skriger og slår ud når vi tilbyder)
-Vi har selvfølgelig prøvet lurerne anderledes om dagen men ingen forskel.
-Jeg prøver at trække mig væk så brysttiden bliver kortere og kortere og ikke lade ham falde i søvn ved bryst, men synes ikke det gør nogen forskel.
de nætter jeg synes er ok (dvs måske 1 time af gangen) her ser jeg ingen forskel på noget vi har lavet om dagen.
-Jeg prøver at trækker sidste lur så han ikke får sin sidste powernap, ikke fordi jeg mærker stor forskel, men i håb om mere rytme
-Han har aldrig ville flaske (måske du husker efter mine amme problemer) men da han blev 6 mdr nægtede hanså også sut. Dette tror jeg ellers kunne have hjulpet på nætterne. Har prøvet ligge den hos ham hele tiden, uanset hvor, barnevogn, seng, lege området, hænge i tøjet, men han bider kun i den. Før var det hans bedste ven.
Villum sover så flot i barnevogn. Nogen gange 3 timer i stillestående barnevogn. Jeg tror det er fordi han ligger helt ”låst” og ikke kan vende sig og toppen på liften er jo lynet så når han sparker holder den benene nede. Derfor har jeg prøvet at gøre sengen til ”barnevogns følelsen”
Tyngde dyne /tyngdepose / købt en sleepbag der både kan bruges inde og ude, men han sparker bare løs og sparker det hele af sig eller skubber sig ud af det. Min hånd på ham har heller ingen virkning. så den taktik virkede heller ikke
Jeg har jo kæmpet, som du måske husker en del for ham, trods modstand fra de professionelle har jeg virkelig mærket efter-
kort opsummering
låst ryg/nakke
stramt tungebånd 5mdr narkose, efter jeg gik privat
silent refluks (aldrig medicinerede da de mente det gik den rigtige vej. Aldrig blevet tjekket med scanning eller lign- andet end mine forklaringer og de gav mig ret på ouh)
Bagsidedominans
og det seneste er at jeg har været ved ØNH læge 2 gange da han var 6½ mdr og og 7 ½ mdr da jeg tænkte sovningen måske var væske på øre, men begge gange sagde ØNH læge alt var helt normalt. Ved 8 mdr valgte jeg at holde fast i min intuition, som jeg har lært at følge fra tidligere og tog til en anden ØNH, som sagde der var MEGET væske på ørene og vi fik lagt dræn…….
Jeg ville ikke være skuffet, for jeg vidste godt nogle børn havde fået tillagt sig dårlige vaner, men det blev jeg alligevel. Nu 3-4 uger senere er nætterne det samme. Det eneste sted vi har oplevet forskel er på hans appetit. Han spiste nærmest ikke, og han gaggede meget. Fik ting galt i halsen, det gør han stadig men ikke samme niveau- men holdte også sin kurve selvom det kun var et par skeer pr måltid. Han blev altid ked ved mad. Men nu har det ændret sig meget og bliver bedre for hver dag og jeg tror det har hjulpet når han synker.
Mht sovningen ved jeg ikke, om jeg kan regne med noget ændrer sig eller om jeg skal gå en anden vej efter dræn….
-Jeg synes jeg er begyndt at mærke den sidste måned at han prutter meget om natten, altså når han vågner kommer der hver gang høje prutter med. Ligesom da han var spæd, og vågnede af mavekneb. Spurgte min SP om der skete noget med tarmene ved 8 mdr. men det gør der ikke. Jeg påtænker at måske grundet øget appetit, at maven lige skal arbejde lidt ekstra, og derfor afføring også kan have grønligt skær. Samtidig synes jeg ikke han er god til at drikke vand. Han tager max ½-1 lille kop vand til hvert hovedmåltid og har en drikkedunk med sig rundt der altid står, og der tager han måske ½ dl. Og siden han nogle gange kan have lidt knoldede afføring (ellers normal) tænkte jeg om det var fordi han ikke fik nok vand?! – men min SP mente at det ville være en god ide at tjekke for laktoseintolerance. Måske også bare for at udelukke. Hvad tænker du her? Han har ikke eksem, eller oppustet mave. Men han været igennem meget og hvis du tænker at du ikke tror det er det, vil jeg ikke bruge energi på denne vej, men hvis du tænker det kan være, skal det tjekkes hurtigst mulig, da vi snart skal have ro på den lille fyr.
Vi begynder på sødmælks yoghurt nu, a38 osv, som jo måske giver mere ro i mave eller vel gør det værre hvis det er laktoseintolerance?
jeg står og skal starte arbejde nu d.3 januar og far overtager barsel. Det giver sig selv han skal til at tage nætterne mere, men hvordan er vi i tvivl om, for det er virkelig ikke sjovt for nogle af os, at nætterne skal gå med gråd. Jeg må indrømme at den sidste måned, hvor jeg fandt ud af det med ørene, kom han ind til mig igen og fik bryst så snart han ville, fordi jeg nu vidste han havde ondt, og efter operation har jeg ikke magtet hvad plan vi skal gå efter fordi det betød gråd i flere timer … Det er bedre søvn for mig at ligge ham til bryst ofte da vi begge sover videre frem for at være vågen 2-3 timer for at han sover 30-45 min og så vågen igen. her vil jeg hellere sove videre... men hvor giver dte mening at vi ligger vores energi nu?
Villum starter Vuggestue 1.feb og får en helt stille indkøring mens far går hjemme og i marts har jeg deltid 1 måned og her er den også stille indkøring, men ville det være smart at arbejde med hans lure anderledes?
Tænker der skal den sene lur ikke på, da vi jo henter ved 15-16 i fremtiden grundet job, men der er self også nogle måneder til og tingene ændrer sig hurtigt har jeg bemærket.
Jeg har fået ny SP, hun er god og har skaffet os en ergo terapeut. Hun kunne dog ikke sige så meget, da hun synes vi gjorde det hele. Hun vil nu efter nytår få en fys ud. Hun sagde også at hun ikke tror hun kan gøre det store, men måske det gav os ro, efter alt det vi vi har været igennem med Villum.
og sidste spørgsmål....
- Kender du noget til, når babyer sover med nakken bukket bagover? Jeg hører nemlig nogle siger at det er normalt babyer sover sådan, mens andre siger at så er det noget låst og sådan må de ikke ligge at sove.
God jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Villums mor.