Svar: Stadig søvnproblemer - 9 måneder

23. december 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære Villums mor

Tak for dit brev og alle dine tanker og fine beskrivelse af alt hvad I oplever og har gjort indtil nu :) Jeres sundhedsplejerske har naturligt ret i, at det kan være svært at sige, hvad mere I kan gøre - for det lyder jo som om, at I har gjort alt...

Når det ikke virker, så tænker jeg, at det sandsynligvis handler om, at årsagen til Villums opvågninger er noget forskelligt, det er ikke det samme, som gør sig gældende hele tiden. Da han var lille vågnede han sandsynligvis af sin refluks, da han blev lidt større på grund af øreproblemer, og nu sandsynligvis på grund af separationsfasen og det faktum, at han øver sig i at være mere og mere på afstand af jer (mor), og for at kunne separere sig er han nødt til at følge sig ekstra knyttet til. Derfor vil han søge brystet ekstra meget i øjeblikket, for på den måde at blive tanket op med lidt ekstra nærhed og fysisk kontakt, så han har noget at tære af om dagen, hvor han motorisk øver sig i at bevæge sig mere omkring på egen hånd...

Derudover så tænker jeg også, at han sandsynligvis ikke drikker nok om dagen. Han dier så hyppigt hos dig om natten, at hans væskeindtag om dagen er sparsomt. Det er super godt, at han har den vanddunk med sig, som han kan tage små slurke af løbende, men du fortæller, at han ofte drikker max ½-1 dl vand, og du fortæller også, at hans afføring ofte er knoldet - og det lyder som om, at han ikke drikker nok. Jeg tænker derfor umiddelbart, at I skal forsøge at øge hans væskeindtag om dagen, så han ikke behøver søge behovet dækket helt så meget om natten. Og det kan naturligt også være nødvendigt, igen at skrue ned for antallet af amninger om natten...

Det lyder som om, at han har rigtig meget brug for at have mor tæt på. Det er prisværdigt, at far har taget over så mange nætter, når jeres dreng har grædt og protesteret, som han har. Og desværre har det ikke haft den ønskede virkning. Det lyder derfor som om, at du er nødt til at være den, som tager nætterne, men samtidig forsøger at minimere mængden af mælk om natten... Nogle gange kan han måske godt nøjes med din favn, din nærhed, dine hænder, kærtegn, ligge tæt med dig og mærke dig - uden at han behøver die særligt længe, netop fordi han har dig. Han behøver altså ikke undvære både bryst og mor, men har stadig mor, selvom amningerne afkortes mere og mere, og tiden mellem dem forsøges forlænget lidt...

Jeg tænker umiddelbart, at det giver bedste søvn for dig, hvis I sover sammen, og du lige nu giver ham brystet, så der er ro på. Og når han så er tryg ved dette, mærker at du ikke forsvinder og oplever, at der ikke længere er kamp om at vænne ham fra bryst, så vil han måske begynde at slappe mere af og derefter så bedre kunne være med i planen om at amningerne afkortes og trappes ud. Han bliver også ældre, og separationsfasen mærkes ofte især i 8-10 måneders alderen, så på den måde arbejder tiden også lidt for jer.

Når det så er sagt, så bliver det dog naturligt svært for ham pludselig at skulle undvære mor, når du starter på arbejde, og han kan derfor godt blive ekstra brystsøgende om natten af den grund. Men det gør også, at det måske netop vil være en god prioritering, at I sover sammen og øver, at han ikke behøver brystet helt så hyppigt, netop når han har dig tæt på - og så igen naturligt øge hans indtag af vand hele dagen igennem. Du skal altså være meget opmærksom på, at du ikke her begynder at lægge ham til brystet igen og igen, fordi det er synd for ham, at han skal undvære mor om dagen, men stadig husker på, at han ikke behøver undvære mor, selvom du forsøger at trappe ud af amningerne. Du er der stadig for ham, du elsker ham højt, du passer på ham - igen og igen forsøge at vise ham dette, uden brystet :)

Dagsplanen fungerer umiddelbart rigtig godt, og det er super godt, at han er begyndt at spise lidt mere. Det er dejligt, at I fornemmer at drænanlæggelsen trods alt ...

Annonce

... har hjulpet lidt på appetitten og hans lyst til at synke er bedret. Så langt så godt, hold endelig fast i dette. Du har naturligvis helt ret i, at hans øgede indtag af mad også vil påvirke hans mave og tarmfunktion og godt kan give lidt flere prutter og maveaktivitet, men det er naturligt og vil sammen med alt hans motoriske aktivitet være godt til at forebygge forstoppelse, så maven holdes igang naturligt. Hvis han har tendens til hård mave, så kan det også gøre, at han søger brystet ekstra, så det er kun godt, hvis maven fungerer.

Det fungerer også rigtig godt med barnevognen, og han sover rigtig godt om dagen, når han puttes i den. I kunne derfor også overveje, om I skulle prøve at lade ham sove i barnevognen om natten, for at se om det kunne gøre en forskel og faktisk hjælpe ham til at sove mere sammenhængende der. Det kunne også være en måde at få ham til at amme mindre hyppigt om natten og ville være et trygt og genkendeligt sted for ham at sove.. bare en tanke :) I kan tage barnevognen indendøre og lade ham sove i den, som han gør om dagen. I princippet kan barnevognskassen også stilles i tremmesengen, så han både sover i barnevogn og i egen seng og på den måde også vænner sig til at være i egen seng... En alternativ løsning, men I har jo forsøgt alt, så det er vel nok det eneste, I ikke har afprøve;)

Med hensyn til laktoseintolerance, så indeholder modermælk rigtig meget laktose (40-50%), og hvis han var laktoseintolerant ville jeg derfor tænke, at han også ville reagere på al den modermælk han indtager... Samtidig så vil det ofte give en del maveproblemer som diarre, oppustethed, luft i maven, og det lyder som om, at jeres drengs problemer er mere forstoppelse... I kan naturligvis se, hvordan han reagerer på mælkeprodukter, når I begynder at tilbyde lidt af dette, og er I usikre på, om han kan tåle laktose, så kan I købe laktosefri mælkeprodukter, og se om det gør en forskel hos jer... Og ellers vil jeg anbefale jer at drøfte det med lægen, da det er vigtigt ikke at sætte ham på særlig kost, hvis han ikke har behov for det.

Med hensyn til at sove med nakken bukket bagover, så ser man ofte dette hos børn med silent refluks. De finder en måde at ligge på, en stilling, som gør det okay at ligge og som minimerer tilbageløb. Andre symptomer er f.eks. hyppig amning, tendens til at fejlsynke, hikke, gråd i forbindelse med bøvs og gylp, sur lugt ud af munden, hæs stemme...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner, at nogen har sagt, at babyer "ikke må" ligge bukket bagover - og det er også rigtigt i forhold til, at det kan være tegn på refluks, men måske har de, der har sagt det, tænkt på noget andet. Nogle børn ligger i det man kalder C-stilling eller "bananform". Når de ligger ryggen, så former kroppen sig som et C eller en banan. Det kan være tegn på KISS - kranie-nakkeleds-induceret-symmetriforstyrrelse, hvilket betyder, at barnet har en fejlstilling i de øvre nakkeled. Det kan gøre, at barnet bliver skæv i nakke/ryg og har svært ved at bruge sig selv motorisk. Det er dog ikke tilfældet hos jer, da jeres dreng jo motorisk er meget stærk og rigtig godt igang, og han ligger heller ikke i C, men ligger snarere omvendt :) Jeg tænker derfor, at måden han ligger på er udtryk for nogle refluksproblemer samtidig med, at han jo også har haft øreproblemer og lidt synkebesvær - øre-næse-hals hænger på sammen:)

Med hensyn til lure om dagen, så lyder det meget fint at I forsøger at hjælpe ham til to lure dagligt og netop strækker middagsluren lidt, så han kan undvære den 3. powernap. Når han om en god månedstid starter i vuggestue, så vil hans rytme sandsynligvis ændre sig, og her må I se, hvad tiden bringer. Men, hold fast i den gode dagsrytme, som han allerede har. Det vil kun være godt - også for tiden frem:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og jeg ønsker også jer en rigtig god jul og et godt nytår!

Rigtig glædelig 24. december :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre