Brev:
Tager baby nok på?
22. december 2021
Alder:
4 mdr.
Tager baby nok på?
Kære Helen,
Vi har en søn på 4 mdr, som fuldammes og generelt trives. Vi er dog hele tiden på dupperne med hans vægt, fordi vi er bekymrede for, om han tager nok på. Han har selvfølgelig været vejet hos både SP og læge.
De kurver, du har på din hjemmeside viser en lavere vægt ift. hans alder og fødselsvægt end andre, jeg har fundet på nettet.
Han vejede 3600 ved fødslen og vejer nu 6400 g. Han tager meget lidt på om ugen nu - jeg ved godt, at babyer tager mindre og mindre på med tiden, men de seneste to uger har han fx kun taget 50 g på. Hvad tænker du om de tal?
Han spiser hver 2-3 time om natten, og hver 2-5 time om dagen. Han spiser i ca 5 min (nogle gange ved hvert bryst), hvilket jo ikke virker af meget. Dog kommer der meget mælk hurtigt, har vi fået bekræftet af flere.
Vi har døjet med forskellige problemer med amning. Han er generelt ikke en baby, der virker særligt sulten. Han vil kun spise, når han er sulten og han er derfor ikke en hyggespiser, som de fleste andre babyer virker som. Han vil ikke ammes, når han er træt (gælder ikke om natten). Dog har han større interesse, når brystet er helt fyldt og mælken flyder med det samme. Tror du så ammeudfordringer kan have noget at gøre med, jeg ikke har nok mælk?
Vi ligger ned og ammer 95 % af gangene. Det virker nemlig godt med det stabile underlag under ham. Det ved jeg godt ikke er så godt ift. at få tømt og stimuleret brysterne ordentligt, men er det komplet uholdbart eller blot ikke det mest optimale?
Jeg elsker at amme og på trods at forskellige udfordringer har jeg så meget mod på det. Men det skal selvfølgelig først og fremmest fungere for vores søn.
Venlige hilsner