Svar: Vejledning ang. natamninger
8. september 2021
Alder:
8 mdr.
Kære jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse og spørgsmål omkring behov for mælk dag og nat:)
Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med skemad, og det lyder også som om, at jeres dreng er god til at spise mere og mere rigtig mad, mad med mere bid og tyggemodstand - og det er super godt :) Sammen med sin mad er det vigtigt, at han får vand af kop, som naturligt vil dække en vis del af hans væskebehov. Vand bør også bruges som tørstslukker imellem måltiderne.
Det vil være passende med 3 amninger nu, og jeg anbefaler ofte, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger der, så giver det mulighed for at få lidt sammenhængende timer om natten og samtidig lærer jeres dreng, at han ikke behøver søge brystet, men kan begynde at sove igennem. Derudover så vil mælkeindtaget ligge godt fordelt, når det på denne måde er fordelt lidt ud på dag og aften.
Det er dog ikke alle børn, som er interesserede i amningen før middagslur, og nogle børn skal også passes i dagtimerne, hvorfor amning her er udelukket. Derfor vælger nogen at lægge de tre amninger aften, sen aften og tidlig morgen, og det kan I naturligvis også forsøge, men som jeg læser jeres brev og beskrivelse, så lyder det umiddelbart som en god idé at se om ikke amningerne hos jer kan ligge før middagslur, aften og sen aften, så I efter midnat alle tre kan sove godt.
I skal være opmærksomme på hans indtag til frokost. Hvis han spiser meget mad på dette tidspunkt, så kan det naturligvis godt påvirke hans manglende lyst til amning efterfølgende. I skal også være opmærksomme på, at frokost og amning bør ligge adskilt. Der må gerne gå 1-1.5 time imellem de to ting, så der netop er plads i maven til mælken. Der er naturligt også den mulighed, at jeres dreng tilbydes flaske eller mme af en kop, før han puttes til sin middagslur, hvis han hellere vil acceptere dette fremfor brystet. Og det er også rigtig fint, at far giver en flaske om aftenen, da det lyder som om, at dette fungerer rigtig godt for jer.
I skal overveje, hvor meget flaske I ønsker, at jeres dreng skal have, og hvad du ønsker i forhold til amning. Der er naturligt den mulighed at du stopper amning helt og går over til at give 3 flasker i døgnet i stedet. Der er også den mulighed, at du ammer de 3 gange eller at du giver f.eks. 1-2 flasker og ammer 1-2 gange - som I nu synes det kan fungere bedst.
Fordelen ved modermælkserstatning er blandt andet, at det kan mætte lidt mere end modermælk. Det kan derfor godt være med til at gøre, at jeres dreng bedre kan sove igennem, når han har drukket en flaske. Det betyder dog ikke, at I så skal skifte over til flaske, for amningen er også rigtig god for ham. Så gør det, som du og han har det bedst med.
Jeg vil anbefale jer, at I nu indfører en godnatgrød som en fast del af hans putteritual om aftenen. Den bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne adskilt af et bad. Grøden vil være med til at fylde ham lidt ekstra op før natten, så han igen bedre kan sove igennem om natten, og I kan være sikre på, at han ikke vågner, fordi det er et reelt behov for at få mælk/mad, som vækker ham.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Dagen begynder måske omkring kl 07, hvor I står op og gør ham klar...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres også med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Tilbydes også gerne kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, lidt avokado, ½ hårdkogt æg eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos. Vand af kop.
Kan ofte undvære powernap her, men det afhænger naturligt af, hvor tidligt han står op og hvor lange hans dagslure er.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker - større gnavestykker til hånden og også små hapsere, som han øver sig i at spise med fingrene. Og der skal også stadig være mos. Kartofler kan f.eks. moses med lidt tomatsovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30 - og får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder.
Ammes/flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Det kan være en rigtig god idé at lade far tage over om natten. Far dufter ikke af mælk og når I sover sammen, så kan jeres dreng dufte mor og vil naturligt søge mor og brystet ekstra. Hvis mor sover i et andet rum og således ikke er der, så vil han sandsynligvis lettere kunne undvære brystet. Far har også sagt, at det er lettere for ham at trøste, når mor ikke er der, så det kan bestemt være et forsøg værd.
I skal naturligvis sikre jer, at han får mad og væske nok hele dagen igennem jf. dagplanen og det er som sagt vigtigt, at han stadig ammes aften og sen aften. Om han skal ammes begge gange eller far give en flaske den ene gang, det er en individuel vurdering.
Så... ja, det er helt normalt, at jeres dreng ikke længere er så interesseret i at blive ammet om dagen, men det er stadig vigtigt at hans behov for både mad og væske dækkes tilstrækkeligt, så han ikke behøver søge det om natten. Og det vil derfor også være godt, hvis I kan få ham til at tage imod mælk på den ene eller anden måde før middagsluren :) Og så vil det være rigtig godt med mælk aften og sen aften - men efter midnat må I meget gerne begynde at arbejde på at lære ham at sove igennem uden mælk. Det er rigtig fint at hjælpe ham med kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Og det er rigtig fint, hvis far vil tage ham nogle nætter og berolige og betrygge som far fint kan - men uden at jeres dreng skal have bryst eller flaske i munden efter midnat. Det vil I blive glade for fremadrettet :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske