Hvordan vil han klare sig i skolen

8. september 2021

Kategori:
Alder:
5 år, 8 mdr.

Hvordan vil han klare sig i skolen

Hej Helen

Det er første gang jeg stiller spørgsmål men har flere gange læst dine gode svar til andre mødre.

Jeg har en dreng som skulle starte i skole i år men blev skoleudsat da vi og hans kontaktpædagog var enig i, at han ikke var skoleklar. Det kan måske forklares med at han er en dreng og født sidst på året men også fordi han er en sensativ dreng.
Vi er rigtig glad for at vi har skoleudsæt ham da han har udviklet sig rigtig meget det sidste års tid.

Vores dreng er sensativ dreng. Han har været en del udfodret på taktilsensen, er meget kræsen og spiser kun det mad han “kender”. Han vil ikke smage andre ting heller ikke i børnehaven. Han er stædig og meget fastbesluttet. Hans tøj kan tit drille og tingene skal helst være som de plejer og trives best i den vendte struktur.
Derhjemme er han meget opmærksomhedskrævende og vil helst have, at vi hjælper ham med tøj, mad osv.

Vi synes, at han var en kvik baby og var fremme med mange ting som sprog, grin, øjnekontakt. Men har altid været en dreng som var generet og mor eller far skulle helst være der når han leger med andre børn.

Motorisk er han meget forsigtig og lærte først at gynge og cykle for et år siden.

Han reagerer rigtig meget på sult. Hvis han bliver oversulten er alt træls omkring ham. Han kan græde og være ked af det og trods for at vi tilbyder ham mad afviser han det.

Vores dreng er også tosproget og det danske har han været bagud med. Modersprog snakker han rigtig fint.

Men det sidste års tid har han udviklet sig så meget. Hans sprog er bleven så flot. Han er ikke så udfodret på taktilsans. Han er bleven god til at sige når han er sulten. Han er begyndt at fortælle hvad han laver i børnehaven, genfortæller bøger.

Han er også god til at lære de ting han interresere sig for. Han kan alle farver, det har han kunne længe. Han kan tælle til 100 med lidt hjælp fra os. Han kan venstre, højre. Finmotorik er han også god til.
Han er en kærlig dreng og hans lillesøster er det bedste der er sket for ham.

Den børnehave vores dreng går på er en integreret institution. Vuggestue har vi altid været glad for og der har aldrig været noget. De har par gange pointerer det med hans taktilesens og at han er en forsikrig dreng. Men en dreng i god udvikling. Da han kom i børnehave har der været rigtig mange udskiftninger. På 1,5 har der været 5-6 mennesker ind og ud af stuen. Hans kontaktpædagog blev ...

Annonce

... også sygemeldt.

Desværre tror jeg at det har gjort at vores dreng gik lidt i stå udviklingsmæssigt. I børnehaven blev han tit sur hvis tingene ikke var som han vil have dem. Hvis han blev sulten (som han tit var i børnehaven fordi han er kræsen og ingen tænkte på, at give ham det mad han vil have som bare er rugebrød med smør) så var han sur på de andre børn og kunne blive sur og vred bare ved berøring. Han ville ikke trøstes som nok hænger med alle de udskiftninger.

Vi har flere gange prøvet at sige, at vi tror, at alt den udskiftning har haft dårlig indflydelse på vores dreng. Vi prøvede også at sige, at han kan blive meget sur og ked af det når han er sulten men det blev der heller ikke lyttet til. Vores barn blev lidt fremlagt ligesom der var noget andet med ham.

Vi blev så ked af det for man begynder lidt at at tænke, er der noget andet der kan være galt. Vi begyndte at analysere alle de ting han gjorde og ikke gjorde. Men til sidst blev vi enig i at sådan skal det ikke være.

Der var en ergoterapeut som skulle kigge på hans motorik, og den eneste tilbage melding var at hans finmotorik var rigtig god. Hun kiggede også på deres spisevaner og pointerede at der gik for lang tid mellem måltiderne. Nu får vores dreng rugebrød om eftermiddagen og de oplever næsten aldrig at han bliver sur som tidligere. Hun sagde også at han skal have flere pauser og trækkes ind fra legepladsen 15 min. før spisetid så han kunne slappe lidt af.
I børnehaven siger de at han har udviklet sig på rigtig mange punkter.

Men vi oplever stadig at han vil have hjælp med mange ting. Han er ikke så selvstændig selv om han kan selv de fleste ting. Han spørger også rigtig meget, må jeg gøre det, må jeg tage det.
Tingene skal være som det plejer og det kan slå ham ud hvis de ikke er. Så begynder han fokusere kun på den ene ting og kan have det svært med at komme videre. Og det oplever vi mest når han er træt.
Hvis han fx taber noget mad på gulvet kan han blive ked af det. Eller hvis han gør noget forkert så har han svært med at give slip og komme videre.

Jeg er lidt bekymret for hans skolestart da vi gerne vil have ham på privat skole og vi ved, at de stille større krav til selvstændighed. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham med at give slip når tingene driller og er det noget han med tiden vokser fra? Hvordan hjælper vi ham så tingene ikke hele tiden skal være som de plejer.

Hilsener fra os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor