Brev:
Vejledning ang. natamninger
8. september 2021
Alder:
8 mdr.
Vejledning ang. natamninger
Kære Helen
Vi har brug for lidt vejledning angående vores søn på snart 8 måneder. Han er en glad dreng, som vejer 9,3 kg.
Han har tidligere ammet relativt hyppigt både dag og nat. Efter han er begyndt på fast føde, er amningen gradvist aftaget, hvilket umiddelbart er helt normalt i hans alder. Han er begyndt at få 5 måltider om dagen, og det går generelt rigtig godt med almindelig mad.
Situationen er dog den, at han ikke længere er interesseret i at blive ammet om dagen. Han trækker sig væk fra brystet hver gang, jeg ligger ham til. Jeg er lidt usikker på, hvad det handler om, men tænker, at det muligvis kan skyldes, at han simpelthen ikke er sulten eller tørstig. Han bliver dog ammet om aftenen og natten. Fra han bliver puttet til nattesøvnen til han står op, bliver han typisk ammet 4-5 gange. Sommetider får han en flaske, hvis far putter.
Er det normalt, at en baby i den alder ikke bliver ammet om dagen, men og aftenen/natten? Hvis det ikke er hensigtsmæssigt, hvordan kan vi så lave om på det?
Min mand og jeg har desuden snakket om at lade far tage lidt mere over om nætterne, fordi vi håber på, at vores dreng kan vænne sig til at få mindre mælk om natten, og at nattesøvnen derfor på sigt bliver med færre opvågninger. På nuværende tidspunkter sover han ikke mere end 3 sammenhængende timer, før han vågner.
Min mand har et par gange forsøgt at tage over, hvis vores dreng vågner kort tid efter, at han lige er blevet ammet. Men min mand oplever, at vores dreng bliver ekstra ked af det, når han kan se mig. Det viser sig ved, at han kigger henimod mig, og viser med sin krop, at han vil hen til mig. Men min mand har ikke noget problem med at putte til natten, når jeg ikke er i rummet. Det skal lige siges, at vi alle sammen sover i samme rum, men vores dreng starter nattesøvnen i egen seng, men kommer senere på aftenen/tidlig nat over i vores seng. Vi vil dog ikke lade far overtage om natten og nedtrappe indtaget af mælk, hvis vores dreng reelt har brug for mælken, idet han ikke bliver ammet om dagen – eller i hvert fald i meget, meget begrænset omfang.
Vi håber du kan vejlede os i forhold til, hvor meget en baby i den alder bør indtage af mælk, og om det lyder som en dårlig ide at nedtrappe mælkeindtaget på nuværende tidspunkt.
Kærlig hilsen os