Svar: Ligeså stille ud af amning

25. august 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker og fine beskrivelse - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er rigtig flot, at du har fået amningen til at fungere denne gang, men jeg kan sagtens sætte mig ind i, at du føler, at der er mange fordele ved flasken, og at du derfor savner den nu. Du fortæller samtidig, at du gerne vil stoppe med at amme, når lillesøster er 6 måneder og med baggrund i dette og din beskrivelse, så vil jeg faktisk anbefale dig, at du begynder at tilbyde hende en flaske nu.

Det er, som din overskrift også siger, en god idé at trappe lige så stille ud af amning. Det er vigtigt, at du giver din datter din mælk og laver en gradvis overgang til erstatning, så hendes mave stille og roligt vænner sig til dette. Det er også vigtigt, at din krop får mulighed for at følge med, og din mælkeproduktion gradvist nedsættes, så du ikke pludselig ender med brystbetændelse eller andre problemer. Og så er det også vigtigt, at du ikke venter med at introducere flasken - jo ældre din datter bliver, jo mere vil hun foretrække den ægte vare, og du kan risikere, at hun så pludselig ikke vil acceptere flasken. Det vil derfor give dig problemer, hvis du i 6 måneders alderen stoppeer med at amme og hun her afviser flasken, for hun skal have enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du forsøger med en flaske aften eller sen aften og at du/I tilbyder hende modermælkserstatning her. Det kan nogle gange mætte lidt ekstra, så hun efterfølgende kan sove lidt flere sammenhængende timer, hvilket du savner. Samtidig ved du, hvor meget hun har drukket og det kan give dig en ro - hvor lige nu er du hele tiden i tvivl om, hvorvidt hun reelt er sulten, tørstig eller søger tryghed :) Far kan evt. give flasken, så han får mulighed for at komme lidt på banen her.

Derudover så vil jeg anbefale dig, at du er meget opmærksom på hendes spisning i løbet af dagen. Det er sådan, at børn i 4 måneders alderen ofte lader sig forstyrre, når de dier ved brystet i dagtimerne - hun dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter for at pludre med dig, dier lidt igen, og slipper så atter, fordi far eller storebror kommer ind i stue,n og det er langt sjovere at kikke efter far, end det er at spise. Det betyder, at lillesøster godt kan komme ind i en vane, hvor hun begynder at "slatspise" lidt hele dagen og derfor ikke helt får tilstrækkeligt med mælk, - og derfor er nødt til at søge mælken ekstra om natten.

Hun er også fysisk større nu og det betyder, at hendes behov for mælk er større end tidligere. Det betyder, at hun godt kan søge brystet hyppigt, fordi hun på den måde får sat din mælkeproduktion op. Det er ikke varigheden af amning, som øger din mælkemængde, men hyppigheden af amning. Det betyder, at det giver mere mælk, at du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time. Når børn pludselig begynder at melde sig hyppigere ved brystet, kan det altså godt være tegn på, at de har brug for mere mad - og i første omgang vil det være godt at lægge hyppigere til, øge mælkeproduktionen og hvis dette så ikke er tilstrækkeligt, så kan man begynde at overveje, om det måske er tid til at begynde med lidt skemad. Hos jer tænker jeg dog, at det vil være godt at øge hendes mælkeindtag ved at tilbyde flaske og så først derefter overveje lidt grød eller mos.

Da du planlægger at trappe ud af amning, så vil det være fint, at du gradvist ...

Annonce

... erstatter en amning af gangen med flaske, så du på den måde vænner hende til at få flaske i stedet for bryst. Når det fungerer med flaske om aftenen, så kan du derfor begynde at introducere en flaske før middagsluren også. På den måde fordeler du flasken/erstatningen ud og kan stadig amme derudover og så gradvist går du så over til at give flere flasker og amme mindre.. som du nu føler, at der er behov for og som det vil fungere bedst for jer begge to.

Derudover så vil det være en god idé, hvis du nu kan forsøge at indføre lidt nye vaner og rutiner, hvor lillesøster ikke falder i søvn ved brystet, hver gang hun skal sove. Du må meget gerne begynde at adskille bryst og søvn lidt. Det er helt naturligt, at hun sover bedst i din favn og med brystet, men du skal nu forsøge at lægge hende fra dig, før hun sover, så hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Det er godt, hvis hun efter amning/flaske flyttes over i egen seng, før hun sover helt, så hun nu lærer at brystet ikke behøver være der, og at hun ikke behøver være i favn for at sove trygt.

Det er vigtigt også lige at nævne, at rigtig mange børn har en sen rytme, når de er 4 måneder gamle. Det er faktisk meget normalt, at børn i denne alder ikke går til ro for natten før klokken måske er 22. Det ændrer sig dog igen i takt med at de bliver ældre. Derfor lyder det som om, at den lur som jeres datter tager mellem 19-19.30 er en ekstra lille aftentur og at hun derefter skal have lov til at være vågen. Det vil være rigtig fint, hvis I kan forsøge at gøre aftenerne til lidt familietid, hvor I så pludrer og hygger lidt med hende - og når hun så har været vågen et par timer, så kan hun f.eks. få en flaske og blive puttet til natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hendes spiserytme vil være anderledes, når hun er vant til at blive ammet - end hvis hun fik flaske. Hun vil spise hyppigere ved brystet og derfor vil hun ofte ikke kunne tage lige så lange søvnstræk, som I har oplevet, at storebror kunne - der er her ofte meget stor forskel på om man ammer eller giver flaske. Hun vil både søge brystet, fordi hun via din mælk slukker tørsten, men også søge brystet for at få egentlig mad. Derfor vil hun nogle gange die kortvarigt og andre gange die i længere tid, og når man ammer er det vigtigt at give den fleksibilitet og følge hendes behov. Men det betyder også, at hvor man ofte måske kan nøjes med 6 flasker i døgnet, så vil du måske skulle amme hende i alt mellem 6-12 gange i døgnet, for at stille hendes behov.

Nogle gange følger denne rytme med - selvom I gradvist går over til flaske. Det kan altså godt være, at hendes spisemønster stadig vil være anderledes end storebrors, fordi hun er startet som ammebarn og er vænnet til hyppigere måltider. Men, det betyder ikke, at hun ikke stadig kan lære at sove 4-6 timer om natten uden mælk, og flasken om aftenen tænker jeg som sagt vil hjælpe jer godt på vej. I takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad, drikker vand af kop osv. vil hendes rytme naturligt også ændre sig i forhold til dette, og på sigt vil I derfor godt kunne komme ind i en rytme, hvor hun f.eks. får flaske, når hun puttes om aftenen omkring kl 19.30-20, en drømmeflaske omkring kl 23-24 og så en flaske tidlig morgen mellem 05-06 og naturligt også stadig 3 flasker i løbet af dagen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der sandsynligvis spiller ind hos jer, og hvordan I kan komme videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.