Brev:
Ligeså stille ud af amning
25. august 2021
Alder:
4 mdr.
Ligeså stille ud af amning
Hej Helen,
Så er jeg tilbage, denne gang med brug for råd ang putning af min datter på 4,5 måned. Jeg ammer og det har egentlig kørt som det skulke fra starten (storebror var flaskebarn pga opstartsvanskeligheder, så det var vigtigt for mig at få amningen op at køre denne. Men det betyder også at jeg er i nyt land, men med tidligere erfaringer fra flaske at sammenligne med.)
Hun begyndte at sove "igennem" da hun var ca 4-6 uger (i seng kl. 21, 1 opvågning ca kl.3 og så igen kl. 7) og det kørte bare. Men nu prøver vi ligeså stille at putte hende tidligere (hun er drøntræt ved 19 tiden). Dvs jeg ammer hende næsten(til tider helt) i søvn. Men så sover hun lige de 20 minutter det tager at putte storebror, og så er hun vågen igen. Så skal hun ammes igen og så starter natteshowet. Til tider hver time, men i få minutter - andre nætter 2-3 gange med de kan så være over en halv time.
Jeg synes det er en uholdbar rutine, vi er kommet ind i, men fordi hun er vandt til at blive ammet i søvn, så ved jeg ikke, hvad jeg kan gøre i stedet. Jeg mistænker at hun ikke rigtigt bliver ordentligt mæt, siden hun vågner så ofte om natten - og samtidig aner jeg ikke, om hun faktisk er vågen fordi hun vil spise, eller om jeg bare pr automatik ammer hende når hun vågner. Hønen eller ægget!
Med storebror var det bare nemmere. Da han ramte fire måneder, havde han forlængst droppet natflasken kl. 3 og sov fra 20 til 6 hver nat, med varierende start og sluttider, selvfølgelig. Men altid stabilt og uforstyrret.
Hvad kan vi gøre for at få rutinen på ret køl igen? Når klokken nærmer sig 19 er hun urolig, ked af det og tydeligt træt, men hun sover alligevel kun lige 20 minutter og så er hun frisk igen i ca en halv time, og så sover hun igen.
Jeg planlægger at trappe ud af amning når hun bliver 6 måneder, hvad er en god måde at gøre det på?
Hilsener herfra