Ligeså stille ud af amning

25. august 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ligeså stille ud af amning

Hej Helen,

Så er jeg tilbage, denne gang med brug for råd ang putning af min datter på 4,5 måned. Jeg ammer og det har egentlig kørt som det skulke fra starten (storebror var flaskebarn pga opstartsvanskeligheder, så det var vigtigt for mig at få amningen op at køre denne. Men det betyder også at jeg er i nyt land, men med tidligere erfaringer fra flaske at sammenligne med.)

Hun begyndte at sove "igennem" da hun var ca 4-6 uger (i seng kl. 21, 1 opvågning ca kl.3 og så igen kl. 7) og det kørte bare. Men nu prøver vi ligeså stille at putte hende tidligere (hun er drøntræt ved 19 tiden). Dvs jeg ammer hende næsten(til tider helt) i søvn. Men så sover hun lige de 20 minutter det tager at putte storebror, og så er hun vågen igen. Så skal hun ammes igen og så starter natteshowet. Til tider hver time, men i få minutter - andre nætter 2-3 gange med de kan så være over en halv time.

Jeg synes det er en uholdbar rutine, ...

Annonce

... vi er kommet ind i, men fordi hun er vandt til at blive ammet i søvn, så ved jeg ikke, hvad jeg kan gøre i stedet. Jeg mistænker at hun ikke rigtigt bliver ordentligt mæt, siden hun vågner så ofte om natten - og samtidig aner jeg ikke, om hun faktisk er vågen fordi hun vil spise, eller om jeg bare pr automatik ammer hende når hun vågner. Hønen eller ægget!

Med storebror var det bare nemmere. Da han ramte fire måneder, havde han forlængst droppet natflasken kl. 3 og sov fra 20 til 6 hver nat, med varierende start og sluttider, selvfølgelig. Men altid stabilt og uforstyrret.

Hvad kan vi gøre for at få rutinen på ret køl igen? Når klokken nærmer sig 19 er hun urolig, ked af det og tydeligt træt, men hun sover alligevel kun lige 20 minutter og så er hun frisk igen i ca en halv time, og så sover hun igen.

Jeg planlægger at trappe ud af amning når hun bliver 6 måneder, hvad er en god måde at gøre det på?

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39