Svar: Vil gerne stoppe med at amme - 8 mdr.
7. august 2021
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du og din dreng er helt parate til at stoppe amning, og det er gået rigtig godt med at trappe ud og erstatte nogle af amningerne med flaske - super godt gået!
I 8 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 mælkemåltider i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Du skriver, at du er trappet ud af amningerne om dagen, og at du nu er ned på 1-2 amninger i døgnet. Jeg går derfor ud fra, at disse 1-2 amninger ligger aften eller sen aften...
Det bryst, som ikke længere er fyldt, lyder til at være okay. Det bryst, som stadig bliver fyldt skal du måske lige bruge et par dage på at få tømt, men så vil mængden i dette bryst sandsynligt også nedsættes helt af sig selv, og amningen derfor stoppe.
Jeg tænker, at du måske skal lægge til et par gange mere, og du må her vælge, om det skal være aften eller sen aften. Men prøv at mærke efter, hvordan brystet føles. Det kan godt være, at du kan springe en aften over og aftenen efter, så er du nødt til at lægge til igen og derefter er det så måske helt slut. Det kan også være, at din dreng, som du også selv nævner, afviser brystet helt og foretrækker flasken, og det er også helt okay. I stedet kan du så evt. malke lidt ud med din brystpumpe.
Brystpumpen vil ikke stimulere brystet ligesom din dreng kan gøre, så på den måde vil udmalkning godt kunne fjerne lidt af trykket i brystet og sikre, at der ikke står noget mælk derinde, som bør ud - men uden at der pludselig sættes en ekstra produktion igang. I det hele taget så burde din mælkeproduktion ikke pludselig øges nu, hvor du er trappet gradvist ud. Det lyder som om, at din krop har haft fin mulighed for at følge med og jo længere tid der går mellem hver amning, jo mindre mælk vil du producere og jo mere vil amningen naturligt stoppe.
Vær opmærksom på ikke at stimulere dine bryster ved f.eks. at massere dem, når du er i bad. Det kan også være en god idé at du bruger en BH eller BH-top, så dine bryster holdes tæt til kroppen, gerne en BH uden bøjler, som kan klemme ind og genere.
Det lyder som sagt som om, at du er godt igennem ammestoppet og at du uden problemer vil kunne amme et par gange mere, og derefter vil det så være slut. Sandsynligheden for at du får en brystbetændelse tænker jeg ikke er så stor, netop fordi du er trappet gradvist ud, og du kan fornemme at din mælkeproduktion naturligt nedsætter sig hele tiden. Det lyder for mig som om, at det blot er et spørgsmål om at trappe ud over de næste par dage, så er det helt slut :)
Nyd tiden I har haft og ha' det rigtig godt med flasken, som din dreng også er glad for :) Dejligt at det er gået så uproblematisk for jer begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske