Svar: Reduktion af natamning
27. juli 2021
Alder:
8 mdr.
Kære Astrid
Tak for dit brev og beskrivelsen af jeres lillesøster :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Som jeg ser det, så er der nok lidt forskellige ting, som spiller ind hos jer. Det ene er jeres datters alder og udvikling. Hun er i separationsfasen nu, og det gør ofte, at hendes tendens til at søge brystet kan blive øget. Her er det vigtigt at finde balancen mellem at give hende nærheden og trygheden, men samtidig holde fast i, at hun så vidt muligt ikke skal øge behovet for mælk.
Det andet er, at børn i 8-10 måneders alderen ofte begynder at lukke munden for skeen. Det handler ikke om, at de er kræsne, men er i stedet et udtryk for, at de gerne vil spise mere selv. De vil gerne styre måltidet mere og har brug for mad i hånden, hvilket de bestemt også skal have. Men nogle gange så kræver det at spise selv så stor koncentration, at de bliver trætte lidt for tidligt, og derfor ikke altid når at spise helt nok. Derfor er det i denne alder stadig en god idé at supplere med lidt på en ske, hvis man kan få lov på den ene eller anden måde.
Det tredje er naturligt blandingen af de to øvrige ting - der er naturligt en sammenhæng mellem indtaget af mælk og indtaget af mad. Hvis jeres datter ikke spiser helt nok dagen igennem, så vil hun naturligt søge brystet ekstra om natten. Hvis hun søger brystet ekstra om natten, så vil hun naturligt ikke spise helt nok om dagen. Det er en svær og dum cirkel at få brudt...
Det er super fint, at I tilbyder hende mere og mere familiemad og giver hende mad i stykker, som hun selv kan spise. Det er også helt fint, at du supplerer med klemposer en gang imellem - vær dog opmærksom på, at de fleste af disse er snacks og ikke egentlige måltider - men lige nu er det naturligvis godt, hvis hun spiser og dermed bliver fyldt godt op.
Det er en god idé at være opmærksom på at grødrester kan bruges til at lave klatkager eller grødmuffins, som hun selv kan spise og som på den måde kan give lidt mere mæthed i maven. Det er også en god idé at være opmærksom på at grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg og på den måde fylde lidt mere.
Derudover så er det ofte en god idé at indføre et godnatmåltid i denne alder. Det er med til at sikre, at hun er fyldt godt op i maven før natten og ikke behøver søge brystet, fordi hun er reelt sulten.
Det vil sige, at en aftenrytme kunne se f.eks. således ud:
Aften 17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, som hun kan holde i hånden og selv gumle og gnaske på, og derudover også stadig moset mad, som du forsøger at supplere med på en ske.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid ca. 19-19.30: Det kan være en portion grød, lidt klatkager, en grødmuffin eller lignende, som hun selv sidder og spiser. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften ca. 23: Ammes og sover videre
Det er super fint, at du er opmærksom på, at hun ikke skal falde i søvn med brystet, og at du igen og igen lægger hende tilbage i seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det skal du endelig holde fast i.
Jeg tænker også, at det vil være en god idé, at I forsøger at lade far tage over. Jeres datters behov for mælk vil i denne alder ofte være 3 amninger dagligt og de kan meget fint ligge før middagslur, aften og sen aften. På den måde vil dagen hænge rigtig fint sammen, og så skal hun lære at sove uden brystet efter amningen sen aften. Og ja - det kan sagtens være lettere, når hun ligger sammen med far, og mor sover et andet sted. Det er et forsøg værd:)
Hun vil naturligvis godt kunne blive ked af det, vil søge brystet som ikke er der og vil ikke kunne forstå det. Men hvis hun har spist godt hele dagen igennem og har fået et godnatmåltid, så tænker jeg, at far godt kan give hende den nærhed og tryghed, som hun søger - og måske bedre, fordi han jo af gode grunde ikke kan amme. Man siger ofte, at efter 3 nætter vil far kunne mærke forskel. Hun vil ikke sove igennem, så hurtigt men far vil have en fornemmelse af at hendes vågen- og grådperioder bliver mindre og at han bedre kan hjælpe hende videre i søvnen.
Hvis det på ingen måde kan lade sig gøre for far at tage over, fordi jeres lillesøster bare bliver fuldstændig ulykkelig (hun er jo i separationsfasen), så kan du forsøge dig. Det er dog vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende og så vidt muligt forsøger at undvære brystet. Hun behøver ikke undvære mor, men brystet kan hun godt sove uden.
Hvis det heller ikke kan lade sig gøre, og du er nødt til at amme hende, så vil det være rigtig godt, at du giver hende brystet, men igen og igen afkorter amningen. Altså lirker brystet ud af munden på hende, når hun har diet kortvarigt og blot fået ro. Så du på den måde sikrer dig, at hun ikke drikker ret meget mælk om natten og samtidig lærer hende, at hun godt kan sove igennem uden brystet. I takt med at hun ikke drikker ret meget mælk om natten, så skulle hendes indtag af mad dagen igennem gerne blive lidt større.
Du kan også overveje blot at amme fra et bryst før middagsluren, for på den måde også måske give lidt mere appetit til rigtig mad :) Når far skal overtage barsel, så vil det være amningen før middagsluren, som forsvinder og derfor kan det være en god idé at du også her forsøger at vænne hende til at drikke lidt mindre hos dig.
Jeg er med på, at en vis mængde mælk/væske er nødvendigt, også fordi hun har problemer med forstoppelse, derfor skal hun have masser af vand ud over de 3 amninger, som hun lige nu vil blive tilbudt. I kan naturligvis også overveje, om far skal give hende flaske, hvis hun vil have det, netop fordi planen er, at han overtager barsel efter jeres sommerferie... Jeg ved ikke, hvilke tanker I har gjort jer i forhold til dette:)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommerferie også til din mand :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske