Reduktion af natamning

27. juli 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Reduktion af natamning

Hej Helen

Vores datter G er nu 8,5 måned og er godt tilpas og glad det meste af tiden. Hun er dog stadig meget glad for amning, hvilket især kommer til udtryk om natten. Jeg vil efterhånden gerne reducere antallet af amninger om natten, men når jeg forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden amning, bliver hun voldsomt frustreret og vågner helt op, så jeg er ikke sikker på, hvordan jeg griber det an. G er i god trivsel og vejer ca. 9,5 kg.

G vægrer sig meget ift. skemad, medmindre det nærmest er ren frugt, så det er ikke meget grød eller mos hun spiser. Hun har næsten fået alle fire fortænder i løbet af den sidste måneds tid, så jeg overvejer, om ømme gummer er en af årsagerne til, at hun ikke vil spise af ske. Derudover er hun meget mere selektiv ift. hvad hun spiser, så jeg oplever det bliver en afvejning af at give hende noget hun rent faktisk spiser men også tilbyde hende nye ting for at udvide repertoiret. Til alle måltider drikker hun godt med vand af kop.

G har desuden været forstoppet og får derfor 1 brev movicol dagligt, hvilket holder maven i orden.

Vores dagsrytmer ser ca. sådan ud: Morgen og formiddag skubbes en del afhængigt af, hvornår hun står op.

6-7.00 G vågner, vi står op
7-8.00 Morgenmad: Lidt havregrød og eks. bondebrød med smøreost.
8-9.00 Puttes til formiddagslur i barnevognen med sut og nusse og sover ca. 1,5 time
10.30 formiddagsmad eks. 1/4 bolle, kyllingpålæg og lidt banan
12.00 Middagsmad eks. kogt kartoffel, gulerod, bondebrød med pålæg eller æggekage med grønt
12-13.00 Ammes fra begge bryster og puttes til eftermiddagslur i barnevognen og sover ca. 2 timer. Hun falder ikke i søvn ved brystet, men puttes vågen ned i barnevognen, hvor hun ligger og falder i søvn med sut og nusseklud uden videre hjælp.
15.00: eftermiddagsmad eks. lidt frugt
17.00: puttes til en kort ...

Annonce

... lur i barnevognen. Her må jeg ofte gå en lille smule for at vugge hende i søvn.
17.30: Aftensmad bestående af familiens mad. Noget skæres i stykker som hun selv spiser og andet forsøger jeg at made hende med en ske. Ofte suppleres med kogte kartofler og gulerødder som hun spiser med stor lyst med fingrene.
19-20.00: Ammes i soveværelset, puttes vågen over i egen seng, hvor jeg synger en sang og hun falder umiddelbart efter i søvn uden yderligere hjælp.
22-24.00: G græder. Tilbydes vand af kop, drikker fint, ammes og puttes tilbage i egen seng hvor hun sover videre.
2.00: G græder. Tilbydes vand af kop, drikker fint, ammes og puttes tilbage i egen seng hvor hun sover videre.
04/05: G græder. Tilbydes vand af kop, drikker fint, ammes og puttes tilbage i egen seng hvor hun sover videre.

Hun ammes altså inden middagslur, inden putning til nat og ca. 3 gange om natten. Når jeg forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden amning, bliver hun voldsomt frustreret, skriger meget højt (med fare for at vække resten af huset) og vågner helt op.

Jeg er i tvivl, om hun spiser tilstrækkeligt rigtig mad, især da hun kun spiser meget små mængder grød og mos. Grødsmoothies i klemposer er hun meget begejstret for, men jeg vil helst selv lave den mad, hun skal have, så dem får hun kun, når det er for besværligt at have andet med. Jeg har forsøgt at komme hjemmelavet grød med topping i klemposer, og det spiser hun lidt mere af, end når det tilbydes med ske, men uden overvældende begejstring.

Min mand er netop gået på ferie og efterfølgende 3 måneders barsel, så vi har overvejet om han evt skal overtage nattetjansen i en periode. Eks. sådan at jeg går i et andet rum og sover, når hun er ammet omkring midnatstid. Måske han nemmere vil kunne hjælpe hende til at sove videre, når han ikke lugter af mælk?

Med venlig hilsen
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.