Svar: Kvitte amning

8. juni 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring ammenedtrapning og ammestop :)

Det er super dejligt at far har valgt at tage 3 måneders orlov. Det er guld værd for de to, og det lyder som om, at du faktisk også vil nyde den frihed, som det vil give dig :) Helt perfekt:)

Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres datter tidligere har fået flaske, men I er nu gået over til amning - og behovet for brystet øges... Det er jo sådan set fint nok, hvis ikke det var fordi du gerne ville stoppe med at amme og da far skal overtage barselsperioden til august, så vil jeg anbefale jer, at I forsøger med en flaske igen.

jeg tænker umiddelbart, at det vil være en god idé, hvis far kan give en drømmeflaske sen aften - altså omkring midnat. Hvis flasken ligger her, så vil den kunne mætte jeres datter lidt ekstra, så hun for det første ikke er så brystsøgende om natten. Du vil også kunne gå tidligere i seng, og derfor få lidt velfortjent søvn. Far ville kunne give flasken og de to kan få en rytme omkring netop flaskegivning, og Nynne ville måske acceptere den, fordi drømmeflasken ofte gives mere eller mindre i søvne. Hvis hun vil acceptere bare en flaske i døgnet, så vil det være lettere for dig at trappe ud af amning og lettere for far at tage over, når det bliver august.

Ellers er det sådan, at antallet af amninger gradvist skrues ned over de næste par måneder. Det vli sige, at hvis du lige nu f.eks. ammer 6-7 gange i døgnet, så vil det være fint med 4 amninger, når Nynne bliver 7 måneder. Disse 4 amninger ligger ofte godt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og når hun bliver 8-9 måneder, vil det være godt med 3 amninger f.eks. før middagslur, aften og sen aften.

Det betyder, at i takt med at antallet af skemåltider sættes op, og hun også bliver bedre til at drikke af en kop, så vil du nu kunne stoppe med at amme midt nat. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis du ammer (eller giver flaske) sen aften, og så skal hun ikke tilbydes brystet igen før næste morgen tidlig. Et realistisk mål vil være at hun f.eks. får drømmeflaske kl. 23.30 og ammes kl. 05. Det vil sige, at hun skal sove 5-6 timer uden mælk om natten.

Og i takt med at hun begynder at spise mere skemad om dagen og også drikker vand af kop, så vil du kunne erstatte formiddags- og eftermiddagsamningen med mellemmåltider. På den måde kommer du gradvist ned på de ca. 4 amninger i døgnet (eller 3 amninger og 1 flaske), som er passende i 7 måneders alderen.

Den næste amning, som forsvinder vil ofte være amningen tidlig morgen, og hvis hun er vant til at få drømmeflaske og derfor vant til flasken, så kan far begynde at tilbyde hende en lille flaske før middagsluren. Så når du starter på arbejde, så skal hun ikke længere ...

Annonce

... ammes tidlig morgen og før middagsluren og sen aften tilbydes hun flaske, men amningen før putning om aftenen bibeholdes. Når du starter på arbejde, så vil netop amningen om aftenen være god for jer begge. Det vil være en dejlig måde at mødes på, når I har været adskilt og det vil sandsynligvis hjælpe hende til at finde roen og falde i søvn.

Stille og roligt kan du så vurdere, hvornår det vil være passende at stoppe med denne sidste amning. Er hun vant til flaske, så kan hun naturligt tilbydes flaske her i stedet.

At trappe ned ved gradvist at amme mindre og mindre vil være en rigtig god idé. Både for at give jeres datter mulighed for at vænne sig til ikke længere at skulle have brystet så meget, men også fordi det sikrer, at du ikke pludselig får en brystbetændelse eller andre problemer, fordi du ikke bliver tømt. En gradvis nedtrapning er derfor betydeligt bedre end en kold tyrker for både jeres datter og dig :)

De hyppige opvågninger og den hyppige amning kan både skyldes behov for mere mad hele dagen igennem og nu hvor jeres datter er 6 måneder gammel er det vigtigt, at I giver hende 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider dagligt. Mæthed skal skabes hele dagen igennem :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan dog også skyldes måden, hun falder i søvn på. Hvis hun falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så vil hun kunne vågne op igen og igen og vil ikke kunne sove videre, før du atter tager hende op i dine arme og giver hende brystet.

Derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på at putte hende fra dig, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun registrerer, at hun puttes i sin seng, og at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det gælder også, når hun om dagen ammes før formiddagslur og middagslur - det er vigtigt, at du nu bevidst arbejder på at adskille bryst, favn og søvn. Hun skal stadig have sin mælk, men hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden og ikke sove i dine arme :)

Jeg håber at ovenstående plan for nedtrapning hjælper til at se, hvordan det kan lade sig gøre gradvist at skære antallet af amninger ned og få stoppet - og det på en måde, som kan fungere for jer alle :)

Det kommer naturligt til at kræve en vis indsats, for det er noget, som du bevidst skal vænne hende til. Du kan dog med fordel forsøge at følge den dagsplan, som jeg tidligere har sendt dig. Den kan også være med til at give lidt idé om, hvordan døgnet lige nu kan skrues sammen :)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammenedtrapning og ammestop - selvom jeg anbefaler, at du bibeholder amningen før putning om aftenen, så vil denne også kunne trappes ned og til sidst fjernes, hvis det er det du ønsker. De andre amninger bør dog fjernes først, så døgnet kan hænge sammen for jer alle tre, også når du starter på arbejde :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder