Brev:
Motorisk uro - svøb eller?
9. juni 2021
Alder:
4 mdr.
Motorisk uro - svøb eller?
Kære Helen
Tak for et meget fyldestgørende svar på mit tidligere brev.
Jeg prøvede for sjov at svøbe min datter, da det ikke var sengetid for ligesom at se, om det var generelt, hun ikke ville svøbes eller kun ved sovetid. Og her viste det sig, at det absolut intet problem var; hun lå blot og kiggede. Jeg oplever heller ikke, at hun ikke vil have massage, røres ved, nusses mv. Hun vil tværtimod rigtig gerne være oppe hos mig, og når jeg prøver at putte hende og hele showet med at blive ked af det starter, så finder hun med det samme ro, når jeg tager hende op.
Jeg har derfor et mere opfølgende spørgsmål. Som sagt så slår hun meget ud med arme og ben, når hun bliver lagt til at sove; meget motorisk urolig, men kun når hun skal sove. Vil det alligevel være en idé at svøbe hende, selvom det isoleret set ikke gør, at hun falder i søvn?
Hun har brug for den her vuggen for at falde i søvn, men armene og benene gør det naturligvis ikke lettere at overgive sig. Hun er motorisk urolig noget tid, hvorefter hun pga. vuggen finder ro og slutteligt falder i søvn. Men det tager lang tid.
Hun er jo 4 1/2 måned, så er det lidt sent at svøbe? Skal jeg overveje en tyngdepose eller lignende, eller er det way out, når nu det kun er ved søvn? I barnevognen er det ikke et problem, for der er hun mere omsluttet af både dynen og "overslaget".
Venligst