Motorisk uro - svøb eller?

9. juni 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Motorisk uro - svøb eller?

Kære Helen

Tak for et meget fyldestgørende svar på mit tidligere brev.

Jeg prøvede for sjov at svøbe min datter, da det ikke var sengetid for ligesom at se, om det var generelt, hun ikke ville svøbes eller kun ved sovetid. Og her viste det sig, at det absolut intet problem var; hun lå blot og kiggede. Jeg oplever heller ikke, at hun ikke vil have massage, røres ved, nusses mv. Hun vil tværtimod rigtig gerne være oppe hos mig, og når jeg prøver at putte hende og hele showet med at blive ked af det starter, så finder hun med det samme ro, når jeg tager hende op.

Jeg har derfor et mere opfølgende spørgsmål. Som sagt så slår hun meget ud med arme og ben, når hun bliver ...

Annonce

... lagt til at sove; meget motorisk urolig, men kun når hun skal sove. Vil det alligevel være en idé at svøbe hende, selvom det isoleret set ikke gør, at hun falder i søvn?

Hun har brug for den her vuggen for at falde i søvn, men armene og benene gør det naturligvis ikke lettere at overgive sig. Hun er motorisk urolig noget tid, hvorefter hun pga. vuggen finder ro og slutteligt falder i søvn. Men det tager lang tid.

Hun er jo 4 1/2 måned, så er det lidt sent at svøbe? Skal jeg overveje en tyngdepose eller lignende, eller er det way out, når nu det kun er ved søvn? I barnevognen er det ikke et problem, for der er hun mere omsluttet af både dynen og "overslaget".

Venligst

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet