Svar: Balance mellem amning og søvn - del 2.
28. august 2020
Alder:
1 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe :)
Ad 1) Din mælk består af flere dele, hvilket betyder, at den første del af mælken er mere vandholdig og tørstslukkende og den efterfølgende del af mælken er den egentlige mad. Når din dreng dier længe og effektivt, så får han et fuldt måltid og når han kun tager toppen, så for han vandholdig og dermed tørstslukkende mælk. Og det er mellem hovedmåltiderne, altså mellem de fulde mælkemåltider, at der bør gå 3-4 timer. Derudover må han gerne få tørstslukker som ekstra mælk..
Det betyder, at hvis han spiser længe fra et bryst, når han vågner, så er det dette måltid, som du skal "tælle timer fra" og når han før putning tager toppen fra det modsatte bryst, så tæller dette som tørstslukker... med mindre, han pludselig er meget sulten og derfor spiser rigtig længe og effektivt fra denne side også.
Ad 2) Du skal forsøge at putte ham fra brystet, når han er fyldt rigtig godt op med mælk, har mælk i mundvigene, øjnene kører rundt i hovedet og kroppen er helt slap... så han ikke falder i søvn i din favn og når at sove for meget der, før du så flytter ham - sker det at han falder for meget i søvn i dine arme, så kan han netop have svært ved at sove videre, når han så flyttes fra din favn og ned i seng eller lift. Han vil reagerer på det skift og vil have svært ved at sove.
Det kan nogle gange hjælpe at svøbe ham, fordi svøbet vil gøre, at han holder fysisk sammen på sig selv og stadig føler sig holdt, når du putter ham fra dig. Og du må gerne amme ham, skifte ham og derefter svøbe ham - og så tilbyde ham brystet imens han er svøbt, lade ham tage toppen, finde ro og næsten falde i søvn - og så flytte ham ned, hvor han skal sove.
Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Vug ham blidt med dine hænder eller tril ham lidt i barnevognen, hvis han puttes der og lul ham på den måde ind i søvnen.
Så du bruger altså amningen til at hjælpe ham til ro og overgive sig til søvnen, så han ikke ligger og bruger en halv time på ikke at sove... :)
Ad 3) Det er super, at I supplerer med flaske og som udgangspunkt tænker jeg, at du bør supplere, når du fornemmer, at amningen ikke er tilstrækkeligt. Det vil sige, når han har spist godt fra et bryst, er tilbudt modsat bryst og efterfølgende stadig virker søgende og urolig og du fornemmer, at han kan have brug for mere mælk. Så kan du give ham flaske og se om han så kan falde i søvn... I givet fald vil han jo så tage et større måltid på dette tidspunkt og så vil det naturligt rykke tidspunktet for næste amning lidt, så her vil der måske gå 4-4.5 time før han så skal have mælk igen, men stadig ikke så lang tid, at du ender med at springe en amning over :)
Så ja, jeg er mest tilhænger af at det er behovsbaseret i jeres situation, og hvis du de næste 2 døgn arbejder bevidst på at lægge ham hyppigere til, så skulle du gerne fornemme, at din mælkeproduktion øges og at behovet for supplement naturligt bliver mindre.
Rigtig meget held og lykke - krydser fingre, det kan godt lykkes :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske