Svar: Balance mellem amning og søvn - del 2.

28. august 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære C.

Tak for dit brev, det er super fint, at du skriver tilbage, og jeg vil meget gerne uddybe :)

Ad 1) Din mælk består af flere dele, hvilket betyder, at den første del af mælken er mere vandholdig og tørstslukkende og den efterfølgende del af mælken er den egentlige mad. Når din dreng dier længe og effektivt, så får han et fuldt måltid og når han kun tager toppen, så for han vandholdig og dermed tørstslukkende mælk. Og det er mellem hovedmåltiderne, altså mellem de fulde mælkemåltider, at der bør gå 3-4 timer. Derudover må han gerne få tørstslukker som ekstra mælk..

Det betyder, at hvis han spiser længe fra et bryst, når han vågner, så er det dette måltid, som du skal "tælle timer fra" og når han før putning tager toppen fra det modsatte bryst, så tæller dette som tørstslukker... med mindre, han pludselig er meget sulten og derfor spiser rigtig længe og effektivt fra denne side også.

Ad 2) Du skal forsøge at putte ham fra brystet, når han er fyldt rigtig godt op med mælk, har mælk i mundvigene, øjnene kører rundt i hovedet og kroppen er helt slap... så han ikke falder i søvn i din favn og når at sove for meget der, før du så flytter ham - sker det at han falder for meget i søvn i dine arme, så kan han netop have svært ved at sove videre, når han så flyttes fra din favn og ned i seng eller lift. Han vil reagerer på det skift og vil have svært ved at sove.

Det kan nogle gange hjælpe at svøbe ham, fordi svøbet vil gøre, at han holder fysisk sammen på sig selv og stadig føler sig holdt, når du putter ham fra dig. Og du må gerne amme ham, skifte ham og derefter svøbe ham - og så tilbyde ham brystet imens han er svøbt, lade ham tage toppen, finde ro og næsten falde i søvn - og så flytte ham ned, hvor han skal sove.

Se på ham, lyt ...

Annonce

... til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Vug ham blidt med dine hænder eller tril ham lidt i barnevognen, hvis han puttes der og lul ham på den måde ind i søvnen.

Så du bruger altså amningen til at hjælpe ham til ro og overgive sig til søvnen, så han ikke ligger og bruger en halv time på ikke at sove... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ad 3) Det er super, at I supplerer med flaske og som udgangspunkt tænker jeg, at du bør supplere, når du fornemmer, at amningen ikke er tilstrækkeligt. Det vil sige, når han har spist godt fra et bryst, er tilbudt modsat bryst og efterfølgende stadig virker søgende og urolig og du fornemmer, at han kan have brug for mere mælk. Så kan du give ham flaske og se om han så kan falde i søvn... I givet fald vil han jo så tage et større måltid på dette tidspunkt og så vil det naturligt rykke tidspunktet for næste amning lidt, så her vil der måske gå 4-4.5 time før han så skal have mælk igen, men stadig ikke så lang tid, at du ender med at springe en amning over :)

Så ja, jeg er mest tilhænger af at det er behovsbaseret i jeres situation, og hvis du de næste 2 døgn arbejder bevidst på at lægge ham hyppigere til, så skulle du gerne fornemme, at din mælkeproduktion øges og at behovet for supplement naturligt bliver mindre.

Rigtig meget held og lykke - krydser fingre, det kan godt lykkes :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla