Brev:
Gylp og uro
28. august 2020
Alder:
1 mdr.
Gylp og uro
Hej Helen
Først og fremmest tusind tak for dine gode råd ang. vores store dreng - vi har fået nogle gode redskaber til at arbejde med de udfordringer vi har.
Dette spørgsmål drejer sig dog om det nyeste skud på stammen. Lillebror der nu er godt 5 uger gammel. Han blev flaskebarn efter godt 2 ugers forgæves forsøg på at få amningen til at lykkes. Storebror var også flaskebarn, så vi har lidt erfaring med det.
Vi har problemer med gylp og uro, som vi gerne lige vil have dine tanker omkring. Vi er i tvivl om det er normalt - for sådan gjorde storebror nemlig ikke.
Han får ca. 7 flasker om dagen med 100 ml. pr flaske. Han vejer lige nu 3700 g. Lige fra starten af har han ikke kunne finde ud af at sige tak for mad og blev derfor ofte forkvalmet og havde uro.
Vi var derfor (ifølge aftale med vores sundhedsplejerske) nødt til at begrænse ham i mængden og det hjalp også. Vi er så efterhånden landet på de 100 ml. Vi synes dog det er ret lidt i forhold til hans alder og størrelse.
Vi har forsøgt over nogle dage nu at sætte hvert andet måltid op til ca. 120 ml. Nogle gange går det super fint og andre gange virker han utilpas. Det viser sig især ved at han bliver urolig - har svært ved at falde i søvn og når han så falder i søvn bliver søvnen afbrudt af uro og rumsterren. Han gylper altid efter et måltid - ikke store mængder - men et slags overløb. Dette gør han både i vågen tilstand og når han er urolig under søvn - ofte flere gange. Når han har gylpet bliver han ofte mere rolig.
Han kan gylpe op til 3 timer efter et måltid - det synes jeg virker som lang tid.
Vi er meget opmærksomme på at få ham bøvset ordentlig af - men nogengange er det rigtig svært.
Han får lige nu Nan HA og Nan Sensilac (hveranden flaske). HA har sundhedsplejersken anbefalet og Sensilac har vi gode erfaringer med fra tidligere.
Han har nemlig også lidt vrøvl med maven - nogle gange virker det til at afførringen er lang tid undervejs (han presser) og der kan gå op til 2 dage imellem. Det er dog på ingen måde hårdt, når det kommer.
Han prutter rigtig meget og det giver også en del uro. Han kan indimellem pludselig bryde ud i voldsom gråd, hvor det er ret tydeligt at det gør ondt. Afførringen er grønt og lugter (ligesom prutterne) ganske forfærdeligt, men det har jeg hørt kan være pga Nan HA?
Det blev vist lidt kringlet men jeg håber det giver mening.
Vi leder efter lidt vejledning omkring om der er noget vi kan gøre anerledes eller ændre for at hjælpe ham til mindre gylp, uro og mavesmerter.
Med venlig hilsen
Mor