Gylp og uro

28. august 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gylp og uro

Hej Helen

Først og fremmest tusind tak for dine gode råd ang. vores store dreng - vi har fået nogle gode redskaber til at arbejde med de udfordringer vi har.

Dette spørgsmål drejer sig dog om det nyeste skud på stammen. Lillebror der nu er godt 5 uger gammel. Han blev flaskebarn efter godt 2 ugers forgæves forsøg på at få amningen til at lykkes. Storebror var også flaskebarn, så vi har lidt erfaring med det.

Vi har problemer med gylp og uro, som vi gerne lige vil have dine tanker omkring. Vi er i tvivl om det er normalt - for sådan gjorde storebror nemlig ikke.

Han får ca. 7 flasker om dagen med 100 ml. pr flaske. Han vejer lige nu 3700 g. Lige fra starten af har han ikke kunne finde ud af at sige tak for mad og blev derfor ofte forkvalmet og havde uro.

Vi var derfor (ifølge aftale med vores sundhedsplejerske) nødt til at begrænse ham i mængden og det hjalp også. Vi er så efterhånden landet på de 100 ml. Vi synes dog det er ret lidt i forhold til hans alder og størrelse.

Vi har forsøgt over nogle dage nu at sætte hvert andet måltid op til ca. 120 ml. Nogle gange går det super fint og andre gange virker han utilpas. Det viser sig især ved at han bliver urolig - har svært ved at falde i søvn og når han så falder i søvn bliver søvnen afbrudt ...

Annonce

... af uro og rumsterren. Han gylper altid efter et måltid - ikke store mængder - men et slags overløb. Dette gør han både i vågen tilstand og når han er urolig under søvn - ofte flere gange. Når han har gylpet bliver han ofte mere rolig.

Han kan gylpe op til 3 timer efter et måltid - det synes jeg virker som lang tid.

Vi er meget opmærksomme på at få ham bøvset ordentlig af - men nogengange er det rigtig svært.

Han får lige nu Nan HA og Nan Sensilac (hveranden flaske). HA har sundhedsplejersken anbefalet og Sensilac har vi gode erfaringer med fra tidligere.

Han har nemlig også lidt vrøvl med maven - nogle gange virker det til at afførringen er lang tid undervejs (han presser) og der kan gå op til 2 dage imellem. Det er dog på ingen måde hårdt, når det kommer.

Han prutter rigtig meget og det giver også en del uro. Han kan indimellem pludselig bryde ud i voldsom gråd, hvor det er ret tydeligt at det gør ondt. Afførringen er grønt og lugter (ligesom prutterne) ganske forfærdeligt, men det har jeg hørt kan være pga Nan HA?

Det blev vist lidt kringlet men jeg håber det giver mening.

Vi leder efter lidt vejledning omkring om der er noget vi kan gøre anerledes eller ændre for at hjælpe ham til mindre gylp, uro og mavesmerter.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger