Svar: Amning 9 måneder

5. juli 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære N

Tak for dit brev og fine spørgsmål om at sikre jeres datter mælk nok :)

De fleste børn vil i 9 månederes alderen trives med 3 amninger i døgnet, og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger - og det lyder faktisk som om, at jeres datter er ved at være der nu. Disse to amninger kan meget fint ligge før middagslur, og før hun puttes om aftenen - og hun må således gerne sove igennem om natten nu, hvis hun kan.

Nogle gange er der tale om en overgang, så hun nogle nætter klarer sig fint uden og andre nætter stadig kan vågne og søge brystet en enkelt gang, og det er naturligvis helt okay. Overgange med fleksibilitet skal der være plads til :) Andre børn klarer sig fint uden en amning nærmest fra den ene dag til den anden.

Derudover dækkes hendes behov for mælk via den mme, som du kommer i grød og mos, og hvis du tænker, at hendes indtag er lidt i underkanten, må du gerne give hende lidt mme af en kop, som hun kan drikke ved siden af grøden f.eks. om aftenen. Det kan gives lunt eller koldt fra køleskabet - nogle børn kan bedre lide det koldt :)

Hun må også gerne få lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt nu, dog max 50 ml, som så gradvist kan øges til ca 100 ml ved 1 års alderen. Derudover kan hun også få lidt sovs og lignende via madlavningen, ligesom ost også er en god og vigtig kilde til kalk. Ost kan serveres som gnaveost, eller det kan være revet ost, som drysses over en varm ret, eller du kan bruge smøreost på brød.

Hvis du har det godt med at supplere med en flaske om aftenen, og det ...

Annonce

... fungerer for jer, så er det naturligvis også helt okay :)

Selvom hun ikke er storspiser af grød og mos, så er det en god idé fortsat at bibeholde dette. Hun skal naturligt også have mad i hånden, som hun kan gnave af og også tilbydes små hapsere, som hun kan spise med fingrene og øve sit pincetgreb, men det kræver stor koncentration at spise mad i stykker, tage den op, føre den til munden, tygge, bearbejde og synke - og så gentage igen og igen, og med den alder hun har, vil hun ofte kunne blive for træt og derfor ikke spise nok, hvis hun ikke også suppleres med grød og mos.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også lettere at energiberige grød og mos, end mad i stykker, og samtidig er det ofte også med til at holde naturligt gang i maven... Det er derfor en god idé at bibeholde grød og mos, så længe hun spiser lidt af det - men det behøver ikke være lavet specielt til hende. Det vil være rigtig godt, hvis du blot moser noget af den mad, som I andre naturligt også spiser. Så hvis I f.eks. får frikadeller med kartofler og sovs, så kan hun spise frikadellen i stykker og kartoflerne kan du så mose med lidt sovs... Og får I en dag f.eks. kartoffelmos og millionbøf, eller spaghetti med kødsovs, eller boller i karry, så vil hun naturligt få "moset mad" fordi netop disse retter er naturligt mosede i konsistensen og hun skal ikke tilbydes yderligere mos ud over dette :)

Det lyder altså for mig som om, at din datters behov fint kan blive dækket selvom du nu begynder at skære amningen sen aften væk :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder