Amning 9 måneder

5. juli 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning 9 måneder

Hej Helen

Min datter er nu blevet lidt over 9 måneder, og vi har nu prøvet 2 nætter på det sidste hvor hun har sovet igennem uden at spise. Den ene nat endda også uden opvågning - den anden nat med én opvågning 3 timer efter hun var puttet, og jeg prøvede derfor at få hende videre i søvnen uden at spise, hvilket lykkedes, og jeg havde en forventning om, at hun så ville vågne et par timer senere som vanligt, men hun vågnede først næste morgen.

Dette har jo så givet mig lyst til at fjerne amningen om natten, da jeg nu har set at hun kan undvære den, og jeg har i forvejen længe ikke har følt, at hun faktisk har brug for den.

Mit spørgsmål er så, om jeg skal flytte amningen et andet sted hen på døgnet? Og i så fald hvor?

Vores dagsplan ser nu således ud (+- 1 time)

06.00 - vågner
07.00 - morgenmad (havregrød blandet med smør og en ske mme og 1/2 banan) vand af kop
08.30 - mellemmåltid (halv bolle med smør og ost, frugt i hånden eller frugtmos)
9.00 - puttes til lur
11.00 - frokost (rugbrød med smørbart pålæg, blandet grøntsager, ...

Annonce

... ostehaps, kød eller fisk af en art, mos med mme og olie (det er efterhånden begrænset hvor meget hun vil spise af det) evt. lidt frugt, evt. rester fra aftensmaden)
13.00 - ammes og puttes til lur
15.00 - mellemmåltid (samme som tidligere)
17.30 - aftensmad (vores mad + mos med mme og olie, som hun sjælendt vil ha, og derudover så forskellige grøntsager, måske lidt frugt, måske noget brød osv..)
18.30 - aftengrød (ofte havregrød) hun spiser ikke mere end et par skeer - nogle gange tilbyder jeg en flaske mme hvor hun måske drikker 60 ml.
19.00 - ammes og puttes til nat

Dette er en typisk dag. Det vil sige, at jeg ammer 2 gange i døgnet hvis natten fjernes, grød/mos med mme 3 gange i døgnet og nogle gange en aftenflaske.

Som nævnt er det efterhånden sjælendt at hun gider at spise mos med mme, og hun spiser faktisk også mere havregrød når jeg ikke kommer mme i.

Hvordan ved jeg at hun får nok Modermælk i løbet af dagen? Er det ok at nøjes med 2 amninger? Og hvornår er det ok at droppe mosen til frokost og aftensmad?

Venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla