Brev:
Amning 9 måneder
5. juli 2020
Alder:
9 mdr.
Amning 9 måneder
Hej Helen
Min datter er nu blevet lidt over 9 måneder, og vi har nu prøvet 2 nætter på det sidste hvor hun har sovet igennem uden at spise. Den ene nat endda også uden opvågning - den anden nat med én opvågning 3 timer efter hun var puttet, og jeg prøvede derfor at få hende videre i søvnen uden at spise, hvilket lykkedes, og jeg havde en forventning om, at hun så ville vågne et par timer senere som vanligt, men hun vågnede først næste morgen.
Dette har jo så givet mig lyst til at fjerne amningen om natten, da jeg nu har set at hun kan undvære den, og jeg har i forvejen længe ikke har følt, at hun faktisk har brug for den.
Mit spørgsmål er så, om jeg skal flytte amningen et andet sted hen på døgnet? Og i så fald hvor?
Vores dagsplan ser nu således ud (+- 1 time)
06.00 - vågner
07.00 - morgenmad (havregrød blandet med smør og en ske mme og 1/2 banan) vand af kop
08.30 - mellemmåltid (halv bolle med smør og ost, frugt i hånden eller frugtmos)
9.00 - puttes til lur
11.00 - frokost (rugbrød med smørbart pålæg, blandet grøntsager, ostehaps, kød eller fisk af en art, mos med mme og olie (det er efterhånden begrænset hvor meget hun vil spise af det) evt. lidt frugt, evt. rester fra aftensmaden)
13.00 - ammes og puttes til lur
15.00 - mellemmåltid (samme som tidligere)
17.30 - aftensmad (vores mad + mos med mme og olie, som hun sjælendt vil ha, og derudover så forskellige grøntsager, måske lidt frugt, måske noget brød osv..)
18.30 - aftengrød (ofte havregrød) hun spiser ikke mere end et par skeer - nogle gange tilbyder jeg en flaske mme hvor hun måske drikker 60 ml.
19.00 - ammes og puttes til nat
Dette er en typisk dag. Det vil sige, at jeg ammer 2 gange i døgnet hvis natten fjernes, grød/mos med mme 3 gange i døgnet og nogle gange en aftenflaske.
Som nævnt er det efterhånden sjælendt at hun gider at spise mos med mme, og hun spiser faktisk også mere havregrød når jeg ikke kommer mme i.
Hvordan ved jeg at hun får nok Modermælk i løbet af dagen? Er det ok at nøjes med 2 amninger? Og hvornår er det ok at droppe mosen til frokost og aftensmad?
Venlig hilsen
N